
به نقل از شریف: نقش خانواده به عنوان اصلیترین کانون شکلگیری هویت کودکان
دکترسیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و همچنين پرورش درنخستین همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی در دانشگاه یزد با بیان این که موضوع هویت یکی از مهم ترین مولفههای شخصیتی، رفتاری و همچنين منش اشخاص است، گفت: قالب هویت اشخاص در دوران کودکی و همچنين نوجوانی شکل میگیرد.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، دراین همایش که با حضور نماینده ولی فقیه و همچنين امام و پيشوا جمعه یزد، جمعی از مسئولان و همچنين مدیران کشوری و همچنين استانی دردانشگاه یزد برگزارشد. وزیرآموزش و همچنين پرورش با بیان اینکه کودکان مثل قبل پدر و همچنين مادر را الگوی رفتاری و همچنين شخصیتی خودشان قرار نمیدهند، گفت: ولي بايد توجه داشت این موضوع همچنان در دوران پیش دبستانی و همچنين خردسالی وجود دارد و همچنين در این دوران خانوادهها همچنان بیشترین نقش در هویت کودکان به جای میگذارند.
دکتربطحایی در ادامه تصریح کرد: از سال شمسي ۵۷ به تا حال تعداد خانوادههای ایرانی سه و همچنين چهار دهم برابر شده و همچنين یکی از مهم ترین دلایلی که نقش خانوادهها در این هویت بخشی کاهش یافته، افزایش سن ازدواج است.
وی با اشاره به اینکه امروز ۷۰ قسمت و بخش کودکان واجد شرایط در پیش دبستانیها مشغول آموزش خواهند بود اظهار داشت: این عدد تا شش سال شمسي قبل معادل ۱۱ قسمت و بخش بوده است.
دکتربطحایی یادآورشد: مربیان پیش دبستانی تحت آموزش متمرکز قرار گرفته اند تا شاهد حضور مربیان حرفه ای در مهدکودک ها باشیم و همچنين انتقاد داریم از اینکه برخی مهدکودک ها نسبت به تخصص مربیان خود بی توجه خواهند بود زیرا شاهد اتفاقاتی هستیم که به نام شادی و همچنين نشاط، تاثیراتی بر بچه ها گذاشته می مي شود که بسیار مخرب است.
وی بیان کرد: اصلاً یکی از دلایلی که آموزش زبان خارجی از پایه های پایین و همچنين در دوره پیش دبستانی، ضررش را بیش از نفعش می دانیم این است که آموزش زبان خارجی حامل فرهنگ است و همچنين این فرهنگ بر هویت بچه ها تاثیرگذار است و همچنين شالوده های فرهنگ کودکان را شکل می دهد و همچنين بعدها تغییر آن هم در دوره های بالاتر دشوارتر است.
وزیر آموزش و همچنين پرورش تصریح کرد: در دوره پیش دبستانی سیاست ما در تعمیق هویت بچه ها، ارتباط و همچنين تعامل بیشتر با خانواده ها و همچنين آموزش خانواده هاست که برنامه جذاب و جالب و خوب های در دست اقدام در این زمینه داریم.
وی عنوان کرد: در دوره های تحصیلی در رده سنی جوانان و نوجوانان و همچنين جوانان چه بخواهیم چه نخواهیم، تيم همسالان دارد مرجعیت بیشتری نسبت به خانواده ها در هویت بخشی پیدا می کند و همچنين بچه ها در این رده سنی به همسالان خود بیشتر نگاه می کنند.
دکتربطحایی خاطرنشان کرد: البته همه تيم همسالان در مدرسه و همچنين تحت مدیریت و همچنين اختیار آموزش و همچنين پرورش نیست ولي بايد توجه داشت در صورتي که کیفیت کار تعلیم و همچنين تربیت در مدرسه افزایش یابد، می توانیم این فرصت مناسب را به داخل مدرسه بکشیم، یعنی به جای اینکه دانش آموز ما که آینده ساز کشور است، در کوچه و همچنين خیابان دوست و همچنين همسال خود را پیدا کند، در داخل مدرسه این فضا را ایجاد کنیم.
وزیر آموزش و همچنين پرورش درادامه گفت: امسال برنامه جذاب و جالب و خوب ویژه مدرسه که برای شش پایه تحصیلی یعنی ابتدایی دوم و همچنين متوسطه اول شروع کردیم این است که دو ساعت در اختیار معلم و همچنين مدیر مدرسه باشد و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب رسمی قطع مي شود و همچنين دو ساعت با چارچوبی که ارائه شده، متناسب با نیاز مدرسه و همچنين کلاس برنامه جذاب و جالب و خوب ارائه دهد.
وی افزود: همچنین در اردیبهشت سال شمسي ۹۸ جشنواره ملی مدارس موفق را به مدت سه روز برگزار خواهیم کرد که در آن هم تجربیات موفق مدارس ارائه می مي شود و همچنين کارگاه هایی خواهیم داشت که این کارگاه ها در اشاعه روش های جدید مدیریت آموزشی اثرگذار خواهد بود و همچنين امیدواریم بتوانیم به تدریج این جشنواره را به یک جشنواره سراسری که نقطه عطفی برای روش های نوین یادگیری است، تبدیل کنیم.
در پایان مراسم از تمبر نخستین همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی رونمایی شد.
ل.س ۴۲/ ر.ب ۴۵
نقش خانواده به عنوان اصلیترین کانون شکلگیری هویت کودکان در تاریخ ۳ September 1397 | 3:02 pm منتشر شده است