اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی از شاخص های اساسی در رتبه بندی جهانی دانشگاه هاست – شریف

اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی از شاخص های اساسی در رتبه بندی جهانی دانشگاه هاست – شریف

به نقل از شریف: اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی از شاخص های اساسی در رتبه بندی جهانی دانشگاه هاست

دکترمجتبی صدیقی، رئیس نهاد مسائل دانشجویان گفت: یکی از طرح های مهم و همچنين جامع این نهاد، ساماندهی فرآیندهای جذب، پذیرش ، آموزش ، پشتیبانی و همچنين فارغ التحصیلی و همچنين به ویژه اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به دانشجوی ایرانی است که از شاخص های اساسی در رتبه بندی جهانی دانشگاه ها به شمار می رود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در چهاردهمین نشست مشورتی معاونان و همچنين مدیران بین الملل دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزشی و همچنين پژوهشی منتخب کشور، دکتر صدیقی با تاکید بر بحث بین الملل سازی آموزش عالی از منظر جذب دانشجویان خارجی اظهار داشت: بین الملل سازی دارای ابعاد گوناگونی است و همچنين باید آن هم را از منظر اقتصادی، فرهنگی و همچنين انسانی _اجتماعی مورد بررسی قرار داد و همچنين در این راستا اقتصاد ملی موظف است خود را با شرایط جهانی انطباق داده و همچنين به تخصص در امر تولید و همچنين رقابتی شدن بیندیشد.
وی همچنین جهانی سازی را شامل تعهد به پایبندی به دوستی های بین المللی و همچنين تعهد به تبادلات بین المللی دانست و همچنين گفت: احترام و همچنين پذیرش تفاوت های ناشی از ملیت، قومیت، نژاد و همچنين توانایی های علمی و همچنين بهره بري و استفاده از فناوری های ارتباطی و همچنين توانایی و همچنين مسلط بودن و تسلط داشتن به بیشتر از یک زبان از ابعاد بین الملل سازی به شمار می رود.
رئیس نهاد مسائل دانشجویان، بین الملل سازی را از دو منظر بین الملل سازی درونی و همچنين بیرونی مورد بررسی قرار داد و همچنين گفت: در بحث بین الملل سازی درونی ضرورت دارد که به اسناد بالا دستی، زیر ساخت ها و همچنين فرآیندها توجه مي شود و همچنين در مقوله بین الملل سازی بیرونی باید به این نقطه توجه کنیم که در صورتي که در سطح بین المللی حرکتی نداشته باشیم موفق نخواهیم بود و همچنين باید از تمامی امکانات در عرصه های بین المللی بهره بري و استفاده کرد.
وی به بحث جذب دانشجو در دنیا به عنوان یک بازار اشاره کرد و همچنين افزود: در تبادلات دانشجویی و همچنين جذب دانشجو روش های مختلفی وجود دارد که در کشور ما اهدای بورس مشاهیر و همچنين سرآمدان و همچنين چهره های ماندگار یکی از این روش ها است.
دکتر صدیقی با اشاره به وضعیت فعلی آموزش عالی در جذب دانشجویان خارجی گفت: اولین آیین نامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مرتبط به سال شمسي ۱۳۶۱ و همچنين تاسیس اولین دانشگاه بین المللی در سال شمسي ۱۳۶۲ صورت گرفت و همچنين آخرین آیین نامه پذیرش دانشجوی غیر ایرانی و همچنين غیر بورسیه در دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی تصويب شده و مصوب قانون سال شمسي ۱۳۹۴ است.
وی با اشاره به وضعیت آماری دانشجویان غیر ایرانی گفت: در حال حاضر ما در سطح وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری بیش از ۲۶ هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که این تعداد با احتساب دانشجویان غیر ایرانی وزارت بهداشت و همچنين دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد ۳۶ هزار دانشجو می رسد.
دکتر صدیقی افزود: پراکندگی این دانشجویان بر اساس مقاطع تحصیلی، حدود ۴۰ قسمت و بخش در مقطع کارشناسی، ۵۰ قسمت و بخش در مقطع کارشناسی ارشد و همچنين حدود ۱۵ قسمت و بخش در مقطع دکتری خواهند بود و همچنين امسال بیش از دو برابر سال شمسي قبل دانشجو از کشور های همسایه از بورس تحصیلی کشور ما بهره بري و استفاده کرده به طوری که اتباع کشور افغانستان که در ایران خواهند بود و همچنين در کنکور سراسری شرکت و همچنين رتبه زیر ۱۰۰ بدست آورده اند می توانند بورسیه شوند.
وی با اشاره به افزایش تعداد مراکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان گفت: تعداد این مراکز در سال شمسي ۱۳۹۶ نسبت به سال شمسي قبل از آن هم افزایش چشمگیری داشته است.
دکتر صدیقی در خصوص ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی افزود: در بحث ارائه تسهیلات به دانشجویان غیر ایرانی طرح تمرکز زدایی را داشتیم و همچنين تعداد مراکز کنسولی تفویض شده به دانشگاه ها در سال شمسي ۱۳۹۶ نسبت به سال شمسي قبل از آن هم افزایش یافته است.
وی همچنین به چشم انداز، اهداف و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب های برای بین المللی سازی دانشگاه ها اشاره کرد و همچنين گفت: بازنگری و همچنين اصلاح آیین نامه اعطای بورس به دانشجویان بین الملل، حذف کامل منطقه ها و مناطق ممنوعه برای تحصیل اتباع غیر ایرانی، اعطای مجوز به دانشگاه هایی که زیر ساخت های مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را دارند، صدور مجوز تاسیس مراکز آموزش زبان فارسی، تاسیس دفاتر مسائل کنسولی در دانشگاه ها، بررسی تفاهم نامه های موجود با کشور های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين معرفی دانشگاه های کشور به سایر کشور های جهان از دستاوردهای مهم وزارت علوم در زمینه بین المللی سازی دانشگاه هاست.

دکتر صدیقی در خصوص مراکز آموزش زبان فارسی گفت: استاندارد سازی سه گانه شامل محتوی، شیوه تدریس و همچنين آزمون، جایگزین کردن آزمون سراسری بسندگی زبان فارسی جهت ارزیابی مراکز و همچنين همچنین آسیب شناسی معظلات و مسائل و مشکلات موجود در مراکز آموزش زبان فارسی و همچنين پیگیری انعقاد تفاهم نامه های مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري با پژوهشکده های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين تطبیق و همچنين متناسب سازی برنامه جذاب و جالب و خوب های آموزشی برای دانشجویان بین المللی از اهداف و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب های پیش بینی شده در امر بین الملل سازی دانشگاه ها به شمار می رود.
س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵

 

اصلاح ضریب نسبت دانشجوی خارجی به ایرانی از شاخص های اساسی در رتبه بندی جهانی دانشگاه هاست در تاریخ ۸ May 1397 | 4:21 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *