
به نقل از شریف: نشست نقد کتاب «نظام آموزشی و همچنين ساختن ایران مدرن» در دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم در نشست نقد کتاب «نظام آموزشی و همچنين ساختن ایران مدرن گفت: بررسیهای تاریخی و همچنين آماری این اثر داده های ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهد.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترحسین میرزایی با اشاره به اهمیت این کتاب در زمینه بیان تاریخچه آموزش عالی گفت: بررسیهای تاریخی و همچنين آماری این اثر داده های ارزشمندی را در اختیار ما قرار می دهد به ویژه اینکه نویسنده به منابع دست اول ارجاع میدهد.
عضویت علمی دانشگاه تهران گفت: فهمی که از علم در ایران از دوره قاجار وجود داشته است و همچنين هنوز هم کم و همچنين بیش بر آن هم تاکید می مي شود فهمی است از جنس طبابت و همچنين مهندسی و همچنين علوم نظامی و همچنين اصلاً چیزی به نام علوم انسانی وجود نداشته است.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی گفت: در قانون اساسی آموزش در ۱۲۹۰ یعنی ۱۰۰ سال شمسي بعد از اعزام دانشجو به خارج تاکید میمي شود که ۵ مدرسه ابتدایی در تهران تاسیس مي شود و همچنين با توجه به فشار نمایندگان توصیه می مي شود که ۴ مدرسه در شهرهایی دیگر مانند شیراز تاسیس مي شود و همچنين در مجموع وضعیت آموزشی ما اصلاً مناسب نبوده است.
وی با اشاره به آمار و همچنين ارقامی که در کتاب «نظام آموزشی و همچنين ساختن ایران مدرن» اشاره شده است گفت: در سال شمسي ۱۳۰۸ حدود ۱۲۷ هزار دانش آموز داریم و همچنين عیسی خان صدیق در رسالهاش وقتی نقل از جمعیتی ایران را میدهد میگوید «جمعیت دقیقی از جمعیت ایران در دست نیست ولی تقریب ۱۲ میلیون جمعیت را برای ایران میقدرت ذکر کرد» درواقع در آن هم زمان یک قسمت و بخش از جمعیت ایران در مقطع ابتدایی و همچنين متوسطه تحصیل میکردند و همچنين این آمار بسیار معنیدار است.
وی در ادامه گفت: در سال شمسي ۱۳۵۵ کل دانشجویان ایران حدود ۶۸ هزار دانشجو است این در حالی است که در حوزه آموزش عالی تعداد دانشجویان در حال حاضر حدود ۴ میلیون فرد يا شخص در سال شمسي تجصیلی ۹۶-۹۵ است و همچنين ۵ در صد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و همچنين رشد کمی کاملاً محسوسی وجود دارد.
دکتر میرزایی افزود: در باب کیفیت از ابتدا دچار مشکل بوده ایم به گونه ای در ۱۳۱۲ در اثری با عنوان بازتابهایی از آموزش اجباری در خصوص آموزش آمده است: «مدارس به خودی خود دردی را دوا نمیکنند آنها وقتی مفیدند که به از میان بردن کمبودهای جامعه کنونی و همچنين آفریدن جامعه جدید کمک کنند زيرا و به درستي که مدارس آمادگی دستبابی به این هدف را نداشتند گسترش آموزش بیهوده بود.
دکترمیرزایی افزود: هم اکنون نیز به دلیل عدم تناسب بین نیاز جامعه و همچنين رشته تحصیلی اشخاص و همچنين میزان فارغالتحصیلان باعث نوعی نابسامانی وپریشانی در مسائل شده است و همچنين نیروی تحصیلکرده که فرصت توسعه خواهند بود به دلیل کم تدبیری، سالیان سال شمسي تعبیر به چالش و همچنين تهدید شده اند.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی گفت: قطعاً رشد کمی آموزش ما فواید بیشماری به خصوص در ارتقا آگاهی جامعه داشته است ولی نقصان یا فقدان تجربه و مهارت بالا چه در آموزش پیش از دانشگاه و همچنين چه در آموزش عالی از قبل تا کنون همچنان گریبانگیر ماست.
کتاب «نظام آموزشی و همچنين ساختن ایران مدرن» مراحل، نحوه و همچنين نقش وارد شدن نظام آموزشی غربی در تحول جامعه ایرانی در سه قسمت و بخش: دوره قاجار، دوره رضا پهلوی و همچنين دوره محمدرضا پهلوی و همچنين یک فصل دوره جمهوری اسلامی بررسی شده است.
کتاب «نظام آموزشی و همچنين ساختن ایران مدرن» نوشته دیوید مناشری به ترجمه محمد حسین بادامچی و همچنين عرفان مصلح از سوی نشر سینا منتشر شده است.
س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵
نشست نقد کتاب «نظام آموزشی و همچنين ساختن ایران مدرن» در دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد در تاریخ ۲۹ August 1397 | 4:26 pm منتشر شده است