ماموریت گرایی به مثابه تعریف شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی هر دانشگاه – شریف

ماموریت گرایی به مثابه تعریف شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی هر دانشگاه – شریف

به نقل از شریف: ماموریت گرایی به مثابه تعریف شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی هر دانشگاه

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، دست يار آموزشی وزیرعلوم، تحقیقات و همچنين فناوری درتشریح حوزه ماموریت گرایی در دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی در دانشگاه شیراز گفت: ماموریت گرایی بدان معناست که هر مرکز آموزش عالی باید شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی خود تعریف کند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، دکترشریعتی نیاسر، که با هدف شرکت در اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو و همچنين نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه هفت کشور به شیراز سفر کرده بود، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت علوم در پی ترسیم سیاست های کلان آموزش عالی است که برخی از آنها به کمیت و همچنين برخی نیز به کیفیت موسسات آموزش عالی باز می گردد.
وی، ساماندهی آموزش عالی در توسعه موسسات، جمعیت دانشجویی و همچنين هدف گذاری در تحصیلات تکمیلی را ازاولویت وزارت علوم برشمرد و همچنين خاطرنشان کرد: برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی ها برای اجرای هدفمند ماموریت گرایی در دانشگاه ها، ساماندهی مدیریت منطقه ای با هدف تفویض برخی اختیارات به منطقه ها و مناطق به منظور سیاست گذاری و همچنين آمایش ساماندهی مراکز آموزش عالی به صورت کالبدی و همچنين هم افزایی بین آنها از اولویت های سه گانه معاونت آموزشی وزارت علوم است.
دست يار آموزشی وزارت علوم افزود: این اقدام بویژه برای مراکز در حال توسعه ضروری است، چراکه مراکز توسعه یافته عمدتاً در مرزهای دانش حرکت می کنند ولی مراکز درحال توسعه حتماً باید ماموریت محوری داشته باشند.
دکترشریعتی نیاسر اظهارداشت: در صورتي که قرار است دانشگاهی در حوزه صنعت فعالیت کند، باید تنها در زمینه رشته های مرتبط با صنعت وارد شدن کنند نه همه زمینه ها.
دست يار آموزشی وزارت علوم در قسمت و بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف مي شود؛ ولي بايد توجه داشت فرایند حذف زمان بر است و همچنين باید برای آن هم برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی کرد.
دکترشریعتی نیاسر ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال شمسي آینده، با هماهنگی های گرفته شده بزودی رشته های کم متقاضی را از رشته های پرمخاطب تفکیک می کنیم. با این اقدام رشته های بدون آزمون از رشته های با آزمون جدا خواهد شد تا داوطلبان بتوانند مستقیماً نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
دست يار آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری با بیان اینکه در سال شمسي آینده تعدادی از رشته های بدون آزمون از کنکور حذف خواهد شد، گفت: این سیاست در سال شمسي های قبل هم پیگیری شده است؛ با این تفاوت که در سال شمسي های قبل امکان شرکت در کنکور نیز برای آن هم رشته ها وجود داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰ قسمت و بخش جمعیت پشت کنکوری تا سال شمسي های آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و همچنين این روند نهایتاً به حذف کنکور متمرکز منجر خواهد شد و همچنين هر مرکز آموزشی می تواند برای دانشجو مستقلاً آزمون ورودی برگزار کند.
دست يار آموزشی وزیر علوم اظهارداشت: هم اکنون در همه استان ها با کاهش داوطلب روبرو هستیم، ولي بايد توجه داشت بررسی ها نشان دهنده آن هم است که در ۱۰ سال شمسي آینده، مجدداً آمار داوطلبان سیر صعودی پیدا کند.
دکترشریعتی نیاسر در قسمت و بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز اظهارداشت: در شرایط امروز که کشورهای استکباری در تلاش اند ایران را در انزوا قرار دهند، برگزاری نشست آیسسکو نمادی از اقبال کشورهای جهان به جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: ایران در برخی حوزه های علمی مانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی و همچنين هوافضا در جهان پیشرو است و همچنين در بسیاری دیگر از رشته ها گوی سبقت را از کشورهای پیشرفته دزدي است.
وی افزود: آمایش آموزش عالی به روش جدی در ستاد آموزش عالی کشور در حال پیگیری است که ستاد ویژه ای برای این امر اختصاص داده شده است.
دکترشریعتی نیاسر با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشور، اظهارداشت: هرکدام از دانشگاه ها باید به مأموریت شان توجه کنند و همچنين در آن هم محور و همچنين در حوزه خود فعالیت کنند.
دست يار آموزشی وزارت علوم افزود: بیش از ۱۸۰ مرکز دانشگاهی در استان فارس در حال فعالیت خواهند بود و همچنين یکی از استان های خوب و همچنين مطرح در آموزش عالی، استان فارس است.
دکترشریعتی بیان کرد: بعضی از دانشگاه ها مطابق استاندارد های ما نیست که با سیاست های طرح آمایش ساماندهی می شوند و همچنين در مأموریت خود رشد پیدا می کنند.
وی دانشگاه شیراز را دانشگاهی ارزشمند، کلیدی و همچنين محوری توصیف کرد و همچنين افزود: این دانشگاه یکی از بهترین مراکز دانشگاهی است و همچنين انتظار ما این است که این دانشگاه مادر نقش محوری در راستای هدایت طرح آمایش در سطح استان فارس داشته باشد..

ر. ب ۴۵/‏ ع. ع ۵۷

 

ماموریت گرایی به مثابه تعریف شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی هر دانشگاه در تاریخ ۲۲ August 1397 | 5:05 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *