مشارکت دانشگاه در حل مسائل جامعه نیازمند بهره بري و استفاده از تجربیات جهانی است – شریف

مشارکت دانشگاه در حل مسائل جامعه نیازمند بهره بري و استفاده از تجربیات جهانی است – شریف

به نقل از شریف: مشارکت دانشگاه در حل مسائل جامعه نیازمند بهره بري و استفاده از تجربیات جهانی است

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی گفت: در صورتي که قرار باشد علوم اجتماعی و همچنين کل آموزش پایه کشور بتواند قدمی در راستای حل مسائل جامعه بردارد حتماً باید به تجربه جهانی به خصوص دو مدل مسئولیت اجتماعی و همچنين هومبولتی و همچنين حتی تلفیق این دو توجه داشته باشد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین میرزایی در پنجمین همایش ملی روز علوم اجتماعی که توسط انجمن جامعه شناسی ایران در دانشگاه خوارزمی برگزار شد؛ با اشاره به قدمت نهاد دانشگاه در ایران به خصوص دانشگاه جندی شاپور، به سیر اجمالی تحول دانشگاه در اروپا پرداخته و همچنين از دانشگاه بولونیا به عنوان اولین دانشگاه اروپایی که در ۱۰۸۸ تاسیس شده است، یادکرد.
وی تاسیس دانشگاه برلین در سال شمسي ۱۸۰۹ را که به مدل هومبولتی مشهور است، به عنوان دانشگاهی یاد کرد که به پژوهش همزمان با آموزش توجه می کند که در انگلستان این سنت در مدل آکسبیرجی تجلی پیدا کرد.
دکتر میرزایی اظهار اشت: دانشگاه بولونیا در ایتالیا بعد از مدارسی که عمدتاً زیر نظر اسقف‌ها شکل می‌گرفت تأسیس شد و همچنين بعد از آن هم با فاصله اندکی در پاریس این اتفاق رخ داد و همچنين با یک جهش چند قرنی به دانشگاه برلین رسیدیم که بعدها تحت عنوان هومبولت معروف شد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: وجه تمایزی که در این عرصه و همچنين در این فاصله زمانی می‌قدرت دید این است که در دانشگاه برلین مفهوم پژوهش جایگاه اساسی پیدا می‌کند و همچنين صرفاً دانشگاه از یک مکان آموزشی خارج می‌شودو استقلال دانشگاه، وحدت ملی و همچنين پژوهش، ارکانی است که در هومبولت خیلی به آنها تاکید می‌مي شود.
دکتر میرزایی تصریح کرد: بعد از این تحول در آموزش عالی اروپایی در قرن بیستم شاهد شکل گیری نوع دیگری در آموزش عالی هستیم که عمدتاً آمریکایی است.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی گفت: تمایز اصلی دانشگاه آمریکایی با دانشگاه اروپایی در این است که در دانشگاه امریکایی، مسئولیت اجتماعی دانشگاه را بیشتر می‌بینیم و همچنين ارتباط دانشگاه و همچنين جامعه و همچنين صنعت عمدتاً در این سنت است.
وی با اشاره به تاسیس دانشگاه تهران در ۱۳۱۳ به موسسات علمی عصر ناصری به عنوان مقدمات این تاسیس اشاره کرد و همچنين افزود: کلیت مفهوم دانشگاه در معنای جدید را عمدتاً از قسمتهاي آخر دوره ناصری می‌قدرت دید.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: شصت سال شمسي پیش در سال شمسي ۱۳۳۷ موسسه مطالعات و همچنين تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران تاسیس شد و همچنين اتفاقاً علوم اجتماعی در ایران بعد از دو دهه که در قالب دروس اندکی ارائه می شد، با تاسیس تین موسسه نقطه عطف شکل گیری علوم اجتماعی ایران است و همچنين نقطه ویژه در این است که تاسیس علوم اجتماعی در ایران با ایجاد یک نهاد پژوهشی شکل گرفت.
وی با اشاره به تاسیس دانشکده علوم اجتماعی تهران از درون موسسه مطالعات و همچنين تحقیقات اجتماعی در سال شمسي ۱۳۵۱ گفت: درواقع نهاد پژوهشی در علوم اجتماعی ایران مقدم بر وجه آموزشی آن هم بوده است و همچنين به نوعی می قدرت رویکرد هومبولتی را در آن هم ديدن کرد.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی اظهار داشت: در شرایط حاضر، هرچند آموزش خود امری اصیل است ولي بايد توجه داشت در ایران با فربهی آموزشی مواجهه هستیم و همچنين به تعبیر دیگر با ماکروسفالی یا بزرگسری آموزشی مواجهیم که اساساً گویی غیر از آموزش چیز دیگری نداریم. در صورتي که این را به مصداق امر واقع بپذیرم احتمالاً فکری هم باید برایش کرد.
به گفته دکترمیرزایی مهم ترین اتفاق این است که علوم اجتماعی ایران جزو معدود جاهایی است که از پژوهش شروع شده و همچنين این پرسش وجود دارد که در صورتي که موسسه تحقیقات اجتماعی وجود دارد چرا باید درس‌های عملی در دانشکده انجام مي شود؟ در صورتي که ارتباط بین نهادهای آموزشی و همچنين پژوهشی و همچنين در مصداق حاضر بین دانشکده و همچنين موسسه شکل نگیرد، عملاً چیزی به نام علوم اجتماعی شکل نمی‌گیرد.
وی افزود: در حال حاضر در ایران نه مدل هومبولتی هستیم و همچنين نه مسئولیت اجتماعی و همچنين منطقاً در صورتي که قرار باشد علوم اجتماعی و همچنين کل آموزش پایه کشور بتواند قدمی در راستای حل مسائل جامعه بردارد حتماً باید به تجربه جهانی به خصوص این دو مدل و همچنين حتی تلفیق این دو توجه داشته باشد.
رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و همچنين اجتماعی گفت: تاکید بر مسئولیت اجتماعی دانشگاه ضروری است و همچنين با اغماض تجاری شدن نیز در ذیل آن هم وجود دارد.
ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷

مشارکت دانشگاه در حل مسائل جامعه نیازمند بهره بري و استفاده از تجربیات جهانی است در تاریخ ۱۹ September 1397 | 6:09 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *