سامانه جامع آموزش و همچنين طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد – شریف

سامانه جامع آموزش و همچنين طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد – شریف

به نقل از شریف: سامانه جامع آموزش و همچنين طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد

با حضوردکتر غلامرضا غفاری، دست يار فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم ، تحقیقات و همچنين فناوری ،آیین رو نمایی از سامانه جامع آموزش و همچنين طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و همچنين فعالان فرهنگی و همچنين اجتماعی دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی برگزار شد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم؛ در این آیین دکتر غفاری با تاکید بر ارزش و همچنين اهمیت آموزش و همچنين توانمندسازی کارگزاران فرهنگی اظهار داشت: باتوجه به سرعت تغییر و همچنين تحولات جامعه مدرن و همچنين به خصوص در نهادی زيرا و به درستي که دانشگاه که در آن هم جوانان و همچنين دانشجویان حضور دارند، اهمیت امر آموزش و همچنين لزوم توانمندسازی دانشجویان فعال، کارشناسان و همچنين مدیران حوزه فرهنگی روز به روز روشن تر می مي شود.
وی طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و همچنين فعالان فرهنگی و همچنين اجتماعی دانشگاه هارا امری عملیاتی دانست و همچنين افزود: این امر صرفاً یک پروژه و همچنين یک رساله نظری نیست و همچنين باید با دید عملیاتی آن هم را پیش برد. زیرا این طرح از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و همچنين موجب ایجاد فضایی بالنده، معرفت گرا و همچنين پرنشاط در دانشگاه ها است.
محمدهادی عسکری؛ مدیرکل فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم نیز در این آیین گفت: در شرایط فعلی و همچنين باتوجه به اقتضائات جامعه، دانشگاه ها نه تنها وظیفه تمهید شرایط برای یادگیری و همچنين ساخت دانش را بر عهده‌دارند، بلکه در ایجاد نگرش، بینش، تعالی اخلاقی و همچنين پرورش تجربه و مهارت بالا‌های ادراکی، فنی و همچنين انسانی در چارچوب هدفهای نظام آموزش عالی نیز باید ایفای نقش کنند.
وی افزود: توانمندسازی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی به عنوان کنشگران و همچنين بازیگران اصلی میدان دانشگاه، کارشناسان و همچنين مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است.
مهندس عسکری گفت: این امر به دلیل تغییرات ایجاد شده در فضای پیرامون دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی و همچنين ضرورت هماهنگی آن هم با دنیای صنعت، کسب و همچنين کار، بهره بري و استفاده گسترده از فناوری اطلاعات، کارآفرینی، توجه جدی به مسئولیت های اجتماعی و همچنين اخلاق حرفه‌ای و همچنين تحولات محیط پیرامونی اهمیت یشتری پیدا میکند.
مدیرکل فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم توسعه حرفه‌ای مستمر کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها را یکی از متغیرهای مهم ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی دانست و همچنين افزود: دانشگاه‌ها باید قابلیت ها و همچنين شایستگی‌های خود را به صورت عام و همچنين شایستگی‌های منابع انسانی خود را به صورت خاص توسعه دهند تا بتوانند پاسخگوی شرایط متغیر و همچنين گوناگون محیطی باشند.
وی افزود: مفهوم شایستگی ترکیبی از تجربه و مهارت بالا‌، دانش، ارزش‌، صفات و همچنين انگیزه‌هایی است که باعث ارتقای یک حرفه و همچنين ارائه کارکرد برتر می مي شود.
مهندس عسکری در ادامه گفت: هرسازمانی باید تلاش کند تا تجربه و مهارت بالا های تخصصی و همچنين عمومی کارکنان را معطوف به اشتراک دانش، ارتقای سرمایه معنوی و همچنين روانشناختی، بهزیستی فردی و همچنين حرفه ای و همچنين یادگیری مستمر تقویت نمایند.
مدیرکل فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از راهبردهای اصلی معاونت فرهنگی دنبال کردن ایده دانشگاه اجتماعی و همچنين موثر است. دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات موجود در جامعه را رصد می کند و همچنين از طریق نهادسازی و همچنين با بهره بري و استفاده از ظرفییت نخبگانی درون دانشگاهی و همچنين شبکه دانش آموختگان خود به دنبال حل آن هم مسائل بوده و همچنين برای حل معظلات و مسائل و مشکلات جامعه راهکار ارائه می دهد.
مهندس عسکری افزود: بر این اساس حوزه معاونت فرهنگی و همچنين اجتماعی دانشگاه باید به عنوان یک نهاد یاد دهنده و همچنين یادگیرنده حضور فعال و همچنين موثری در دانشگاه داشته باشد و همچنين در توانمندسازی عناصر دانشگاهی متناسب با مقتضیات روز جامعه و همچنين ویژگی های نسلی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد.
وی گفت: نظر داریم سیستم فاقد برنامه جذاب و جالب و خوب برای توانمندسازی و همچنين آموزش مستمر کارگزاران خود از قدرت نرم افزاری کافی برای مدیریت موقعیت ها و همچنين خلق فرصت ها و همچنين مقابله با تهدید ها و همچنين سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.
مهندس عسکری گفت: بر این اساس و همچنين باتوجه به تاکیدات آقای دکتر غفاری مقرر گردید طرحی جامع برای یافتن الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و همچنين فعالان فرهنگی و همچنين اجتماعی دانشگاه ها تهیه مي شود و همچنين مذاکرات اولیه با دکتر هدهدی که از مدیران توانمند حوزه فرهنگی و همچنين اجتماعی خواهند بود به عمل آمد و همچنين با برگزاری جلسات متعدد پروژه وارد فاز اجرایی شد.
وی همچنین از حمایت های دکتر غفاری و همچنين دکتر هدهدی و همچنين همکاران اداره آموزش اداره کل فرهنگی و همچنين اجتماعی تقدیر کرد.

در پایان دکتر هدهدی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران و همچنين فعالان فرهنگی و همچنين اجتماعی دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه ها نه تنها وظیفه یاری دادن به دانشجویان برای یادگیری و همچنين ساخت دانش را بر عهده‌دارند، بلکه در ایجاد بینش، تعالی اخلاقی، و همچنين پرورش تجربه و مهارت بالا‌های ادراکی، فنی و همچنين انسانی در چارچوب هدفهای نظام آموزش عالی نیز نقش مهمی‌دارند بنابراین توانمندی فعالان حوزه فرهنگی اعم از دانشجویان و همچنين تشکلهای آنان، کارشناسان و همچنين مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است.
وی در خصوص روش و همچنين نتایج انجام پروژه و همچنين یافته های پژوهش توضیح داد: بعد از جستجوی اسناد در حوزه موردبحث، بیش از ۱۵۰ سند (مقالات علمی، پایان‌نامه‌های ارشد و همچنين دکترا، کتاب و همچنين اسناد بالادستی) را برای استخراج مضمون‌ها و همچنين تم‌های اصلی در نظر گرفته شد. بعد از مرور ادبیات علمی شایستگی وتوانمندسازی کارگزاران فرهنگی و همچنين انجام فیش‌برداری با ارجاع به بیش از ۳۵۰ منبع وتحلیل ۴۸ مدل / الگوی حاصل از پژوهش‌های داخلی و همچنين خارجی در حوزه های گوناگون شایستگی و همچنين توانمندسازی، شایستگی مدیران دانشگاهی، شایستگی های فرهنگی مدیران دانشگاهی، شایستگی مدیران فرهنگی و همچنين شایستگی مدیران فرهنگی دانشگاهی، به استخراج مضمون‌ها (تم‌ها) ی اصلی پرداخته شد.
دکتر هدهدی ادامه داد: مرحله بعدی، استخراج معیارهای شایستگی مدیران و همچنين کارگزاران در رویکرد دینی و همچنين از متون اصلی اسلامی – قرآن و همچنين حدیث- بود. بعد از بررسی و همچنين مطالعه قرآن مجید و همچنين تفاسیر متنوع و گوناگون و مختلف، و همچنين نیز کتب حدیث، الگوی سه بُعدی با شاخص های ۴۲ گانه ای تدوین، دسته‌بندی و همچنين در جدولی تنظیم و همچنين ارائه گردید.
وی افزود: در گام بعدی مضمون های نهاد دهنده انتزاعی یکپارچه سازکه از تلفیق یافته های پژوهشی و همچنين تقارن های معنایی و همچنين مضامین پایه ای آنها به دست آمدند ویژگی‌های ۱۷ گانه ای تدوین و همچنين دسته‌بندی شد. ویژگی این اسناد پژوهشی تنوع آنها بود به این معنی که از دیدگاه‌های گوناگون مانند دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دیدگاه خبرگان و همچنين مهندسين و متخصصين، دیدگاه مدیران فرهنگی دانشگاه ها، آموزه های اسلامی و همچنين اسناد بالادستی به موضوع نگریسته بودند و همچنين این قسمت و بخش با بهره بري و استفاده از مبانی نظری این پژوهش و همچنين الگوی طراحی شده، قریب به ۱۸۷ عنوان دوره‌های آموزشی، اهداف و همچنين سرفصل ها و همچنين مخاطبین هر دوره توسعه شایستگی‌های حرفه ای و همچنين توانمندسازی مدیران کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد تا زمینه عملیاتی شدن و همچنين تحقق هدف پژوهش را فراهم آورد.
دکتر هدهدی گفت: در پایان این مرحله برای نمونه ۱۵ دوره آموزشی نوین در قالب فرم های ویژه طراحی شد که شامل عنوان دوره، اهداف آموزشی، سرفصل ها و همچنين ساعات هر دوره است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه ارتقای کیفیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران این حوزه بوده است و همچنين این موضوع با توجه به موضوعات فوق و همچنين وظایف مورد انتظار مندرج در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و همچنين مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به‌ویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌های راهبردی وزارت عتف و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌های داخلی دانشگاه‌ها موردتوجه قرارگرفته است ولي بايد توجه داشت در همین اسناد نیز سازوکار مشخصی جهت دستیابی به کیفیت موردنظر و همچنين توسعه شایستگی‌ها و همچنين توانمندی‌های مدیران و همچنين کارشناسان و همچنين دانشجویان فعال حوزه فرهنگی پیش‌بینی‌نشده است.
همچنین در این نشست از سامانه جامع آموزش معاونت فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم، رو نمایی شد.
ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷

سامانه جامع آموزش و همچنين طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد در تاریخ ۲۶ September 1397 | 8:48 am منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *