مراکز آموزشی بدون ساختار از عوامل شیوع و همچنين گسترش تقلب علمی در کشور خواهند بود – شریف

مراکز آموزشی بدون ساختار از عوامل شیوع و همچنين گسترش تقلب علمی در کشور خواهند بود – شریف

به نقل از شریف: مراکز آموزشی بدون ساختار از عوامل شیوع و همچنين گسترش تقلب علمی در کشور خواهند بود

دست يار حقوقی و همچنين مسائل مجلس وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری امروز(پنج شنبه) در پنجمین همایش سراسری مدیران حقوقی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی گفت: وجود واحدهای آموزش عالی کوچک و همچنين بدون ساختار و همچنين تشکیلات آموزشی مناسب، یکی از علت های شیوع و همچنين گسترش تقلب علمی در کشور است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از شهرک علمی و همچنين تحقیقاتی اصفهان، دکتر حسین سیمایی در این آیین که به میزبانی شهرک علمی و همچنين تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که این قبیل واحدها، ساختاربندی مناسبی نداشته باشند ما نمی توانیم با این پدیده و همچنين آسیب های ناشی از آن هم مقابله کنیم.

وی با انتقاد از نبود ساختار مناسب آموزشی در برخی واحدهای آموزش عالی کوچک افزود: در برخی موارد شاهد هستیم که به یک موسسه آموزش عالی تنها و فقط با ۱ یا ۲ عضو هیئت علمی مجوز پذیرش دانشجوی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا داده شده است.

دکتر سیمایی صراف با بیان اینکه در حکومت های قبل مجوزهای بسیاری برای ایجاد دانشگاه یا موسسه آموزش عالی صادر شده است، خاطر نشان کرد: هنوز هم فشارهایی، بویژه از خارج دانشگاه برای اخذ مجوزهای جدید وارد می مي شود.

وی با اشاره به اینکه این فشارها بیشتر برای اخذ مجوز دانشگاه است، تصریح کرد: به دلیل اینکه هنوز بسیاری از شهروندان و مردم شهر با مفهوم پارک های علم و همچنين فناوری آشنا نیستند؛ درخواست های چندانی برای ایجاد آنها نداریم درحالی که با تاسیس یک پارک فناوری، واحد اشتغالزا ایجاد می مي شود ولي بايد توجه داشت با راه اندازی یک دانشگاه، تعدادی به خیل بیکاران اضافه می مي شود.

دست يار حقوقی و همچنين مسائل مجلس وزارت علوم با اشاره به فعال بودن ۲ هزار و همچنين ۸۰۰ دانشگاه و همچنين واحد آموزش عالی در کشور با جمعیت ۸۰ میلیون فرد يا شخص، گفت: این رقم با تعداد واحدهای دانشگاهی کشور چین با یک میلیارد و همچنين ۴۰۰ میلیون فرد يا شخص جمعیت برابری می کند.

وی با بیان اینکه تقلب علمی در همه جوامع وجود دارد، اظهار داشت: این موضوع بیشتر در کشورهای در حال توسعه به چشم می خورد.

دکتر سیمایی صراف یکی از آسیب های تقلب علمی در کشور را کاهش اعتماد به تجربه و مهارت بالا ها و همچنين مدرک های علمی خواند و همچنين گفت: از دیگر آسیب های شیوع این پدیده، هدر رفتن بودجه های کشور است زیرا میلیاردها تومان صرف این قبیل مدرک ها می مي شود.

وی رواج بی اخلاقی و همچنين از بین رفتن قبح عمل را یکی از دیگر از تبعات گسترش تقلب علمی عنوان کرد و همچنين افزود: هم اکنون شاهد تبلیغ های زیادی برای مدرک فروشی هستیم و همچنين نباید حساسیت هایمان نسبت به آن هم کاهش یابد.

دکتر سیمایی صراف، تقلب علمی را یک آسیب اجتماعی چند عاملی خواند و همچنين گفت: یکی از عامل های آن هم، فرد می باشد که به چگونگی شخصیت دانشجویان و همچنين استادان مرتبط است.

وی عامل دیگر را مدرک گرایی دانست و همچنين گفت: این امر در کشورمان بسیار شایع و همچنين به یک ارزش تبدیل شده است.

دست يار حقوقی و همچنين مسائل مجلس وزارت علوم، یکی از شرایط مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای مقابله با این پدیده را در کار معلمی عنوان کرد و همچنين افزود: استاد دانشگاه باید یک انسان پرورش دهد و همچنين نه تنها و فقط یک دانشجو یا دانشمند.

وی با بیان اینکه در مبارزه با تقلب علمی در برابر معلول ها قرار گرفته ایم، خاطرنشان کرد: حکومت در بودجه امسال تبصره ای را برای مبارزه با یکی از علت های تقلب علمی در نظر گرفته؛ اجرای آمایش در آموزش عالی کشور را الزامی و همچنين وزارت علوم را مکلف به ادغام یا انحلال مراکز آموزش عالی بی کیفیت کرده است.

دکتر سیمایی صراف با اشاره به تبصره قبلی حکومت در مورد واحدهای آموزشی علمی کاربردی وابسته به حکومت، گفت: به واسطه این تبصره تعدادی از این مراکز تعطیل شدند.

وی با تاکید بر اینکه در هم اکنون خلاء های قانونی برای برخورد با تقلب علمی، رفع شده است، گفت: زمان آن هم رسیده است که مدیران حقوقی دانشگاه ها در قسمت و بخش های پیشگیری و همچنين مقابله اقدام های جدی را انجام دهند.

دکتر سیمایی صراف با بیان اینکه در قسمت و بخش پیشگیری باید موضوع پایان نامه ها و همچنين آثار علمی، مشابهت یابی مي شود، اضافه کرد: در صورتي که کاری متقلبانه باشد، دانشجو یا استاد مربوطه در قبال آن هم مسوولیت پیدا می کنند و همچنين در صورت تایید تقلب، مجازات هایی مانند محرومیت از تحصیل و همچنين ابطال مدرک به همراه دارد.

دست يار حقوقی و همچنين مسائل مجلس وزارت علوم نقش استادان دانشگاه در پیشگیری از تقلب علمی را بسیار موثر خواند و همچنين تاکید کرد: در صورتي که تناسب بین تعداد اعضای هیات علمی و همچنين دانشجویان در دانشگاه ها نیز مناسب باشد در این کار موفق خواهیم بود.

به گفته وی در راستای پیشگیری و همچنين مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی وظایفی برای وزارت علوم و همچنين دانشگاه ها تعریف شده است.

پنجمین همایش مدیران حقوقی دانشگاه ها و همچنين مراکز آموزش عالی کشور، به منظور تبیین و همچنين همفکری در مورد اجرای قانون پیشگیری و همچنين مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی با حضور مدیران حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری و همچنين دانشگاه های کشور در شهرک علمی و همچنين تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.

ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

 

مراکز آموزشی بدون ساختار از عوامل شیوع و همچنين گسترش تقلب علمی در کشور خواهند بود در تاریخ ۲۰ October 1397 | 4:00 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *