حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است – شریف

حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است – شریف

به نقل از شریف: حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر،دست يار آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری گفت: حرکت در راستای حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است و همچنين در این راستا از سال شمسي آینده فرایند پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی از فرایند برگزاری آزمون سراسری جدا می مي شود به پذیرش دانشجوی رشته های با آزمون و همچنين بدون آزمون از یکدیگر جدا خواهد بود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترمجتبی شریعتی نیاسرکه برای شرکت در نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه سه کشور به ارومیه سفر کرده است، در نشست خبری در دانشگاه ارومیه، با بیان اینکه آزمون سراسری به صورت متمرکز و همچنين در سطح ملی باید حذف مي شود و همچنين نظام تست زنی نمی تواند لزوماً استعدادیاب خوبی برای کشور باشد، اظهار داشت: تا سال شمسي قبل ۸۵ قسمت و بخش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها از طریق سوابق تحصیلی بود از سال شمسي آینده رشته های مشمول در این طرح را از آزمون سراسری جدا خواهیم کرد و همچنين تا پایان دی ماه با اعلام لیست رشته های بدون آزمون، داوطلبان می توانند با انتخاب رشته های بدون آزمون و همچنين قبولی در آنها به تحصیل ادامه دهند.

دست يار آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری با بیان اینکه از سال شمسي آینده برگزاری آزمون سراسری صرفاً برای رشته های با آزمون خواهد بود، عنوان کرد: این رشته ها شامل ۱۵ قسمت و بخش از ظرفیت پذیرش دانشگاه های کشور است.

وی تصریح کرد: با وجود جدا بودن فرایندهای گزینش دانشجو برای رشته های با آزمون و همچنين بدون آزمون، هیچ محدودیت و همچنين ممنوعیتی برای داوطلبان که بخواهند قدرت خود را برای رشته های پر مخاطب با آزمون هم محک بزنند وجود ندارد.

دکتر شریعتی نیاسربا اشاره به اینکه در اثر رشد بی رویه دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی درکشور در حال حاضر بسیار بیشتر از نیاز جامعه و همچنين بازار کار، دانش آموخته در جامعه تزریق می مي شود افزود: هم اکنون در مقطع دکتری بیش از ۴برابر نیاز جامعه دکتری تربیت می کنیم.

وی با تاکید براینکه دستگاه آموزش عالی مسئول افزایش قدرت کار آفرینی و همچنين اشتغال پذیری دانش آموختگان خود است تصریح کرد: در این راستا امسال طرح جامع تجربه و مهارت بالا افزایی را تنظیم و همچنين آیین نامه آن هم نیز از هفته قبل به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

دست يار آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در قالب این طرح در ۴محور فعال سازی دروس کاربردی و همچنين علمی با تعامل مراکز صنعتی ذی ربط، ارائه ۴الی ۱۰ واحد آموزشی کمک مهارتی در حوزه دروس مرتبط با رشته ها، برگزاری کارگاه های عمومی مهارتی با ارائه گواهی معتبر، رصد دانش آموختگان و همچنين خروجی های دانشگاه ها و همچنين ارزیابی عملکرد خروجی ها از طریق تقویت و همچنين ایجاد انجمن دانش آموختگان دانشگاه ها اقدامات مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه برای سال شمسي آتی اجرای این طرح به عنوان یکی از پارامترهای سطح بندی دانشگاه ها مطرح خواهد بود افزود: دانشگاه هایی که طرح جامع تجربه و مهارت بالا آموزی را به نحو احسن اجرایی کنند از مشوق های مالی و همچنين علمی نیز بهره مند خواهد بود.

*کیفی سازی سیاست اصلی وزارت علوم است

دکترشریعتی کیفی سازی دانشگاه ها را یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم برشمرد و همچنين افزود: از ابتدای انقلاب تا آغاز دهه نود همواره به صورت فزاینده ای بر رشد کمی دانشگاه ها تمرکز شده بود که از آغاز حکومت دهم در راستای مهار رشد کمی و همچنين ارتقا کیفی دانشگاه ها گام برداشته شده است.

*باید در سیاست بومی گزینی دانشجویان بازنگری مي شود

دست يار آموزشی وزارت علوم در خصوص اجرای طرح بومی گزینی دانشجویان در دانشگاه ها نیز اظهار کرد: سیاست بومی گزینی دانشجویان به شکل فعلی طرح درستی نیست و همچنين برای استان های مرزی طرح مطلوبی محسوب نمی مي شود لذا باید در شیوه اجرایی آن هم بازنگری مي شود.

دکترشریعتی یکی از مصادیق رشد بی رویه آموزش عالی در کشور را ایجاد بی حساب و همچنين منطق مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنين مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی در دهه ۸۰ برشمرد و همچنين اظهار کرد: در راستای مهار این رویه و همچنين تشدید نظارت بر این مراکز، از حدود ۱۴۰۰ مرکزجامع علمی کاربردی در سطح کشور ۴۰۰ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی و همچنين ۴۵ موسسه آموزش عالی به تا حال لغو مجوز و همچنين یا منحل شده و همچنين یا ظرفیت پذیرش آنها صفر شده است.

دست يار آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی اداری در سال شمسي ۹۶، دستگاه های اجرایی حق پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی وابسته به خود را ندارند، خاطرنشان کرد: موسسات غیر انتفاعی نیز در صورتی که مطابق با استاندارد ها به ارائه سرويس ها و خدمات بپردازند به دانشگاه ارتقا درجه می یابند و همچنين نیز موسساتی که از استانداردها فاصله داشته باشند منحل یا لغو مجوز می شوند ویا ظرفیت پذیرش آنها صفر خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت دانشجویان موسساتی که لغو مجوز یا منحل می شوند نیز تاکید کرد: دانشجویانی که در مراکز غیرانتفاعی و همچنين علمی کاربردی در حال تحصیل خواهند بود در صورتي که مجوز مرکز در حال تحصیل شان لغو یا ظرفیت پذیرش آنها صفر مي شود، به مراکز و همچنين موسسات استاندارد منتقل خواهند شد و همچنين جای نگرانی برای این اشخاص نیست.

*مدارک mba و همچنين dba ارائه شده در مراکز آموزش عالی اعتبار دانشگاهی ندارد

وی در خصوص اعتبار مدارک mba و همچنين dba ارائه شده توسط موسسات متنوع و گوناگون و مختلف نیز تصریح کرد: درحال حاضر دوره های این چنینی که دانشگاه ها و همچنين یا موسسات آموزش عالی برگزار می کنند هیچ گونه اعتبار و همچنين ارزش استخدامی، ادامه تحصیل و همچنين اعتبار مشابه مدارک دانشگاهی را ندارد و همچنين صرفاً جنبه دانش افزایی دارد.

ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷

 

 

 

حذف تدریجی آزمون سراسری آغاز شده است در تاریخ ۲۹ September 1397 | 9:54 am منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *