حامی ۹۳ قسمت و بخش از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، حکومت است/ لزوم بازطراحی الگوی بودجه‌بندی کشور – شریف

حامی ۹۳ قسمت و بخش از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، حکومت است/ لزوم بازطراحی الگوی بودجه‌بندی کشور – شریف

به نقل از شریف: حامی ۹۳ قسمت و بخش از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، حکومت است/ لزوم بازطراحی الگوی بودجه‌بندی کشور

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در حال حاضر عمده کار دانشگاه در حوزه صنعت با حکومت انجام می‌مي شود، گفت: علی رغم تلاش‌های متنوع و گوناگون و مختلف، اقتصاد و همچنين اسپانسر فعالیت‌های پژوهشی‌ ما، حکومت است و همچنين تنها ۷ قسمت و بخش از حمایت‌ها از سوی قسمت و بخش خصوصی انجام می‌مي شود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست مأموریت پژوهش‌های علوم انسانی در دوران معاصر، صبح امروز (سه‌شنبه ۲۶ آذرماه) با حضور دکتر مسعود برومند دست يار پژوهشی وزیر علوم، دکتر لعیا جنیدی دست يار حقوقی رئیس جمهور، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و همچنين ادب فارسی، دکتر غلامحسین دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران و همچنين جمعی از اساتید و همچنين روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست با بیان اینکه طی ۳ دهه اخیر علوم انسانی در پارادایم‌های متفاوتی قرار گرفته است، اظهار داشت: نگاهی که به پارادایم علم و همچنين پژوهش در رشته علوم انسانی وجود دارد با نگاهی که در علوم تجربی و همچنين ریاضی وجود دارد، متغاير و متفاوت است.
وی افزود: امروز در کشور متفکرانی وجود دارند که معتقدند نوع نگاه به علوم انسانی با تغییر پارادایم فیزیک تغییر می‌کند یعنی زمانی که پارادایم موجود در علوم ریاضی و همچنين تجربی مکانیکی است نوع روش‌ها در پارادایم انسانی نیز تحت تاثیر آن هم عوض می‌مي شود و همچنين عملاً علوم انسانی را به سمت خود می‌برد.
دکتر سلیمی با اشاره به نگاه یکسان به پارادایم پژوهش در علوم انسانی و همچنين علوم تجربی ادامه داد: در این نگاه یک خطای جدی وجود دارد و همچنين آن هم این است که امروزه علي رغم نظر برخی از متفکران، علوم انسانی به نسبت سایر علوم پارادایم متفاوتی در مباحث علمی و همچنين پژوهشی دارد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: در حال حاضر ما در پارادایم‌های مختلفی زندگی می‌کنیم و همچنين این بدان معناست که اگرچه بسیاری از مفاهیمی که در علوم انسانی وجود دارند ممکن است در علوم دیگر نیز وجود داشته باشند ولي بايد توجه داشت پارادایم بررسی آن هم‌ها به کلی با هم متغاير و متفاوت و همچنين ناهمسنج است.
وی با بیان اینکه در پژوهشی که در مفاهیم علوم انسانی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که پژوهش یک مشترک لفظی بین علوم است و همچنين معنای آن هم به کلی متغاير و متفاوت است، تصریح کرد: شاید در علوم تجربی تنها و فقط یک مفهوم پژوهشی به این شکل داشته باشیم که موضوعی در ذهن ما وجود دارد که مصداق آن هم در واقعیت است ولي بايد توجه داشت در علوم انسانی مفاهیم متفاوتی شامل واکاوی جوهر هستی، فهم مفاهیمی زيرا و به درستي که چیستی هستی، رفتار انسانی به معنای مقدار و اندازه‌گیری رفتار، تفسیر معانی تولید شده توسط انسان و همچنين فهم هنجارهایی که می‌تواند معنی متفاوتی به زندگی انسان بدهد، وجود دارد که اهداف و همچنين روش‌های خاص خود را دارد.
دکتر سلیمی با تاکید بر اینکه باید در روز علوم انسانی و همچنين هفته پژوهش این تفاوت‌ها را در نظر داشته باشیم، گفت: جنس پژوهش در علوم انسانی به ۳ دسته هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و همچنين معرف‌شناسی تقسیم می‌شوند که در حال حاضر این دسته از پژوهش در جریان کاربردی‌شدن دانش و همچنين اشتغال محورشدن دانشگاه و همچنين اشتغال‌آفرینی قسمت و بخش خصوصی تا حدودی به حاشیه رفته و همچنين به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

وی در ادامه جنس دیگری از فعالیت‌های پژوهشی در علوم انسانی را تحقیقات کاربردی در حل معظلات و مسائل و مشکلات کشور دانست و همچنين افزود: خوشبختانه امروز این پيشامد جديد با نگاه درست وزارت علوم و همچنين توجه حکومت در حال احیاء شدن است ولي بايد توجه داشت مانعی که در این راه وجود دارد احساس بی‌نیازی و همچنين روزمرگی دستگاه‌های اجرایی است خصوصاً وقتی دانشگاهیان مسئولیت آن هم دستگاه‌ها را بر عهده گرفته‌اند، زیرا در این صورت خود را بی‌نیاز از مراکز علمی می‌دانند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین در خصوص فعالیت دیگر مورد توجه در علوم انسانی، بیان کرد: موضوع مهم دیگر در علوم انسانی، تحقیقات انتقادی است. علی رغم اینکه این دسته از علوم باید همه مباحث را به چالش بکشد ولي بايد توجه داشت متاسفانه این ماهیت چیزی است که عنصر بحران در دانشگاه‌ها تلقی می‌مي شود و همچنين درصورت انجام مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نوع پژوهش در این دانشگاه و همچنين ارتباط آن هم با نهاد‌های متنوع و گوناگون و مختلف اظهار داشت: در دانشگاه علامه طباطبایی، شرایط مختلفی شامل برگزاری نشست‌های کار آفرینی، همایش‌ها و همچنين ارتباط با صنعت طراحی شده است و همچنين در حال حاضر عمده کار دانشگاه در حوزه صنعت با حکومت انجام می‌مي شود و همچنين علی رغم تلاش‌های متنوع و گوناگون و مختلف، اقتصاد و همچنين اسپانسر فعالیت‌های پژوهشی ما، حکومت است.
دکتر سلیمی با اشاره به کارفرمایانی که طرح پژوهشی به دانشگاه علامه طباطبایی ارائه دادند، گفت: در صدر این کارفرمایان، وزارت علوم، وزارت صنعت، ریاست جمهوری و همچنين شهرداری تهران خواهند بود و همچنين کمپانی‌های پهناور و بزرگ خصوصی که باید برای پژوهش سرمایه‌گذاری کنند وجود ندارند.
وی با تاکید بر اینکه گسترش پژوهش مستلزم ایجاد زمینه فعالیت‌های قسمت و بخش خصوص است، به تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه علامه طباطبایی، افزود: این مرکز که علی رغم وجود مخالفت‌های بسیار از سوی بدنه دانشگاه، ایجاد شد، امروز به عنوان یکی از واحدهای فناور نمونه تاسیس شده، فعالیت می‌کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی یا تاکید بر اینکه نباید از پژوهش‌های بنیادین فاصله گیریم، بیان کرد: این به معنای دور شدن از کارآفرینی و همچنين ثروت‌آفرینی نیست بلکه به معنای این است که این پيشامد جديد نباید حوزه‌های اصلی علوم انسانی را تحت شعاع قرار دهد‌.
دکتر سلیمی اظهار داشت: از سال شمسي ۹۴ و همچنين بعد از صحبت‌های ریاست جمهوری، نشست‌های کمک به حل معظلات و مسائل و مشکلات کشور در دانشگاه علامه طباطبایی در دستور کار قرار گرفت که در ابتدای این کار هیچ توجهی از سوی دستگاه‌های دولتی وجود نداشت ولي بايد توجه داشت بااین وجود اساتید دانشگاه و همچنين همکاران پژوهشی در این کار پایمردی کردند تا جایی که بعد از مدتی رییس جمهور دستور چاپ کارکرد و همچنين نتایج این نشست‌‌ها را که شامل ۲۳۷ توصیه سیاسی بود را دادند تا در اختیار مسئولان ۸۸ نهاد اجرایی قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در صورتي که ما میخواهیم در پژوهش علوم انسانی تحولی ایجاد مي شود، نیازمند ایجاد یک الگوی متغاير و متفاوت در بودجه‌های پژوهشی موجود در کل ساختار دولتی هستیم.
دکتر سلیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر مبلغ بسیار عظیمی در لوایح حکومت برای پژوهش‌های دولتی وحود دارد که به دانشگاه‌ها اختصاص داده نمی‌مي شود، گفت: ما تنها قسمت و بخش کوچکی از بودجه پژوهش لایحه ۱۳۹۷ استخراج کردیم که براساس آن هم مشخص شد مرکز بررسی‌های راهبردی ۱۲ میلیارد تومان، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۳ میلیارد تومان، مجلس شورای اسلامی ۴۷ میلیارد تومان، نهاد مدیریت و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی ۳۷ میلیارد تومان و همچنين… بودجه پژوهشی دارند که مجموعاً چیزی حدود ۴۰۷ میلیارد تومان، تنها بودجه‌های مراکز روزمره علوم انسانی در داخل خود حکومت است.
وی با بیان اینکه حکومت این بودجه را به دانشگاه‌ها بدهد تا این تحقیقات توسط آنها انجام مي شود، گفت: در صورتي که این بودجه بین دانشگاه‌های علوم انسانی توزیع مي شود، حدود ۴۰ میلیارد به دانشگاه علامه طباطبایی می‌رسد که مسائل مالی و همچنين جهت‌دهی به پژوهش را درون آن هم را حل مي کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان بر بازطراحی الگوی بودجه‌بندی حکومت تاکید کرد.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷

حامی ۹۳ قسمت و بخش از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، حکومت است/ لزوم بازطراحی الگوی بودجه‌بندی کشور در تاریخ ۲۷ September 1397 | 1:43 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *