هدف طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تجمع مراکز و همچنين ایجاد شبکه دانشگاهی (قسمت و بخش سوم و همچنين پایانی) – شریف

هدف طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تجمع مراکز و همچنين ایجاد شبکه دانشگاهی (قسمت و بخش سوم و همچنين پایانی) – شریف

به نقل از شریف: هدف طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تجمع مراکز و همچنين ایجاد شبکه دانشگاهی (قسمت و بخش سوم و همچنين پایانی)

وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در قسمت و بخش دیگری از گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، هدف اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی را “تجمیع مراکز و همچنين ایجاد شبکه دانشگاهی” عنوان کرد و همچنين به تشریح جزییات مرتبط با این طرح پرداخت.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور، واحدهای خود را به دلیل کمبود جمعیت دانشجویی در شهرهای پهناور و بزرگ تجمیع می کند، مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی وابسته به دستگاه های اجرایی را که بعضاً از مسیرهای اصلی تربیت نیرو برای قسمت و بخش های تولیدی و همچنين صنعتی خارج شده و همچنين بیشتر به ارتقای مدرک تحصیلی و همچنين ارتقای کارکنان حکومت می پرداخت، از دستگاه های دولتی جدا کردیم و همچنين به قسمت و بخش خصوصی سپرده شدند تا این مراکز تنها و فقط برای تربیت عناصر تاثیر گزار در قسمت و بخش تولید و همچنين اقتصاد و همچنين صنعت فعالیت کنند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز طرحی را پیگیری می کند و همچنين بر اساس آن هم واحدهای کوچک خود در شهرستان ها را تجمیع و همچنين یا بعضاً جمع آوری کرده و همچنين ماموریت های جدیدی را تعریف می کند. ما در حوزه آموزشی و همچنين پژوهشی نظارت های مستقیم به دانشگاه های غیر دولتی هم داریم ولی در قسمت و بخش ساماندهی فعلاً بیشتر بر روی دانشگاه هایی که از بودجه دولتی بهره بري و استفاده می کنند، متمرکز هستیم.

وزیر علوم افزود: منظور از ساماندهی، بیشتر تجمیع مراکز و همچنين ایجاد شبکه است مثلاً دانشگاه تهران تعدادی پردیس و همچنين واحد در شهرهای متنوع و گوناگون و مختلف شامل کرج، قم، پاکدشت، کیش و همچنين شمال دارد و همچنين همه اینها آرم و همچنين تابلوی دانشگاه تهران را دارند، لذا در صورتي که در استان ها هم بتوانیم چنین مدلی را پیاده کنیم و همچنين یک دانشگاه دراستان باشد و همچنين در هر شهرستان استان یک دانشکده یا پردیس داشته باشد، همه اینها شاخص های یک دانشگاه را تشکیل می دهند.

به گفته دکتر غلامی، در دنیا هم برای ارتقای رتبه دانشگاه ها این کار را انجام می دهند، در کشورهای متنوع و گوناگون و مختلف دانشگاه ها را با یکدیگر تجمیع کرده و همچنين به صورت شبکه ای فعالیت می کنند، مثلاً در فرانسه این کار انجام شده و همچنين دانشگاه پاریس اسکالا از تجمیع چندین دانشگاه به وجود آمده است. در بلژیک هم دانشگاه لوون بلژیک، ۱۶ پردیس و همچنين ۵۴ هزار دانشجو دارد. این روش، شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها را ارتقا می دهد و همچنين در صورتي که ما هم این رویه و همچنين مدل را در دانشگاه های کشور انجام دهیم همچنين و علاوه بر انجام بهتر سرويس ها و خدمات علمی و همچنين آموزشی، موجبات ارتقای جایگاه دانشگاه های کشور هم فراهم می مي شود.

وزیر علوم در پاسخ به پرسش که “در کشورهای دیگر دوره های مقطعی برای آموزش کارکنان شرکت ها و همچنين نهاد ها برقرار می مي شود و همچنين بعد از اتمام دوره و همچنين فارغ التحصیلی نیروهای مورد نظر، آن هم دوره جمع آوری می مي شود. آیا در این خصوص در کشور کاری انجام شده است؟ ” اظهار داشت: این دوره ها از قبل هم در کشور وجود داشته و همچنين وزارت منزل و خانه های متنوع و گوناگون و مختلف با دانشگاه ها قراردادهایی داشتند و همچنين برای تربیت نیروهای خود دوره هایی را در مقاطع کارشناسی و همچنين کارشناسی ارشد می گذراندند؛ ولی کم کم برخی از این وزارت خانه ها برای خود دانشگاه تاسیس کردند. در مصوبه اخیر شورای عالی اداری برای این امر محدودیت ایجاد شد و همچنين بر اساس این مصوبه، پذیرش دانشجو برای تعدادی از دانشگاه های دستگاه ها متوقف شد.

وی افزود: دانشگاه های ما آمادگی کامل دارند تا با تمام ظرفیت دوره هایی ویژه برای دستگاه های سفارش دهنده برای تربیت نیروی انسانی ایجاد کنند و همچنين با این حساب لزومی ندارد هر دستگاهی برای خود دانشگاه یا دانشکده ایجاد کند. البته وزارت خانه ها و همچنين دستگاه هایی هم خواهند بود که طبق قانون اجازه دارند صرفاً برای تربیت نیروهای خودشان دانشگاه داشته باشند که فعالیت شان ادامه دارد.

دکتر غلامی در پاسخ به پرسشی درخصوص تمهیدات وزارت علوم برای بازگرداندن فارغ التحصیلان و همچنين نخبگان ایرانی خارج از کشور” گفت: اولاً تحصیل در خارج از کشور هیچ اشکالی ندارد و همچنين بنا به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری” ما از شاگردی کردن ابایی نداریم”. مساله اصلی این است که دانشجویان ما که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته اند می توانند علوم و همچنين فناوری جدید را با خود به کشور بیاورند. در خصوص بازگشت این عزیزان به کشور تلاش های زیادی شده و همچنين بنیاد مسائل نخبگان برنامه جذاب و جالب و خوب های زیادی را اجرا کرده تا بتواند تحصیل کرده های مقیم خارج از کشور را بازگرداند.

وی اضافه کرد: البته الزاماً هم برنامه جذاب و جالب و خوب این نیست که آنها از اقامت در کشوری که خواهند بود، کلاً بازگردند و همچنين اینجا مقیم شوند. در صورتي که ما همین رفت و همچنين آمد این عزیزان را تسهیل کنیم (مثل تسهیل رفت و همچنين آمد اساتید خارجی که برای انجام مسائل مشترک علمی به ایران می آیند) می توانند در کمک به دانشگاه ها و همچنين شرکت های دانش بنیان موثر باشند. این کار جزو برنامه جذاب و جالب و خوب های ماست و همچنين حکومت هم قطعاً از این موضوع حمایت می کند و همچنين ان شاالله با بهره بري و استفاده از قوانینی که مجلس شورای اسلامی می تواند تنظیم کند در افزایش ظرفیت و همچنين تسهیل امر رفت و همچنين آمد فارغ التحصیلان و همچنين نخبگان ایرانی خارج از کشور بیش از پیش موفق باشیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توسعه دانش و همچنين علوم در بعد کمی و همچنين کیفی در حوزه علم انسانی هم مدنظر است؟ گفت: در حوزه علوم انسانی به خصوص بعد از انقلاب اسلامی یک رویکرد جدیدی داشتیم که با توجه به دیدگاه اسلامی به علوم انسانی یک تحول خاصی پیدا کرد و همچنين نگاه اسلام به انسان مبنای نگرش ما به علوم انسانی و همچنين آثارو کاربرد آن هم بوده است.

وی افزود: در حوزه علوم انسانی توسعه بسیار خوبی داشته ایم و همچنين دانشگاه ها و همچنين محققان ما در این حوزه کارهای خوبی انجام داده اند و همچنين در دو سال شمسي اخیر تلاش ما این بود که ارتباط بین بدنه کارشناسی دانشگاه ها شامل حوزه علوم انسانی با جامعه، صنعت و همچنين قسمت و بخش های متنوع و گوناگون و مختلف تقویت و همچنين توسعه پیدا کند.

دکتر غلامی خاطر نشان کرد: به همین منظور خوشه های علمی در دانشگاه ها به منظور رصد، بررسی و همچنين حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات سطح کشور را تشکیل داده ایم؛ شامل خوشه های علوم انسانی. همچنین در بحث معظلات و مسائل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی و همچنين فرهنگی تيم های علمی داریم که بررسی ها و همچنين نقل از های خود را به صورت تحلیلی در اختیار دستگاه های ذیربط در حکومت قرار می دهند و همچنين این نقل از ها مستقیماً برای ریاست جمهوری ارسال می مي شود به ویژه در سال شمسي اخیر این کاربیشتر انجام می مي شود. همچنین کتب، نشریات و همچنين کارهای فرهنگی زیادی که انجام شده، توسط اساتید و همچنين فرهیختگان دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی گرفته شده است.

وی تصریح کرد: فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می کنم در حوزه علوم انسانی یک غفلت ناخواسته ای داریم که خیلی احساس نمی مي شود.لذا در صورتي که نگاه عمیقی نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و همچنين مدیریتی اطرافمان داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که قسمت و بخش زیادی از راه حل‌های این مسائل مرتبط به حوزه علوم انسانی است.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که در بودجه آموزش عالی سال شمسي ۹۸، بودجه های پژوهشی دانشگاه ها چه تغییری کرده و همچنين چه اولویت بندی برای توزیع مناسب آن هم در نظر گرفته شده است؟ گفت: دانشگاه های ما از قبل به ریاضت‌کشی عادت کرده اند و همچنين معمولاً با توجه به رقمی که از تولید ناخالص ملی به پژوهش در بودجه اختصاص می یابد، سهم بسیار کمی به دانشگاه ها می رسد. ولی دانشگاه های ما با همه محدودیت هایی که داشتند، دستاوردهای خوبی را رقم زده اند زیرا دانشگاه ها مقداری دخل و درآمد اختصاصی دارند و همچنين براساس تکلیفی که هیات‌های امنا بر عهده آنها گذاشته اند، سهم قابل توجهی از درآمدشان را برای تحقیقات اختصاص می دهند.

وی افزود: از سال شمسي قبل به دانشگاه ها الزام کردیم که حداقل معادل ۱۰ تا ۲۰ یا ۲۵ قسمت و بخش از بودجه جاری شان را برای پژوهش اختصاص دهند که البته این مقدار نیز کفایت نمی کند به خصوص برای خرید تجهیزات دانشگاهی. البته ما خواهش کردیم تا در کمیسیون تلفیق رقم های خوبی برای خرید تجهیزات دانشگاهی اختصاص دهند که در این خصوص قول نسبی هم داده اند و همچنين امیدوارم این امر بررسي کننده و پروهشگر مي شود.

دکتر غلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر آنکه در حال حاضر معضلات اجتماعی از دغدغه های جهانی به شمار میرود و همچنين در راستای حل این معضلات در کشورهای متنوع و گوناگون و مختلف دیوارهای دانشگاه ها را برمی دارند تا ارتباط دانشگاه و همچنين جامعه بیشتر مي شود و همچنين دانشگاهیان بتوانند معضلات جامعه را مرتفع کنند. تو در این مسیر، خود یا وزارت علوم را چقدر موفق می دانید؟ گفت: به عنوان یک دانشگاهی عرض می کنم که یک حرکت بسیار خوبی از طرف دانشگاهیان برای حل معضلات جامعه و همچنين کشور شکل گرفته است. البته این رویه قبلاً هم بوده ولی هم اکنون به صورت قوی تری پی گیری می مي شود. هدف از این کار این است که دانشگاهیان به هر شکل که می توانند در حل مسائل جامعه مشارکت داشته باشند البته بدون هیچ چشمداشتی.

وی افزود: ما در دانشگاه ها به صورت پژوهش های علمی در کنار دستگاه های اجرایی در قالب تيم های مشاوره علمی و همچنين پژوهش های کلان کار می کنیم و همچنين هم اکنون قراردادهای بسیار مهم پژوهشی به صورت مشترک توسط دانشگاه ها و همچنين دستگاه های اجرایی انجام می مي شود. یک نمونه از این قرار دادها، انعقاد قرار داد وزارت علوم با نهاد حفاظت محیط زیست بود که امسال منعقد شد که در آن هم چندین دانشگاه پهناور و بزرگ کشوربه صورت کنسرسیوم در کنار نهاد حفاظت محیط زیست قرار گرفتند و همچنين برای حل چند چالش پهناور و بزرگ ملی همچون ریزگردها، کم آبی، خشک شدن دریاها و همچنين تالاب ها همکاری می کنند که آثار این همکاری مشترک در یکی دو سال شمسي آینده خود را نشان خواهد داد.یک نمونه دیگر این همکاری ها، مشارکت محققان دانشگاه صنعتی شریف در حل معضل دریاچه ارومیه است.

وی خاطرنشان کرد: چشم انداز آینده ان شاالله آینده روشنی خواهد بود. ما آنچه که برای یک حرکت علمی خوب و همچنين تاثیر گذار مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است داریم. نیروی انسانی تحصیل کرده فراوان داریم. دانشجویان دکترای ما که فارغ التحصیل می شوند همگی آماده وارد شدن به بازار کار خواهند بود ولی متاسفانه قسمت و بخش هایی که باید برای اینها اشتغال ایجاد کنند آمادگی نداشتند و همچنين امیدوارم به زودی این آمادگی را پیدا کنند تا بتوانیم از این جوانان پر انرژی و همچنين صاحب دانش برای پیشرفت علمی کشور بهره بري و استفاده کنیم.

ر. ب ۴۵/ ع. ع ۵۷

هدف طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تجمع مراکز و همچنين ایجاد شبکه دانشگاهی (قسمت و بخش سوم و همچنين پایانی) در تاریخ ۱۷ November 1397 | 4:40 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *