دکتر غلامی تاکید کرد؛ کاربردی‌شدن پژوهش‌های دانشگاهی رویکرد اصلی وزارت علوم – شریف

دکتر غلامی تاکید کرد؛ کاربردی‌شدن پژوهش‌های دانشگاهی رویکرد اصلی وزارت علوم – شریف

به نقل از شریف: دکتر غلامی تاکید کرد؛ کاربردی‌شدن پژوهش‌های دانشگاهی رویکرد اصلی وزارت علوم

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری گفت: در حوزه پژوهش رویکردمان را به سمت کاربردی شدن پژوهش‌های دانشگاهی تغییر داده‌ایم و همچنين سعی کردیم با حفظ جایگاه تحقیقات بنیادی و همچنين به‌روز در مرزهای دانش و همچنين فناوری روز دنیا، نگاهی به کاربرد تحقیقات در رفع نیازهای جامعه داشته باشیم.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) در آستانه بزرگداشت روز روزنامه نويس و خبرنگار برگزار شد، ضمن تبریک این روز بر اصحاب قلم و همچنين سفیران عرصه روشنگری، دستاوردها و همچنين عملکردهای این وزارت خانه را تبیین کرد.
وزیر علوم با اشاره به واقعه تاریخی که در روز ۱۵ مردادماه برابر با ششم آگوست اتفاق افتاد، اظهار داشت: امروز سالروز بمباران اتمی آمریکا در شهرستان هیروشیما است؛ این حادثه فاجعه انسانی بزرگی است که آمریکا هر چه تلاش کند نمی‌تواند آن هم را کمرنگ جلوه دهد. به خصوص امروزه که پشتیبانان آنان در دنیا بیشترین زرادخانه‌های اتمی را دار می‌باشند و همچنين در عین حال داعیه‌دار خلع سلاح اتمی شده‌اند، باید بدانند شهروندان و مردم شهر دنیا کار آنها را به فراموشی نخواهند سپرد.
وی تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری دوره‌های زمانی و همچنين عملکردی متعددی را پشت سر گذاشته است؛ آنچه امروزه شاهد آن هم هستیم مجموعه‌ای است که متولی آموزش علوم دانشگاهی، پژوهش در کنار و همچنين سایه علوم جدید و همچنين فناوری است که در واقع کاربست دانش در جامعه و همچنين زندگی شهروندان و مردم شهر قلمداد می‌مي شود.
دکتر غلامی ادامه داد: آموزش عالی هم‌اکنون دارای یک مجموعه علمی بسیار قوی است؛ دارای اعضای هیئت علمی دانشمند، کارآزموده و همچنين صاحب دانش و همچنين تجربه است که جزو ذخایر مهم علمی کشور محسوب می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: جمعیت دانشجویی قابل توجهی که در سطح جهان به لحاظ آمار و همچنين نسبت به سرانه جمعیت در کشورمان وجود دارد، شاخص خوبی در سطح دنیا ارائه می‌دهد که پتانسیل بالایی برای ما محسوب می‌مي شود.
به گفته وزیر علوم، دانشگاه‌ها و همچنين پژوهشگاه‌های توانمندی در کشور مشغول فعالیت خواهند بود که در رتبه بندی‌های جهانی حضور دارند و همچنين جزو ظرفیت‌های مطلوب آموزش عالی خواهند بود؛ لذا باید با هم‌افزایی‌هایی که داشته و همچنين داریم این سرمایه را قدر بدانیم و همچنين بتوانیم بهره‌وری حداکثری از آن هم ایجاد کنیم.
وی افزود: در حوزه دانشجویی سهم قابل توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را مشغول به تحصیل داریم که بالقوه و همچنين بالفعل جزو محققان کشور محسوب می‌شوند و همچنين باید از آنها قدردانی مي شود و همچنين از ظرفیت دانش آنها در برنامه جذاب و جالب و خوب‌های کلان کشور حداکثر بهره‌برداری صورت گیرد.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه وزارت علوم در یک مقطعی وظیفه تربیت نیروی انسانی را بر عهده داشت و همچنين به تدریج بعد از تامین نیاز نیروی انسانی، حوزه‌های پژوهشی شکل و همچنين نمود بیشتری یافت، عنوان کرد: این قسمت و بخش با افزایش دوره‌های تحصیلات تکمیلی، اقتدار و قدرت و همچنين توسعه گسترده‌تری پیدا کرد
وی افزود: حاصل این تغییر رویکرد آن هم شد که دانش آموخته‌های مورد نیاز کشور را و همچنين پاسخ به علاقه‌مندی کسانی که داوطلب در تحصیل در دانشگاه بوده و همچنين خواهند بود را انجام دادیم و همچنين هم در زمینه‌های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين مورد نیاز کشور و همچنين به روش خاص در عرصه‌های علمی دنیا کارهای تحقیقاتی انجام دادیم؛ به طوری که امروزه بر اساس بروندادهای پژوهشی در رتبه‌بندی‌های جهانی در منطقه جایگاه ویژه‌ای داریم.
دکتر غلامی ادامه داد: از نظر کمیت تولید علمی در منطقه رتبه اول را داریم و همچنين دانشمندان و همچنين محققان ما در بین یک قسمت و بخش دانشمندان تاثیرگذار علمی جهان حضور مؤثری دارند و همچنين مقالات و همچنين نوشته‌های علمی دانشمندان‌مان نیز مورد استناد محققان مراکز پژوهشی دنیا قرار می‌گیرد.
وزیر علوم تصریح کرد: در قسمت و بخش دانشگاهی امروزه در حوزه آموزش دانشجویان و همچنين داوطلبان تحصیل در جمع دانشگاه‌های دولتی و همچنين غیردولتی به تمامی تقاضاهای تحصیل پاسخ مثبت می‌دهیم؛ لذا این امکان فراهم شده تا هر کسی در کشور علاقه‌مند به تحصیلات دانشگاهی است بتواند بر حسب علاقه و همچنين سابقه علمی و همچنين توانایی‌های علمی خود در یک دانشگاه‌، مرکز و همچنين یا موسسه شروع به تحصیل کند. این یک فرصت مناسبی است که داوطلبان بتوانند حداکثر فرصت را برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود به دست آورند.
وی درخصوص «عملکرد حوزه‌های رفاهی دانشجویان» اظهار داشت: در دوره تحصیل دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری، نهاد مسائل دانشجویان و همچنين صندوق رفاه دانشجویان که ذیل این نهاد مشغول فعالیت است، پشتیبانی‌های مؤثری را از طریق تأمین اسکان دانشجویی، تأمین تغذیه دانشجویی و همچنين وام‌های متنوع دانشجویی فراهم کرده است.

دکتر غلامی افزود: در ابتدای ورودم به وزارت علوم برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردم که در این برنامه جذاب و جالب و خوب بر حرکت در چارچوب قوانین و همچنين مصوبات کشور و همچنين با هدف ارتقای آموزش عالی تأکید شده است و همچنين در این مدت سعی شده برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها را در راستای عملیاتی شدن به پیش بریم.
به گفته وی مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنين سایرنهادهای قانونی و همچنين قانون برنامه جذاب و جالب و خوب ششم توسعه مبنی بر آنکه حوزه آموزش عالی اعم از دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مجتمع‌های آموش عالی، مراکز آموزش عالی دولتی و همچنين غیردولتی با توجه به شرایط زمانی فعلی باید نظم و همچنين ساماندهی در آنها ایجاد مي شود.
وزیر علوم افزود: این نظم و همچنين ساماندهی با شرایطی که امروز با کاهش داوطلبان وارد شدن به دانشگاه‌ها روبه رو شده‌ایم، یک اهمیتی می‌یابد و همچنين از طرف دیگر با توجه به ضرورت تغییر در رویکردها و همچنين مأموریت‌های دانشگاه‌ها در شرایط زمانی فعلی و همچنين به وجود آمدن علوم و همچنين فناوری‌های جدید و همچنين رویکرد جهانی به کاربرد دانشگاه‌ها، اهمیت دیگری را رقم می‌زند.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم از پاره پاره شدن دانشگاه‌های کشور و همچنين تبدیل شدن به مراکز کوچک جلوگیری کنیم تصریح کرد: کنار هم قرار گرفتن دانشگاه‌ها و همچنين مراکز دانشگاهی می‌تواند هم‌افزایی قابل توجهی در توانمندی‌های علمی این مجموعه‌ها ایجاد کند.
به گفته وزیر علوم در سال شمسي‌های قبل در استان‌ها و همچنين شهرهای متنوع و گوناگون و مختلف، تعداد زیادی دانشکده، مرکز آموزشی و همچنين موسسه ایجاد شده است. امروز طرح ساماندهی آموزش عالی ایجاب می‌کند با کنار هم قرار دادن این مجموعه‌های متفرق واحدهای آموزشی قوی و همچنين توانمند ایجاد کنیم و همچنين ذیل هر یک از این واحدهای توانمند برای واحدهای وابسته، مأموریت‌های آموزشی، پژوهشی و همچنين فناورانه تعریف کنیم.
وی افزود: در این راستا باید هم از امکانات فیزیکی و همچنين مادی و همچنين حضور اساتید و همچنين محققان بهره بري و استفاده کافی و همچنين وافی صورت گیرد و همچنين هم در راستای حل مسائل و همچنين رفع نیازهای جامعه اعم از نیازهای محلی، ملی، منطقه‌ای گام برداریم و همچنين قطعاً باید جایگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی‌مان را نیز حفظ نماییم.
وزیر علوم بر توجه ویژه به جایگاه علم در رفع نیازها و همچنين حل معضلات ملی تأکید کرد و همچنين گفت: این امر در سایه ساماندهی آموزش عالی کشور بررسي کننده و پروهشگر می‌مي شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی به تازگی شروع شده و همچنين هر چند ممکن است در اجرای موردی این برنامه جذاب و جالب و خوب با چالش‌هایی نیز مواجه باشیم؛ لذا از تمام پیشنهادهای جدید در این خصوص استقبال می‌کنیم و همچنين درخواست داریم که پیشنهاددهندگان صاحب نظر و همچنين صاحب دانش حوزه ساماندهی آموزش عالی، به ما کمک کنند در راستای تحقق اهداف ملی حرکت کنیم.
دکتر غلامی گفت: در طرح ساماندهی آموزش عالی تلاش داریم که محوریت به دانشگاه‌های پهناور و بزرگ و همچنين توانمند کشور داده مي شود تا این مراکز بتوانند مأموریت‌های علمی، محلی بخصوص منطقه‌ای را با حمایت دانشگاه‌های پهناور و بزرگ، با دقت و همچنين اقتدار و قدرت بیشتری اجرایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح نیازمند حمایت مجلس شورای اسلامی هستیم و همچنين در حال حاضر نیز کمیسیون‌های ذیربط به خصوص کمیسیون آموزش و همچنين تحقیقات مجلس همکاری‌های بسیار خوبی را در این زمینه انجام داده است.
وزیر علوم ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان، یک زیست بوم علمی و همچنين فناوری خواهند بود که در کنار دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند و همچنين حضور اعضای هیئت علمی در این مراکز اثرگذار است.
دکتر غلامی افزود: همراهی با مراکز صنعتی اعم از نهاد‌ها، نهادها و همچنين شرکت‌های دولتی و همچنين غیردولتی در حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات فنی و همچنين صنعتی از طریق همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌ها یکی از رویکردهایی است که در سال شمسي‌های اخیر با اقبال خوبی روبه‌رو بوده است.
وی افزود: برای اعضای هیئت علمی و همچنين دانشجویانی که در پروژه های مرتبط به حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات صنعتی، اجتماعی و همچنين زیست محیطی فعال می‌شوند در حال تدوین آئین‌نامه‌هایی هستیم که امتیازات بیشتری را در فرآیندهای ترفیع و همچنين ارتقای استادان، پذیرش پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌های پایان‌نامه‌ها و همچنين اجازه دفاع از پایان‌نامه‌ها ایجاد مي شود و همچنين به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ مي شود تا فرصت و همچنين مشوق قوی‌تری برای راهیابی استادان و همچنين دانشجویانی که به حوزه تحقیقات کاربردی وارد می‌شوند ایجاد کند.
دکتر غلامی خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و همچنين فناوری حدود ۱۵ سال شمسي است که فعالیت خود را آغاز نموده اند؛ اکنون ۴۳ پارک علم و همچنين فناوری فعال در استان‌های کشور داریم که زمینه تبدیل علم به ثروت را ایجاد نموده اند.
وی افزود: در حوزه فناوری نیز قراردادهای اجرایی و همچنين فناوری مهمی با وزارت خانه‌هایی مانند صنعت، معدن و همچنين تجارت، نفت، محیط زیست و همچنين مجموعه‌های دفاعی و همچنين نظامی منعقد کردیم تا در خدمت این مجموعه‌ها برای ارائه سرويس ها و خدمات بهتر و همچنين با بهره بري و استفاده از دانش و همچنين فناوری جدید داشته باشیم.

دکتر غلامی در خاتمه با بیان اینکه در حکومت تدبیر و همچنين امید توجه ویژه‌ای به حوزه دانشجویی از لحاظ فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و همچنين اجتماعی شده است، عنوان کرد: فرصتی که دانشجویان ما در دانشگاه‌ها برای حضور در فعالیت‌های دانشجویی می‌یابند، فرصت ذی قیمت و همچنين مغتنمی هم برای دانشجو و همچنين هم برای جامعه است چرا که این اشخاص بعد از فارغ‌التحصیلی به عنوان مدیران، کارشناسان و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب ریزان آینده در درون جامعه قرار می‌گیرند و همچنين به تدریج مسئولیت‌های اجتماعی از همه زمینه‌ها به دوش این جوانان منتقل می‌مي شود.
گفتنی است در پایان این نشست از خبرنگاران حوزه آموزش عالی تجلیل و همچنين قدردانی شد.
ل.م ۵۴/ ر.ب ۴۵

دکتر غلامی تاکید کرد؛ کاربردی‌شدن پژوهش‌های دانشگاهی رویکرد اصلی وزارت علوم در تاریخ ۱۵ May 1397 | 4:19 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *