شروع مطلوب در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری/وارد شدن ۲۱۰۰ استاد بین المللی به ایران در سال شمسي قبل برای همکاری های دانشگاهی (قسمت و بخش دوم) – شریف

شروع مطلوب در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری/وارد شدن ۲۱۰۰ استاد بین المللی به ایران در سال شمسي قبل برای همکاری های دانشگاهی (قسمت و بخش دوم) – شریف

به نقل از شریف: شروع مطلوب در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری/وارد شدن ۲۱۰۰ استاد بین المللی به ایران در سال شمسي قبل برای همکاری های دانشگاهی (قسمت و بخش دوم)

وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در قسمت و بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تاکید بر اینکه شروع مطلوبی در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری گرفته شده است، تصریح کرد: در آینده افق مطلوبی پیش رو است ولي بايد توجه داشت این امر مستلزم حمایت‌های بیشتر حکومت و همچنين دستگاه‌های اجرایی است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در ارتباط و رابطه با برنامه جذاب و جالب و خوب‌های وزارت علوم جهت تبدیل دانش به فناوری اظهار داشت: اقدامات در دانشگاه‌ها و همچنين مراکز رشدی که در حوزه وزارت علوم قرار دارد، عموماً حمایتی و همچنين تشویقی است و همچنين در واقع جنبه‌های اقتصادی ندارد ولي بايد توجه داشت از اینکه این شرکت‌ها به سمت سوددهی پیش روند، استقبال می‌کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه تا آنجا که در حوزه وزارت علوم است، حمایت حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، در ارتباط و رابطه با افزایش اعتبارات پارک‌های علم و همچنين فناوری عنوان کرد: خوشبختانه سال شمسي قبل اعتبارات این پارک‌ها رشد خوبی را داشته و همچنين برای امسال نیز رشد مطلوبی پیش‌بینی شده که امیدواریم تصويب شده و مصوب قانون مي شود.
وی همچنین در ارتباط و رابطه با وارد شدن شرکت‌های دانش‌بنیان به بازارهای جهانی گفت: درحال حاضر شرکت‌های بسیاری وجود دارند که کار صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر را انجام می‌دهند. برهمین اساس، سال شمسي قبل شرکت‌هایی که در حوزه وزارت علوم قرار دارند، حدود ۸ هزار میلیارد فروش به کشورهای دیگر را داشتند.
دکتر غلامی افزود: صادرات به کشورهای همسایه به شکل‌های مختلفی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته و همچنين کمتر از یک دهه دیگر ما شاهد حرکت‌های چشمگیری در حوزه تبدیل دانش به فناوری و همچنين توسعه سرويس ها و خدمات علمی کشور خواهیم بود.
وزیر علوم در خصوص برنامه جذاب و جالب و خوب‌‌های وزارت علوم جهت انجام تعاملات بین‌المللی، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در حیطه فعالیت‌های این وزارت است، بحث تعاملات علمی بین‌المللی است که از طریق آن هم، شناخت دانشمندان و همچنين ملت‌ها از یکدیگر حاصل و همچنين زمینه دیپلماسی علمی فراهم می‌مي شود.
دکتر غلامی بااشاره به اینکه در حوزه ارتباطات بین‌المللی بیش از ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین اساتید دانشگاه‌های داخل و همچنين دیگر کشورها وجود دارد، مطرح کرد: در سال شمسي قبل بیش از دو هزار و همچنين یکصد استاد خارجی به ایران آمدند و همچنين کارهای تحقیقاتی مختلفی را انجام داده‌اند. حدوداً به همین نسبت نیز اساتید ما به کشورهای دیگر رفته و همچنين فعالیت‌های تحقیقاتی انجام داده‌اند.
وی ادامه داد: همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک، ایجاد شعبه‌هایی از دانشگاه‌های ایران در کشورهای دیگر شامل اقداماتی است که در این خصوص انجام شده است.
دکتر غلامی در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش عالی قسمت و بخش کیفی مطلوبی دارد که شامل دانشگاه‌های پهناور و بزرگ و همچنين تولیدکننده‌های شاخص‌های علمی است و همچنين اساتید بسیاری نیز در واحدهای علمی کوچک فعالیت‌های علمی و همچنين تحقیقی انجام می‌دهند، تصریح کرد: در بحث برون‌دادهای کیفی به لحاظ نیروی انسانی طبیعی است که آنچه در یک واحد کوچک ارائه سرويس ها و خدمات می‌مي شود با یک واحد پهناور و بزرگ در مرکز شهرستان قابل مقایسه نباشد ولي بايد توجه داشت نقطه‌ای که وجود دارد این است که به دلیل نظارت وزارت علوم و همچنين یکپارچه بودن سرفصل‌های درسی، هیچ تفاوتی بین مدارک تحصیلی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی تحت نظارت وزارت علوم قائل نیستیم ولي بايد توجه داشت دلیل اینکه در مسابقات برخی گرو‌ه ها در جایگاه بهتری قرار می‌گیرند این است که به روش سنتی دانشگاه‌های پهناور و بزرگ، مشتری بیشتری دارند.
وی در ارتباط و رابطه با آمایش آموزش عالی گفت: بحث آمایش آموزش عالی و همچنين نیاز نیروی انسانی ضرورت انجام دارد ولي بايد توجه داشت سابقه اینکه از بیرون، سفارش نیروی انسانی به دانشگاه‌ها داده مي شود کم است لذا در حال حاضر دانشگاه‌ها براساس تقاضا دانشجو گرفته و همچنين توسعه پیدا می‌کنند ولي بايد توجه داشت بهتر این است که نیروی انسانی به صورت هدفمند تربیت مي شود.
دکتر غلامی افزود: امروزه مراکز آموزشی ما به دلیل تقاضای بالا در دوره‌ای، گسترش بسیاری پیدا نموده اند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۲ هزار مرکز آموزشی در کشور داریم. از طرفی نیز داوطلبان برخی دانشگاه‌ها شامل دانشگاه‌های غیردولتی بسیار کم شده‌اند لذا این ضرورت ایجاد شده است که برای کاهش این آسیب‌ها و همچنين تقویت مراکز علمی و همچنين پیوند و همچنين پشتیبانی از دانشگاه‌های کوچک، طرح ساماندهی آموزش عالی در وزارت علوم شکل گیرد که بر همین اساس اکنون این طرح در حال اجراست و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب اولیه آن هم تدوین و همچنين نهایی شده است.
وی با اشاره به طرح ساماندهی آموزش عالی بیان کرد: مدل طرح این است که مراکز علمی کوچک در استان‌ها به صورت شبکه‌های علمی تحت یک تابلو در کنار هم قرار گیرند و همچنين هرکدام از آن هم‌ها مسئولیت‌های مخصوص به خود را انجام دهند.

وزیر علوم تصریح کرد: پیرو طرح ساماندهی آموزش عالی، دانشگاه پیام نور واحدهای خود را به شهرهای پهناور و بزرگ منتقل می‌کند و همچنين دانشگاه علمی کاربردی نیز در واحدهای وابسته به دستگاه‌های اجرایی که بیشتر به ارتقای مدرک تحصیلی کارمندان می‌پرداخت به قسمت و بخش خصوصی سپرده شده است و همچنين دانشگاه آزاد اسلامی نیز با برنامه جذاب و جالب و خوب خاص خود در حال تجمیع واحد‌های کوچک خود است. بنابراین در این طرح، تمرکز ما بیشتر بر دانشگاه‌هایی است که از بودجه دولتی بهره بري و استفاده می‌کنند.
ادامه دارد…

شروع مطلوب در حرکت به سمت تبدیل دانش به فناوری/وارد شدن ۲۱۰۰ استاد بین المللی به ایران در سال شمسي قبل برای همکاری های دانشگاهی (قسمت و بخش دوم) در تاریخ ۱۷ November 1397 | 1:31 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *