
به نقل از شریف: بالا بودن سطح اشتغال دانشجویان و همچنين فارغالتحصیلان دانشگاه علامه/ میزان اشتغال در مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۶۵ قسمت و بخش و همچنين در مقطع دکتری بالای ۸۵ قسمت و بخش
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت وگو با روزنامه نويس و خبرنگار روابط عمومی وزارت علوم در تشریح زمینهها و همچنين اهداف اجرای طرح «تجربه و مهارت بالاافزایی دانشجویان» این دانشگاه گفت: سطح اشتغال دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنين دکتری از برخی دانشگاهها بالاتر است؛ در مقطع کارشناسی ارشد، میزان اشتغال بالای ۶۵ قسمت و بخش و همچنين در مقطع دکتری بالای ۸۵ قسمت و بخش است.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در چندسال اخیر و همچنين با افزایش چشمگیر شمارِ دانش آموختگان دانشگاهی در کشور، بحث های مختلفی در محافل دانشگاهی و همچنين حوزههای عمومی و همچنين اجتماعی، در مورد لزوم تغییر کارکردهای سنتی مبتنی بر آموزشِ صرف نیروی انسانی در دانشگاهها و همچنين نیز ضرورت ارتقای توانمندی و همچنين تجربه و مهارت بالا دانش آموختگان متناسب با نیازهای بازار کار درگرفته است. این مهم، اکنون به مثابه یک دغدغه و همچنين اولویت مهم سیاستگذاران و همچنين مجریان نظام دانشگاهی در ایران مورد توجه قرار گرفته است.
در این میان، یکی از نمونههای موفق در نظام دانشگاهی کشور، اجرای “طرح تجربه و مهارت بالا آموزی دانشجویان” در دانشگاه علامه طباطبایی است. در مورد زمینهها و همچنين چالشها، ابعاد، اهداف و همچنين اولویتهای این طرح با دکتر حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی به گفت وگو نشستهایم.
دکتر سلیمی، ۵۵ ساله و همچنين استاد پایه ۲۴ دانشگاه علامه طباطبایی در رشته روابط بین الملل است. از زمان حضور او در جایگاه ریاست دانشگاه در سال شمسي ۱۳۹۲، بسیاری از رویههای علمی و همچنين آموزشی، پژوهشی و همچنين دانشجویی در دانشگاه اصلاح و همچنين بهبود یافت. دانشگاه علامه طباطبایی در زمان ریاست دکتر سلیمی و همچنين از سال شمسي ۱۳۹۵ در نظام رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری ارتقای چشمگیری یافت و همچنين در زمره ۱۳ دانشگاه برتر کشور و همچنين دانشگاه مرجع و همچنين تخصصی حوزه علوم انسانی و همچنين اجتماعی ایران قرار گرفت.
آنچه در پی میآید، شرح کاملی از گفت وگوی روزنامه نويس و خبرنگار روابط عمومی این وزارت خانه با دکتر سلیمی است:
طرح تجربه و مهارت بالا افزایی در دانشگاه علامه طباطبایی چگونه و همچنين از چه زمانی شکل گرفت؟
یک ملاحظه نظری و همچنين چند ديدن تجربی در طول مسئولیت اجرایی بنده سبب شکل گیری این ایده شد.
در ملاحظه نظری احساس میشد که آموزش رسمی ما علیرغم انتقال اطلاعات مناسب به دانشجویان به نوعی منفک از جامعه است.
آموزش رسمی ما اطلاعات تئوری خوبی دارد ولي بايد توجه داشت دانشجویی که نيت و اراده وارد شدن به بازار کار را دارد بااین پرسش که “کجا از این اطلاعات میتوانم بهره بري و استفاده کنم؟ ” مواجه میمي شود.
وقتی دانشجویان رشتههای متنوع و گوناگون و مختلف در جامعه متناسب با علم و همچنين رشته خود مشغول به کار نمیشوند، آنها دچار افسردگی فردی و همچنين بی عملی در زمینههای متنوع و گوناگون و مختلف میشوند.
مجموع این موضوعات بیانگر انفکاک تمامی رشتهها در آموزش عالی از جامعه است. در ابتدا برای تشکیل طرحهای مهارتی این گزاره مطرح شد که وظیفه دانشگاه، تربیت انسان است ولي بايد توجه داشت ایجاد کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل که جزو وظایف دانشگاهها نیست. ولي بايد توجه داشت در مواجهه با دانشجویان این نتیجه حاصل شد که این گزاره کارامد نیست زیرا این موضوع مطرح شد که دانشگاهها به گونهای آموزشها را ارائه دهند که متناسب با نیاز جامعه در حوزه اشتغال باشد.
بر همین اساس، ما رایزنیهای بسیاری با نهادهای متنوع و گوناگون و مختلف مبنی بر اینکه آیا میقدرت آموزش رسمی را به گونهای دگرگون کنیم که در خدمت جامعه و همچنين دانشجویان باشد؟ انجام دادیم.
در صحبت با دستگاههای اجرایی به این نتیجه رسیدیم که درحال حاضر فاصله زیادی بین آموزش رسمی کشور و همچنين جامعه وجود دارد و همچنين دستگاههای دولتی و همچنين خصوصی ذهنیت اینکه متناسب با نیازشان از دانشگاهها، دانشجو و همچنين نیرو مطالبه کنند را ندارند.
برای بهتر کردن شرایط، برگزاری دورههای مهارتی مکمل برای دانشجویان را با همکاری نهاد فنی و همچنين حرفهای در دستور کار قرار دادیم و همچنين مسئولیت رصد حرفههای مورد نیاز جامعه بر عهده این نهاد گذاشته شد. اینکه دانشجوی رشتههای متنوع و گوناگون و مختلف در حوزه درسی خود باید چه مهارتی را داشته باشند تا به راحتی وارد اشتغال شوند.
این موضوع را از تيمهای آموزشی و همچنين مرکز کارآفرینی وزارت علوم پیگیری کردیم که متاسفانه تيمهای آموزشی به غیر از چند مورد محدود خواهان این تغییر نبودند ولي بايد توجه داشت بعد از گذشت یکسال از این ماجرا، دورههای مهارتی شکل گرفت یعنی به ما حدود ۴۰ حوزه در خصوص تجربه و مهارت بالاهای مورد نیاز برای هر رشته در کشور ارائه شد.
برای اجرای این طرح به هر فرد و همچنين سازمانی که رفت و آمد و مراجعه کردیم طرح را تایید کردند ولي بايد توجه داشت حمایتی از آن هم صورت نگرفت و همچنين تنها وزارت علوم بود که به لحاظ معنوی و همچنين آیین نامهای به روش کامل حمایت کرد.
خوشبختانه طرح تجربه و مهارت بالا افزایی بعد از شکل گیری، با استقبال زیادی از سوی دانشجویان مواجه شد طوری که دانشجویان با علاقه خودشان در صورت برگزاری کلاسها در روزهای تعطیل نیز حضور مییابند.
بازخوردهای طرح تجربه و مهارت بالا افزایی دانشجویان به چه شکلی بوده است و همچنين اجرای این طرح چه تاثیری در بهبود وضعیت اشتغال دانشجویان داشته است؟
در بررسیهای انجام شده مشخص شد، بیش از ۸۰ قسمت و بخش از دانشجویان از اجرای این طرح رضایت دارند ولي بايد توجه داشت برای بررسی وضعیت اشتغال آنها نیاز به زمان است زیرا هنوز یک سال شمسي از اجرای طرح تجربه و مهارت بالا افزایی قبل است و همچنين بسیاری از این دانشجویان اکنون درحال تحصیل خواهند بود.
اخیراً تفاهم نامهای با بورس امضا کردیم که دو محور دارد: یکی تجربه و مهارت بالاهای بورس برای دانشجویان درحال تحصیل که میتوانند بعد از اتمام دوره تحصیلشان در شرکتهای کارگزاری بورس مشغول به کار شوند و همچنين محور دیگر درخواست کارگزاران بورس برای برگزاری دورهها توسط دانشگاه است.
از سال شمسي آینده شرکت در دورههای تجربه و مهارت بالا افزایی در دفترچه کنکور دانشجویان آورده میمي شود تا داوطلبان بدانند با حضور در دانشگاه علامه طباطبایی، همچنين و علاوه بر فراگیری دروس آکادمیک، تجربه و مهارت بالاهای متنوع و گوناگون و مختلف دیگری را نیز میآموزند.
اخیراً پژوهشی در خصوص وضعیت اشتغال دانشجویان انجام شده است، در خصوص نتایج آن هم توضیحاتی بفرمایید.
براساس بررسیهای انجام شده مشخص شد درحال حاضر سطح اشتغال دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنين دکتری از برخی دانشگاهها بالاتر است.
اکنون میزان اشتغال دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی حدود ۳۸ قسمت و بخش است و همچنين ۶۲ قسمت و بخش فاقد کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل خواهند بود. این آمار در نگاه اول هولناک است ولي بايد توجه داشت باید توجه کرد که دو چیز در آن هم نادیده گرفته شده است: یکی سربازی و همچنين دیگری افرادی که در دورههای بعدی ادامه تحصیل میدهند بر همین اساس باید متقاضیان کار معیار سنجش قرار گیرند.
در مقطع کارشناسی ارشد نیز میزان اشتغال بالای ۶۵ قسمت و بخش و همچنين در مقطع دکتری بالای ۸۵ قسمت و بخش است.
در خصوص اشتغال دانشجویان باید گفت که اطلاعات برخی از انواع مشاغل در دسترس دانشگاه نیست مثلاً یکی از رشتههایی که آمار بیکاری در خصوص آن هم زیاد مطرح میشد، حقوق بود درصورتیکه مشخص شد بسیاری از فارع التحصیلان حقوق در موسسههای حقوقی بدون بیمه کار میکنند به همین دلیل جزو آمارهای اشتغال محاسبه نمیشدند.
در حال حاضر افق پیش روی دانشگاه علامه طباطبایی چیست؟
ما در جامعهای زندگی میکنیم که ثروت و همچنين شرکتهای سرمایه گذاری به مفهوم کشورهای دیگر در آن هم وجود ندارد لذا شرکتهای کارآفرین سرمایه خود را از کجا باید تامین کنند؟
ولي بايد توجه داشت این به معنای این نیست که دانشگاهها کارآفرین نشوند. ما باید منابع ثروت را در جامعه پیدا کنیم و همچنين باآنها به صورت ارگانیک ارتباط برقرار کنیم زیرا امروزه نیاز به ارتباط ارگانیک بین دانشگاهها و همچنين دستگاههای اجرایی امری مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري و همچنين ضروری است.
باید دانشگاههای دولتی کشور با نهادهای دولتی و همچنين دستگاههای اجرایی به صورت ارگانیک ارتباط برقرار کند که برای رسیدن به همین هدف دورههای تجربه و مهارت بالا افزایی در دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفت و همچنين پتانسیل رسیدن به این هدف در صورت همکاری دستگاههای متنوع و گوناگون و مختلف، وجود دارد.
ل. م۵۴/ع. ع۵۷
بالا بودن سطح اشتغال دانشجویان و همچنين فارغالتحصیلان دانشگاه علامه/ میزان اشتغال در مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۶۵ قسمت و بخش و همچنين در مقطع دکتری بالای ۸۵ قسمت و بخش در تاریخ ۲ November 1397 | 10:11 am منتشر شده است