
به نقل از شریف: غیرکارکردی بودن پیچیدگیهای موجود در ساختار آموزش عالی کشور
تيم تخصصی بررسی «انتظارات متقابل و همچنين الگوی تعامل مناسب وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری با دانشگاهها و همچنين مراکز پژوهشی» با حضور دکتر وحید احمدی، مشاور وزیر علوم و همچنين رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور درمحل این مرکز برگزار شد.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در این تيم که از مجموعه نشستهای حوزه آمایش آموزش عالی کشور بود، مواردی همچون ارتباط و رابطه وزارت علوم با دانشگاهها از منظر سلسله مراتب در ایران، انتظارات متقابل وزارت علوم و همچنين دانشگاه از هم و همچنين تغییرات مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري در ساختار حکمرانی آموزش عالی کشور برای تعامل بهتر وزارت علوم و همچنين دانشگاه، مورد بحث و همچنين بررسی قرار گرفت.
در این نشست دکتر احمدی به بیان دیدگاه خود در خصوص ارتباط وزارت علوم و همچنين دانشگاه پرداخت و همچنين گفت: در خصوص استقلال دانشگاهها، مشکل این است که در مجموعه آموزش عالی به نوعی تفرق وجود دارد و همچنين ما شاهد مجموعهای از تصمیمگیرندگان هستیم. در واقع حتی در صورتي که از بحث استقلال بگذریم، آن هم تمرکز مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای تصمیمگیری در این مجموعه دیده نمیمي شود.
رئیس مرکز، عدم وجود ترکیب مناسب در هیأتهای امنا را دلیل نبود بهره کافی دانست و همچنين افزود: ما باید با در نظر داشتن واقعیت موجود، برای رسیدن به استقلال، مرحله به مرحله پیش برویم و همچنين شرایط را پیچیدهتر نکنیم. در این خصوص باید بدنه دانشگاه، جامعه، مجلس و همچنين حکومت آمادگی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای حصول استقلال را داشته باشند.
وی در توضیح انتظاراتی که از هیأت امنا وجود دارد بیان داشت: هیأت امنا در انجام وظایف خود دچار پیچیدگیهای زیادی شده است و همچنين باید جایگاه خود را پیدا کند.
دکتر احمدی در جهت تسهیلگری مسائل پیشنهاد داد: به نظر من در مرحله اول باید نواقص هیأتهای امنا را رفع کنیم، در این ارتباط و رابطه نیاز است اختیارات بسیار زیادی که در وزارت خانه متمرکز شده واگذار مي شود. یعنی وزارت خانه بپذیرد که بخشی از آنها را به دانشگاههای سطح یک واگذار کند.
مشاور وزیرعلوم در قسمت و بخش دیگری از سخنان خود در خصوص انتظارات متقابل وزارت علوم و همچنين دانشگاهها گفت: با وجود آنکه دانشگاهها میتوانند تا حدی استقلال و همچنين خودگردانی داشته باشند ولي بايد توجه داشت در نهایت این نقش وزارت خانه است که باید ارتباطات و همچنين یکپارچگی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را فراهم کند و همچنين این انتظاری است که دانشگاه از وزارت خانه دارد؛ در مقابل دانشگاه نیز باید مطابق و يکدست با برنامه جذاب و جالب و خوبهای وزارت علوم، ظرفیتسازی کند.
دکتر نقیزاده، به عنوان دبیر تيم، در ابتدا به برنامه جذاب و جالب و خوبریزی میز حکمرانی علم، فناوری و همچنين نوآوری که در مرکز تحقیقات سیاست علمی با حمایت وزارت علوم گرفته شده است، اشاره کرد و همچنين گفت: تا پایان سال شمسي، برگزاری ۱۰ نشست در حوزه حکمرانی منطقهای آموزش عالی و همچنين با محوریت سند آمایش آموزش عالی را پیشبینی کردهایم.
در ادامه دکتر رحیمی در ارتباط و رابطه با بحث استقلال دانشگاهها و همچنين ارتباط و رابطه وزارت علوم با آنها به بیان نکاتی پرداخت و همچنين گفت: بحث استقلال، موضوع قدیمی در آموزش عالی است، حتی قبل از آنکه بحث هیأت امنا مطرح باشد.
وی در ادامه بهره بري و استفاده از واژه خوداتکایی به جای استقلال را مناسبتر عنوان کرد و همچنين افزود: در ادبیات اجتماعی-سیاسی ما استقلال معنای متفاوتی از آنچه در این بحث مدنظر است دارد و همچنين آنچه ما به دنبال آن هم هستیم به واژه خوداتکایی نزدیک است. واژه استقلال در نوع ارتباطی که مراکز آموزش عالی دولتی با وزارت علوم و همچنين حکومت دارند، فاقد معنای مؤثر است.
دکتر رحیمی با بیان اینکه از ابتدا هدف از تشکیل هیأت امنا این بود که دانشگاهها بتوانند نهاد تصمیمگیرِ اصلی برای خود باشند و همچنين از زمان شکلگیری آنها این فرصت برای دانشگاهها فراهم شد که در جهت خوداتکایی حرکت کنند، اظهار کرد: به نظر من، به دلیل وجود ضعف و همچنين فقدان استقلال مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري در هیأت امنا، دانشگاهها تا در حال حاظر نتوانستهاند از این فرصت بهره بري و استفاده کنند.
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، وجود طیف متنوع از مؤسسات آموزش عالی را به عنوان دلیل دیگر در دست نیافتن به خوداتکایی دانست و همچنين بیان داشت: وجود این تنوع این الزام را به وجود میآورد که قبل از دادن حکم کلی برای خوداتکایی، یک دستهبندی برای این حجم وسیع از موسسات صورت گیرد.
وی همچنین به فقدان آمادگی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري دانشگاهها، برای هدایت برنامه جذاب و جالب و خوبهای جدید آموزش عالی اشاره کرد و همچنين گفت: بنده به یاد ندارم که برنامه جذاب و جالب و خوبای از دانشگاه، به یک برنامه جذاب و جالب و خوب ملی تبدیل شده باشد. در واقع تمام مفاهیم و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوبهای جدیدی که در آموزش عالی مطرح بوده توسط آن هم نیروهای دانشگاهی است ولي بايد توجه داشت زمانی که در موقعیت وزارت علوم یا نهاد مدیریت قرار گرفتند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید به این فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن باشیم که نوعی روابط اصلاح شده را بین نهادهای مرکزی پیشنهاد دهیم.
ر. ب ۴۵/ ع. ع ۵۷
غیرکارکردی بودن پیچیدگیهای موجود در ساختار آموزش عالی کشور در تاریخ ۲۹ August 1397 | 8:49 pm منتشر شده است