سیاست های سه گانه وزارت علوم؛ وارد کردن علم و همچنين فناوری به جامعه، ارتقا و همچنين توسعه آموزش‌های فنی و همچنين بین‌المللی‌سازی آموزش عالی – شریف

سیاست های سه گانه وزارت علوم؛ وارد کردن علم و همچنين فناوری به جامعه، ارتقا و همچنين توسعه آموزش‌های فنی و همچنين بین‌المللی‌سازی آموزش عالی – شریف

به نقل از شریف: سیاست های سه گانه وزارت علوم؛ وارد کردن علم و همچنين فناوری به جامعه، ارتقا و همچنين توسعه آموزش‌های فنی و همچنين بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

قائم مقام وزیر علوم در مسائل بین الملل و همچنين رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، در مراسم افتتاحیه چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و همچنين روسیه، وارد کردن علم و همچنين فناوری به زندگی شهروندان و مردم شهر و همچنين جامعه، ارتقا و همچنين توسعه آموزش‌های فنی و همچنين بین‌المللی‌سازی آموزش عالی را سیاست‌های سه‌گانه این وزارت خانه برشمرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تهران، دکتر حسین سالار آملی در این اجلاس که به میزبانی دانشگاه تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد کیش برگزار شد، با اشاره به سیاست بین‌المللی‌سازی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری، اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ژاپن و همچنين کره جنوبی را از اهداف مهم این سیاست‌گذاری عنوان کرد.

دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز برگزاری چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و همچنين روسیه را نشانه عزم جدی آموزش عالی دو کشور برای تداوم همکاری‌های علمی و همچنين فناورانه توصیف کرد.

وی گفت: ایران و همچنين روسیه به عنوان دو همسایه، سابقه همکاری طولانی و همچنين تاریخی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و همچنين علمی داشته‌اند. بعد از انقلاب اسلامی این همکاری‌ها در حوزه‌های یاد شده توسعه و همچنين گسترش روز افزونی یافته است و همچنين در کنار آن هم حوزه‌های صنعتی، فرهنگی و همچنين توریسم نیز به آن هم افزوده شده است و همچنين شاید یکی از بارزترین حوزه‌ها آموزش عالی بوده که امروز با برگزاری این اجلاس جلوه مهمی از این همکاری را شاهد هستیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: فکر کردن و انديشيدن ما بر این است که همکاری‌های علمی و همچنين آکادمیک یکی از بارزترین و همچنين ماندگارترین جلوه‌های همکاری است، زیرا در این نوع همکاری دانشجویان و همچنين استادان که مدیران آینده کشور خواهند بود می‌توانند همکاری‌های بلندمدتی را بین دو ملت برقرار کنند.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به میزان مراودات آکادمیک ایران و همچنين روسیه گفت: بیشتر همکاری طرفین در زمینه تبادل دانشجو بوده است و همچنين میزان کارهای مشترک علمی کمتر بوده است که باید زمینه را برای همکاری در ابعاد متنوع و گوناگون و مختلف فراهم کنیم.

رئیس این اجلاس، زمینه‌های کنونی آموزشی در حوزه‌های مرتبط به روسیه را در دانشگاه تهران ناکافی دانست وگفت: اولین زمینه همکاری آموزش زبان روسی بوده ولي بايد توجه داشت این همکاری در زمینه‌های دیگر نیز رو به گسترش است که از آن هم جمله مطالعات روسیه در دانشکده مطالعات جهان است.

وی عنوان کرد: تشکیل دبیرخانه دائمی اتحادیه دانشگاه‌های ایران و همچنين روسیه و همچنين تاسیس شعبه ایرانی روسکی‌میر نمونه‌هایی از عزم دانشگاه تهران برای گسترش همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌های روسی است که امیدواریم در آینده توسعه بیشتری داشته باشد.

دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: از سوی دیگر دانشگاه تهران از امسال رئیس اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و همچنين پاسیفیک است که بیش از ۱۵۰ دانشگاه عضو دارد. باز این امکان برای دانشگاه‌های ایرانی و همچنين روسی وجود دارد که ارتباطات بین‌المللی خود را گسترش دهند.

وی برخورداری از مقالات مشترک بین دانشگاه‌های متنوع و گوناگون و مختلف را یکی از شاخص‌های ارتقای رتبه دانشگاه‌ها ذکرکرد و همچنين از استادان و همچنين دانشجویان دانشگاه‌های ایران و همچنين روسیه خواست که به تولید مقالات مشترک توجه داشته باشند زیرا موضوعات مشترک زیادی برای تولید این نوع مقالات وجود دارد.

رئیس دانشگاه تهران موضوع دیگر را تعداد دانشجو و همچنين استاد خارجی در یک دانشگاه عنوان کرد و همچنين از دانشگاه‌های ایرانی و همچنين روسی خواست که از این ظرفیت نیز بهره بري و استفاده کنند.

دکتر نیلی احمدآبادی با یادآوری گستردگی شعب متنوع و گوناگون و مختلف دانشگاه تهران در سراسر کشور گفت: این دانشگاه از شمال تا جنوب کشور با شعبه‌های اقماری خود گسترده است که به روش ویژه می‌خواهم به پردیس بین‌المللی کیش در جزیره زیبای کیش اشاره کنم که با برگزاری دوره‌های متنوع و گوناگون و مختلف به زبان غیرفارسی، ماموریت فراهم کردن زمینه همکاری‌های بین‌المللی در جزیره کیش را بر عهده دارد، زیرا این جزیره یکی از توسعه‌یافته‌ترین زیرساخت‌ها را در ایران دارد و همچنين به دلیل منطقه آزاد بودن، فرایند ویزا در اینجا بسیار آسان است.

وی با اشاره به نشست‌های بین دانشگاه‌های ایران و همچنين روسیه عنوان کرد: این نشست‌ها اغلب یک‌روزه بوده به همین دلیل فرصت کافی برای بحث و همچنين بررسی همکاری‌ها فراهم نشده است. بنابراین پیشنهاد مشترک دانشگاه تهران و همچنين دانشگاه دولتی مسکو این بود که یک موضوع مشترک در دستور کار این اجلاس قرار گیرد به طوری که دانشگاه‌های متنوع و گوناگون و مختلف رهنمودهای خود را ارائه دهند تا کارها به نحو مطلوب پیش برود.

دکتر نیلی احمدآبادی افزود: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند همکاری‌ها را افزایش دهد، پروژه‌های مشترک است. طبیعتاً تجربه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها وهمکاری دانشگاه‌های ایران و همچنين روسیه و همچنين رویکرد دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش‌های کاربردی می‌تواند به بسط همکاری‌های بین دانشگاهی کمک کند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه به اهمیت موضوع رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها اشاره کرد و همچنين گفت: امروز یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی‌های جهانی است، هرچند اعتراضاتی نسبت به نحوه انجام آنها وجود دارد، ولي بايد توجه داشت باید بپذیریم که اکثر استادان و همچنين دانشجویان به این رتبه‌بندی توجه می‌کنند. لذا باید دانشگاه‌ها هم به این رتبه‌بندی‌ها توجه کنند.

دکتر نیلی احمدآبادی داشتن اطلاع از یکدیگر و همچنين گسترش شبکه اطلاع‌رسانی را مهم ارزیابی کرد و همچنين گفت: در چهار سال شمسي قبل دانشگاه‌های روسیه و همچنين ایران از طریق اجلاس‌های خود اطلاعات بسیار خوبی در مورد هم تبادل کردند. در صورتي که هر یک از این دانشگاه‌ها به دانشگاه‌هایی در سطح بین‌الملل متصل باشند، به این معناست که هر یک از دانشگاه‌ها به چندصد دانشگاه متصل می‌شوند.

وی افزود: به عنوان مثال، دانشگاه تهران که عضو اتحادیه بین‌المللی آی ای یو است، که یکی پهناور و بزرگ‌ترین اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان است که بیش از ۷۰۰ عضو دارد و همچنين دانشگاه تهران عضو بورد این اتحادیه است، می‌تواند در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایران و همچنين روسیه، با توجه به ارتباطاتی که وجود دارد، کمک کند. حضور فعال در این شبکه ما را به بیش از ۷۰۰ دانشگاه جهان متصل مي کند.

دکتر نیلی احمدآبادی با اشاره به اهمیت پارک‌های علم و همچنين فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران اولین پارک دانشگاهی علم و همچنين فناوری را در ایران راه‌اندازی کرد تا تولیدات علمی را به محصولات صنعتی تبدیل کند. پارک علم و همچنين فناوری دانشگاه تهران امروز یکی از واحدهای فعال و همچنين موثر این دانشگاه است که با طرح توسعه دانشگاه در آینده نزدیک، اهمیت بیشتری خواهد یافت.

دکتر ویکتور آنتونوویچ سادونیچی، رئیس دانشگاه ام گ او لامانوسوف و همچنين رئیس اتحادیه روسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو نیز به تشریح روند توسعه دانشگاه‌های روسیه پرداخت.

وی توجه به پیشرفت و همچنين توسعه دانشگاه‌های روسیه را یکی از اولویت‌های سیاستگذاری ملی این کشور ذکر کرد و همچنين به مقایسه آماری این پیشرفت در طول سالیان تا به امروز پرداخت و همچنين با ذکر مواردی از اجلاس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های این کشور، عزم روسیه به حرکت به سمت توسعه دانشگاه‌ها و همچنين گسترش ابعاد فعالیت بین‌المللی آنها را جدی توصیف کرد.

در ادامه پیام دکتر مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه خواندن و قرائت شد و همچنين دکتر لوان جاگاریان، سفیر روسیه فدراتیو در ایران در سخنان کوتاهی ضمن استقبال از این نشست‌ها اظهار امیدواری کرد که این ارتباطات و همچنين گسترش فعالیت‌های مشترک بتواند به ارتقای علم و همچنين دانش در دو کشور کمک کند.

سپس هریک از روسا و همچنين مسئولان دانشگاه‌های برتر ایران و همچنين روسیه به معرفی دانشگاه متبوع، ذکر زمینه‌های همکاری و همچنين ارائه پیشنهاد برای بهبود این روابط پرداختند که در جمع‌بندی این اجلاس در قالب بیانیه پایانی خواندن و قرائت شد.

تاکید بر ضرورت تداوم همکاری بین دانشگاه‌های روسیه و همچنين ایران و همچنين نیز تداوم برگزاری نشست روسای دانشگاه‌های برتر ایران و همچنين روسیه شامل مفاد این بیانیه بود.

ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

سیاست های سه گانه وزارت علوم؛ وارد کردن علم و همچنين فناوری به جامعه، ارتقا و همچنين توسعه آموزش‌های فنی و همچنين بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در تاریخ ۴ September 1397 | 7:36 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *