لزوم تعریف نظام سطح‌بندی مستقل برای مراکز وابسته به تيم‌های علوم حوزوی – شریف

لزوم تعریف نظام سطح‌بندی مستقل برای مراکز وابسته به تيم‌های علوم حوزوی – شریف

به نقل از شریف: لزوم تعریف نظام سطح‌بندی مستقل برای مراکز وابسته به تيم‌های علوم حوزوی

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر ،دست يار آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در نشست روسا و همچنين معاونان آموزشی دانشگاه‌های حوزوی و همچنين تيم برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين گسترش علوم حوزه‌ای – دانشگاهی که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت متبوع برگزار شد، بر لزوم تعریف نظام سطح‌بندی مستقلی برای مراکز وابسته به تيم‌های علوم حوزوی تأکید کرد و همچنين گفت: این سطح‌بندی بستر رقابت را در میدان عمل باز می‌کند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی هدف از برگزاری این نشست را ارائه تصویری از وضعیت موجود این مراکز آموزش عالی به متولیان آنها، ارائه سیاست‌های کلان آموزش عالی در قسمت و بخش توسعه، شناسایی چالش‌ها و همچنين هم‌فکری در راستای مقابله با چالش‌ها و همچنين هم‌افزایی و همچنين ارائه راهکار برای رفع معضلات دانست.
وی افزود: از حدود ۸ ماه پیش در حوزه معاونت آموزشی برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی شد تا از سر جمع مراکز آموزش عالی برآوردی داشته باشیم؛ به این منظور که کدام دسته از این مراکز هم‌راستا تلقی می‌شوند و همچنين از همفکری آنان برای بهره‌وری بهتر بهره بري و استفاده مي شود.
دست يار آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: با مصوبات بالادستی و همچنين تدابیری که اندیشیده شده است تعداد مراکز آموزش عالی که در سال شمسي ۱۳۹۲ بالغ بر ۲۸۰۰ مرکز بود، هم اکنون به ۲ هزار و همچنين ۲۰۰ مرکز تقلیل یافته و همچنين این روند کماکان ادامه دارد.
وی عنوان کرد: از مجموع مراکزی که در زیرنظام‌های متنوع و گوناگون و مختلف مشغول فعالیت خواهند بود، تعدادی از مراکز هم‌راستا ارزیابی شده‌اند مانند مراکز آموزش عالی در حوزه علوم اسلامی و همچنين حوزوی و همچنين همچنین تعدادی مرکز نیز در حوزه علوم نظامی که آنها نیز اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک به ۴ میلیون و همچنين ۱۰۰ هزار فرد يا شخص جمعیت دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی کشور مشغول تحصیل خواهند بود، افزود: ۵۰ قسمت و بخش این جمعیت دانشجویی در مراکز غیردولتی مشغول تحصیل می‌باشند.
دست يار آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: این مراکز در صورتي که چه با عنوان علوم حوزوی و همچنين اسلامی به عرصه آموزش عالی وارد شدن پیدا نموده اند ولی بعضاً به رشته‌هایی وارد شدن یافتند که سایر دانشگاه‌ها نیز این رشته‌ها را دارند.
وی افزود: این امر دارای دو جنبه مثبت و همچنين منفی است؛ جنبه مثبت از آن هم جهت که ایجاد عرصه رقابت می‌کند و همچنين منفی از آن هم جهت که سبب افزایش جمعیت دانشجویان و همچنين فارغ‌التحصیلان در مقایسه با نیاز بازار می‌مي شود.
دکتر شریعتی نیاسر بیان کرد: جمعیت دانشجویان مقطع دکترا در کلیه زیرنظام‌ها حدود ۱۰۰ هزار فرد يا شخص است؛ ظرفیت پذیرش سالانه ما در مقطع دکترا حدود ۲۵ هزار فرد يا شخص است و همچنين ظرفیت جذب اعضای هیئت علمی در کلیه مراکز آموزش عالی کشور و همچنين همه زیرنظام‌ها در بهترین حالت سالیانه حدود ۵ هزار فرد يا شخص است.
وی افزود: به عبارتی در صورتي که ۲۵ هزار فرد يا شخص ظرفیت ورودی سالانه به دانشگاه‌های کشور در مقطع دکترا به موقع فارغ‌التحصیل شوند؛ یعنی سالانه ۲۵ هزار متقاضی وارد شدن به کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل در محیط‌های علمی و همچنين دانشگاهی وجود دارد و همچنين تنها ۲۰ قسمت و بخش از این جمعیت متقاضی می‌توانند در محیط‌های دانشگاهی جذب شوند.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی خاطرنشان کرد: این ساماندهی در دو حوزه سازمانی و همچنين تشکیلاتی و همچنين دوره‌های تحصیلی در حال پیگیری است.
به گفته دست يار آموزشی وزارت علوم مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی از دیگر سیاست‌های این وزارت خانه می‌باشد و همچنين یکی از مواردی است که در ۲ دهه قبل مغفول واقع شده؛ به عبارتی مراکز آموزش عالی در گوشه و همچنين کنار کشور مدیران شان بر این باورند که در همه مقاطع و همچنين رشته‌ها وارد شدن پیدا کنند. بنابراین مراکز آموزش عالی باید مأموریت‌محور باشند و همچنين شاهراه توسعه در کلیه مراکز آموزش عالی کشور باید تعریف مي شود.
وی تصریح کرد: تعریف و همچنين ترسیم این مسیر باید متناسب با مراکز متناظر و همچنين مشابهی باشد که در حوزه فعالیت‌مان وجود دارد؛ هم‌زمان سایر مسیرها باید شناسایی شده و همچنين متناسب با آن هم اولویت‌بندی شوند.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به بحث کیفیت و همچنين نظام سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: مراکز وابسته به تيم‌های حوزوی را در چند سال شمسي اخیر در نظام سطح‌بندی نیاورده‌ایم؛ علت آن هم است که هم نیاز به دقت بیشتری دارد و همچنين هم اینکه قابل مقایسه نیستند و همچنين نمی‌قدرت آنها را هم‌تراز با مراکز دولتی و همچنين غیرانتفاعی تلقی کرد.
به گفته وی باید یک نظام سطح‌بندی مستقلی برای مراکز وابسته به تيم‌های علوم حوزوی تعریف مي شود؛ این سطح‌بندی بستر رقابت را در میدان عمل باز می‌کند.
دست يار آموزشی وزارت علوم بر رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی اعم از علوم حوزوی و همچنين غیره تأکید کرد و همچنين گفت: فارغ التحصیلان علوم حوزوی طلبه‌های حاذقی خواهند بود که از وجود آنها باید متناسب با آموخته‌های آنان بهره برد.

ل. م ۵۴/‏ ر. ب ۴۵/‏ ع. ع ۵۷

لزوم تعریف نظام سطح‌بندی مستقل برای مراکز وابسته به تيم‌های علوم حوزوی در تاریخ ۱۷ July 1397 | 12:21 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *