در ساماندهی آموزش عالی هیچ موسسه ای تعطیل یا حذف نمی مي شود – شریف

در ساماندهی آموزش عالی هیچ موسسه ای تعطیل یا حذف نمی مي شود – شریف

به نقل از شریف: در ساماندهی آموزش عالی هیچ موسسه ای تعطیل یا حذف نمی مي شود

دست يار آموزشی وزیر علوم گفت: ساماندهی آموزش عالی با هدف ارتقای کیفیت موسسات آموزش عالی است و همچنين طی آن هم هیچ موسسه ای تعطیل یا حذف نمی مي شود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر روز دوشنبه در آغاز نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از دانشجویان در حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: برای رفع معظلات و مسائل و مشکلات احتمالی آموزشی این دانشجویان و همچنين دانشجویان زلزله زده اخیر آمادگی داریم.

* رشد آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی

دکتر شریعتی در ادامه با توجه به نزدیکی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مقایسه آمار اموزش عالی با سال شمسي اول پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت گفت: نسبت به سال شمسي ۱۳۵۷، تعداد دانشجویان ۲۵ برابر و همچنين تعداد مراکز آموزش عالی ۵۰ برابر شده است.

دست يار آموزشی وزیر علوم افزود: در سال شمسي های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی غالباً دوره های کاردانی و همچنين کارشناسی در کشور دایر بود ولی هم اکنون تمام مقاطع تحصیلی و همچنين حنی جدیدترین رشته های تحصیلی میان رشته ای همزمان با دنیا در کشور دایر است.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه پیام نور به عنوان پهناور و بزرگ ترین دانشگاه غیرحضوری در خاورمیانه گفت: دانشگاه های فنی و همچنين حرفه ای وجامع علمی کاربردی نیز بعد از انقلاب توسعه جدی یافته اند و همچنين در قبل به این شکل متمرکز نبوده اند.

دکتر شریعتی با اشاره به اینکه در سال شمسي های اولیه بعد از انقلاب اسلامی دانشجویان برای گذراندن تحصیلات تکمیلی به خارج اعزام می شدند گفت: بورس تحصیلی خارج از کشور اکنون نزدیک به صفر شده است زيرا و به درستي که دانشگاه های ما از توانمندی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای تامین نیاز آموزش عالی برخوردار خواهند بود.

وی تصریح کرد: جایگاه بین المللی ما در اوایل انقلاب محلی از اعراب نداشت ولي بايد توجه داشت اکنون در سطح جهان از مطرح ترین کشورها هستیم و همچنين رشد علمی ما در سطح منطقه مقام اول را دارد و همچنين پیشرفت های نظامی و همچنين صنعتی ما حاصل توانمندی دانش آموختگان ماست.

دکترشریعتی نیاسر اظهار کرد: در بحث مقالات رتبه بسیار خوبی داشته ایم و همچنين در سال شمسي ۹۶ بالغ بر ۴۶ هزار مقاله در نشریات معتبر جهان و همچنين ISI منتشر کرده ایم.

 

* آیین نامه های جدید و همچنين تغییرات آزمون سراسری

دکتر شریعتی نیاسر در ادامه به حذف تدریجی کنکور اشاره کرد و همچنين گفت: از سال شمسي ۹۲ بر اساس مصوبه مجلس ظرف ۵ سال شمسي ۸۵ قسمت و بخش ظرفیت دانشگاه ها بر اساس سابقه تحصیلی انجام می مي شود تا سال شمسي قبل بالغ بر ۸۵ قسمت و بخش پذیرش ها بر اساس سوابق تحصیلی بود ولي بايد توجه داشت اتفاقی که از سال شمسي ۹۸ پیش بینی شده، این است که رشته های واجد شرایط سوابق تحصیلی از فرآیند کنکور خارج مي شود و همچنين کنکور منحصراً به رشته های پرمتقاضی آن هم اختصاص یابد و همچنين تا پایان دی ماه نهاد سنجش رشته محل های واجد شرایط را که خارج از فرآیند کنکور دانشجو پذیرش خواهند کرد، اعلام می کند.

وی به خانواده ها و همچنين معلمان توصیه کرد نقش کلیدی خود را در هدایت تحصیلی دانشجویان ایفا کنند تا دانشجویان بتوانند خارج از فرآیند کنکور رشته انتخاب کرده و همچنين دغدغه تست زنی و همچنين کنکور نداشته باشند.

دست يار آموزشی وزارت علوم در ادامه به برنامه جذاب و جالب و خوب های جدید معاونت آموزشی وزارت علوم اشاره کرد و همچنين با توجه به تغییرات گرفته شده در آزمون سراسری گفت: از سال شمسي آینده مرحله تکمیل ظرفیت نداریم و همچنين دانشگاه ها تنها در دو مرحله بهمن و همچنين مهرماه دانشجو پذیرش خواهند کرد.

وی به آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه اشاره کرد و همچنين گفت: این آیین نامه بازنگری و همچنين ابلاغ شده و همچنين بر اساس آن هم دانشجویان واجد شرایط مقطع کارشناسی می توانند در دو رشته تحصیل کنند و همچنين در صورتی که در رشته کارشناسی ارشد پذیرفته شدند و همچنين رشته دوم شان هنوز به اتمام نرسیده بود می توانند تا دو ترم به صورت رایگان رشته دوم شان را همزمان با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه داده و همچنين به پایان برسانند.

وی افزود: همچنین آیین نامه دانشجویان استعداد درخشان نهایی و همچنين ابلاغ شده است که بر اساس آن هم دانشگاه های سطح یک و همچنين دو تا ۴۰ قسمت و بخش ظرفیت مستقیم پذیرش خود را می توانند به این دانشجویان اختصاص دهند و همچنين ما امیدواریم دانشگاه های ما به این سمت حرکت کرده و همچنين این ۴۰ قسمت و بخش افزایش یابد و همچنين دانشگاه های مطرح ما تمام ظرفیت خود را مستقیم پذیرش کنند.

 

* توجه به بودجه آموزش عالی

دست يار آموزشی وزارت علوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد در چارچوب اعتبارات موجود در بودجه سال شمسي آینده به تامین اعتبار کافی برای دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی توجه جدی کنند.

وی افزود: مسئولان وزارت علوم و همچنين دانشگاه ها به شرایط کشور و همچنين محدویت های بودجه ای آگاهی دارند و همچنين در چارچوب همین شرایط انتظار دارند سهم دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی از بودجه کافی و همچنين در راستای توسعه آموزش عالی تعیین مي شود.

 

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: در چارچوب پروژه های اقتصاد مقاومتی ۲۵ دانشگاه و همچنين پژوهشگاه برای قرار گرفتن در تراز بین المللی تعیین شده اند که برای رشد علمی و همچنين پژوهشی این موسسات و همچنين کسب جایگاه شایسته در نظام بین الملل قطعاً نیازمند اختصاص بودجه ویژه هستیم.

دکتر شریعتی حوزه بین رشته ای را از دیگر حوزه های نیازمند توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تامین اعتبار دانست و همچنين گفت: ظاهراً اعتبارات حوزه نانو ۵۰ قسمت و بخش تقلیل یافته و همچنين این در صورتی است که حتماً باید به حوزه بین رشته ای توجه ویژه مي شود.

دست يار آموزشی وزارت علوم گفت: از امسال برنامه جذاب و جالب و خوب تجربه و مهارت بالا افزایی دانشجویان به عنوان یک هدف در آموزش عالی تعریف شد و همچنين در سال شمسي آینده نیز دنبال می مي شود و همچنين برای تحقق این هدف که در راستای حل مشکل بیکاری در کشور است باید اعتبار کافی در بودجه پیش بینی مي شود.

وی افزود: البته دانشگاه ها با توجه به امکانات و همچنين ظرفیت های خود قطعاً از فرصت ارتباط با صنعت و همچنين انعتقاد قرارداد آموزشی و همچنين پژوهشی برای جبران اعتبارات مورد نیاز بهره بري و استفاده می کنند.

*ساماندهی آموزش عالی

دکتر شریعتی نیاسر در ادامه به طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی اشاره کرد و همچنين گفت: طرح آمایش آموزش عالی در ستاد آمایش در دست بررسی است، این سند دارای چند محور مهم است که مهم ترین آن هم ساماندهی موسسات آموزشی است و همچنين در صورتي که امروز دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و همچنين دانشگاه علامه طباطبایی جزو دانشگاه های سطح یک ما خواهند بود ناشی از اعمال چنین سندی است.

دست يار آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی جهت توانمندسازی و همچنين ارتقای وضع موجود موسسات است و همچنين به هیچ وجه هدف این طرح جمع کردن یا انحلال موسسات نیست بلکه هدف آن هم تنها ارتقای وضعیت موجود است و همچنين ما امیدواریم تا پایان سال شمسي در خصوص ساماندهی موسسات به جمع بندی برسیم.

وی به انتخابات الکترونیکی اعضای کارگروه های تخصصی اشاره کرد و همچنين گفت: بیش از ۷۵ کارگروه تخصصی داریم که نظام برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی درسی دانشگاه های ما را زیر نظر داشتند و همچنين آنها را بررسی می کردند. به جز اینکه اختیار برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی را واگذار کردیم کار دیگری که صورت دادیم این بود که کارگروه تخصصی قسمت و بخش گسترش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی را متمرکز کردیم و همچنين یک واحد تخصصی ایجاد کردیم و همچنين اکنون ۷۰۰ فرد يا شخص از اساتید دانشگاه ها در رشته های متنوع و گوناگون و مختلف در این کارگروه ها فعال خواهند بود.

وی افزود: در دوره جدید انتخاب این اشخاص به صورت الکترونیکی و همچنين مجازی خواهد بود و همچنين در حال حاضر بالغ بر دو هزار فرد يا شخص اساتید به این سامانه رفت و آمد و مراجعه کرده ا ند و همچنين ما امیدواریم نتایج آن هم را بتوانیم تا پایان سال شمسي اعلام کنیم

دست يار آموزشی وزارت علوم در ادامه به حوزه های مهارتی اشاره کرد و همچنين گفت: اولویت وزارت علوم توجه به حوزه های مهارتی است و همچنين ما دو دانشگاه فنی و همچنين حرفه ای و همچنين جامع علمی کاربردی را داریم که در این حوزه فعالیت می کنند. در این راستا در سال شمسي ۹۶، ۳۲۸ مجوز برای فنی و همچنين حرفه ای ها صادر شد که امسال دوباره تمدید شد.

دست يار آموزشی وزارت علوم با اشاره به برنامه جذاب و جالب و خوب کیفی سازی آموزش عالی گفت: یکی از مسائلی که در قسمت و بخش کیفیت مورد توجه است، بحث اعتبارسنجی مراکز آموزش عالی است و همچنين در سال شمسي تحصیلی که در دانشگاه ها داریم به نظر می رسد از یک سری ظرفیت های جامعه غافل شده ایم که یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت انجمن های علمی کشور، فرهنگستان ها و همچنين دیگر موسساتی است که در سراسر کشور وجود دارد. ما باید برای اعتلای آموزش عالی از این ظرفیت های ارزشمند جامعه علمی که در قالب انجمن ها شکل گرفته است بهره ببریم و همچنين بر همین اساس تفاهم نامه ای با موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران منعقد کرده ایم که به صورت پایلوت تعدادی از دوره های مهندسی را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی ادامه داد: هدف از این کار شناسایی نقاط ضعف و همچنين نيرو و همچنين ارتقای کیفیت دوره های مهندسی است و همچنين بحث ارزشیابی کیفیت را در حال حاضر از حوزه مهندسی آغاز کرده ایم و همچنين در ادامه به دیگر حوزه ها تعمیم خواهیم داد.

در حاشیه این نشست، تفاهم نامه همکاری معاونت آموزشی وزارت علوم و همچنين موسسه اعتبار سنجی آموزش مهندسی ایران برای سنجش تعدادی از دوره های کارشناسی مهندسی به شکل آزمایشی منعقد شد.

در ساماندهی آموزش عالی هیچ موسسه ای تعطیل یا حذف نمی مي شود در تاریخ ۱۷ October 1397 | 4:36 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *