امروزه توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها مبتنی بر خودشکوفایی و همچنين نمایش استعداد کارمندان است – شریف

امروزه توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها مبتنی بر خودشکوفایی و همچنين نمایش استعداد کارمندان است – شریف

به نقل از شریف: امروزه توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها مبتنی بر خودشکوفایی و همچنين نمایش استعداد کارمندان است

دست يار اداری، مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم با بیان اینکه توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها، تنها به مدیریت کارکنان و همچنين پرداخت حقوق آنان محدود نمی‌مي شود، گفت: امروزه این پيشامد جديد بر خود شکوفایی و همچنين نمایش استعدادهای بالقوه کارمندان مبتنی است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدتقی نظرپور دست يار اداری، مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم در ششمین کنفرانس ملی آموزش و همچنين توسعه سرمایه انسانی که روز یکشنبه ۷ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد، با بیان اینکه توسعه منابع انسانی بخشی از مدیریت منابع انسانی است که جنبه‌های متنوع و گوناگون و مختلف توانمندسازی کارکنان در نهاد را در بر می‌گیرد، گفت: توسعه منابع انسانی چارچوبی را فراهم می‌کند که به کمک آن هم، کارمندان تجربه و مهارت بالا و همچنين دانش‌های فردی و همچنين سازمانی خود را افزایش می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه توجه به منابع انسانی برای هر سازمانی که به پویایی خود اهمیت می‌دهد، امری حیاتی است، افزود: این منابع علي رغم دیگر منابع موجود در نهاد، دارای ظرفیت‌های نامحدود و همچنين بالقوه‌ای خواهند بود که در صورتي که توسط مدیران شناسایی شوند، برای تعالی فرد و همچنين نهاد بسیار را‌ه‌گشا خواهند بود.
دکتر نظرپور ادامه داد: قابلیت‌ها و همچنين شایستگی‌های اشخاص در صورتی بروز و همچنين توسعه می‌یابد که بطور پیوسته مورد پایش قرار گیرد، لذا ایجاد محیطی که به روش مداوم قابلیت‌های اشخاص را شناسایی کند، یکی از جنبه‌های مهم مدیریت و همچنين توسعه منابع انسانی مبتنی بر شایستگی است.
دست يار اداری، مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم تصریح کرد: در ابتدا توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها تنها بر محور مدیریت کارکنان و همچنين ناظر بر پرداخت حقوق آنان بود، ولي بايد توجه داشت امروز این حوزه دستخوش تغییرات اساسی شده و همچنين بر خود شکوفایی و همچنين نمایش استعدادهای بالقوه کارکنان توجه دارد.
وی با بیان اینکه توجه به توسعه کارکنان نقش کلیدی در بسیاری از حوزه‌های مدیریت منابع انسانی دارد، اظهار داشت: در مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی سیستم اعطای پاداش و همچنين تسهیلات به کارکنان نیز بر پایه قابلیت‌های آنان صورت می‌گیرد. در پارادایم توسعه منابع انسانی نیز، کارکنان منابع خلق ارزش خواهند بود و همچنين به عنوان سرمایه‌های نهاد محسوب می‌شوند.
دکتر نظرپور با اشاره به اینکه نگاه به منابع انسانی با استخدام و همچنين آموزش کارکنان، ارزیابی و همچنين پرداخت حقوق آغاز می‌مي شود ولي بايد توجه داشت با جنبه‌های انگیزشی ادامه می‌یابد، گفت: یکی از علل ظهور پارادایم مدیریت استراتژیک منابع انسانی، ظهور عصر خدماتی و همچنين وارد شدن قسمت و بخش اعظمی از شرکت‌های خدماتی به این حوزه است که براساس رویکرد آن هم، کارکنان دیگر یک عامل تولید نیستند بلکه تبدیل به منبع رقابتی نهاد شده‌اند و همچنين با تکیه بر همین منابع است که بسیاری از مدیران ارشد، کارکنان خود را به عنوان دارایی اصلی مبتنی بر خلق ارزش‌های نهاد می‌دانند.
دست يار اداری، مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: از نظر شرکت‌های خدماتی گوناگون، کارکنان بیش از آنکه منبع تولید و همچنين انجام‌‌دهنده وظایف شغلی باشند، منبع خلق ارزش خواهند بود لذا توسعه منابع انسانی برای نهاد‌ها بسیار مهم و همچنين عامل اصلی مزیت رقابتی در نهاد‌های امروزی است.
وی با بیان اینکه اکنون صرفاً رضایت شغلی کارکنان در نهاد‌ها مطرح نیست بلکه خودشکوفایی و همچنين نمایش استعداهای بالقوه آنان نیز مدنظر قرار دارد، مطرح کرد: امروزه این امر باعث شده تا مدیران منابع انسانی به جای آنکه صرفاً نقش مدیریتی را ایفا کنند، تبدیل به شرکای اصلی در پیشرفت نهاد‌ها شوند.
دکتر نظرپور عنوان کرد: اکنون حوزه مدیریت اشخاص در نهاد‌های چندملیتی، بر جنبه‌های شخصیتی کارکنان متمرکز است و همچنين از این طریق هنگام جذب، بهترین نگرش‌ها را وارد نهاد خود می‌کنند.
دست يار اداری، مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم، گفت: در حال حاضر توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها، محدود به پرداخت حقوق و همچنين ثبت ساعت کاری کارمندان نیست بلکه ناظر بر استخدام افرادی است که برای نهاد ارزش افزوده ایجاد کنند و همچنين راه را برای رسیدن به اهداف سازمانی هموارتر سازند.
دکتر نظرپور در ادامه توجه به مفهوم توسعه و همچنين تعالی شایستگی در نظام آموزش عالی کشور، توسعه و همچنين تعمیق راهبردهای دانشی و همچنين آموزش از طریق سازگاری دانشگاه‌ها و همچنين مراکز پژوهشی هم‌راستا با فناوری نوین آموزش توسعه منابع انسانی، سازگاری‌های علمی و همچنين پژوهشی برای انتخاب برترین پژوهش‌ها و همچنين یافته‌های علمی در محیط‌های علمی مبتنی بر سند چشم‌انداز توسعه در افق ۱۴۰۴ و همچنين همگام‌کردن شاخص‌ها با سند تحول راهبردی آموزش عالی، نهادینه‌سازی شاخص‌های دانشگاه سبز با رویکرد زیست بوم بنیان با رویکرد توسعه و همچنين تعمیق فرهنگ دانشی محیط زیستی در تمام مطالبات و همچنين هنجارها، فرهنگ‌سازی در جهت ارائه مدل ارزیابی و همچنين توسعه دانشگاه‌های برتر کشور به منظور بهبود رتبه علمی در مقیاس جهانی با رویکرد توسعه منابع انسانی، فرهنگ‌سازی برنامه جذاب و جالب و خوب‌های حکومت الکترونیک و همچنين هوشمندسازی نهاد یادگیری و همچنين یاددهی در محیط‌های علمی با توسعه فناوری‌های نوین مدیریتی، صیانت از حقوق معنوی مطالعات و همچنين پژوهش‌های علمی و همچنين ارتقای سطح پاسخگویی و همچنين شفافیت فرایندهای هوشمندسازی نظام ملی آموزش و همچنين پژوهش در دستگاه‌های اجرایی، شناسایی و همچنين انتخاب فناوری‌های نوین علمی و همچنين پژوهشی و همچنين ارائه سرويس ها و خدمات آموزش در دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی کشور، تدوین نظام ارزیابی و همچنين توسعه و همچنين تقویت کانون‌های شایستگی مدیران و همچنين کارکنان در دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی، استقرار نظام‌های منابع انسانی بر خط بر مبنای آمایش سرزمینی و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين سازماندهی انسانی با هویت آموزش‌های سیاره‌ای بر مبنای مدل‌های شایستگی حقوقی و همچنين تخصصی را ۱۰ نقطه اساسی در ارتقا و همچنين توسعه منابع انسانی در کشور دانست.

ز‌.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷

امروزه توسعه منابع انسانی در نهاد‌ها مبتنی بر خودشکوفایی و همچنين نمایش استعداد کارمندان است در تاریخ ۷ November 1397 | 11:31 am منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *