وجود ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان دانشگاه‌های داخل و همچنين خارج از کشور / رشد چشمگیر شاخص‌های توسعه انسانی در چهل سال شمسي قبل (قسمت و بخش اول) – شریف

وجود ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان دانشگاه‌های داخل و همچنين خارج از کشور / رشد چشمگیر شاخص‌های توسعه انسانی در چهل سال شمسي قبل (قسمت و بخش اول) – شریف

به نقل از شریف: وجود ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان دانشگاه‌های داخل و همچنين خارج از کشور / رشد چشمگیر شاخص‌های توسعه انسانی در چهل سال شمسي قبل (قسمت و بخش اول)

وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در برنامه جذاب و جالب و خوب “گفت‌وگوی ویژه خبری” شبکه دو سیما در تشریح برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها و همچنين دستاوردهای چهل ساله این وزارت خانه اعلام کرد: در حوزه ارتباطات و همچنين تعاملات بین‌المللی بیش از ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان دانشگاه‌های داخل و همچنين خارج از کشور انجام شده یا در حال انجام است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: در بحث دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی در چهل سال شمسي قبل دوره خوبی را طی کردیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها بعد از انقلاب هم به لحاظ گسترش کمی و همچنين هم به لحاظ تعداد اعضای هیئت علمی تغییر کردند، افزود: تعدادی از اساتید دانشگاهی بعد از انقلاب فرهنگی از دانشگاه‌ها خارج شدند و همچنين قسمت و بخش هایی از جمعیت دانشجویی که در آن هم زمان داشتیم از تحصیل در دانشگاه‌ها انصراف داده و همچنين درگیر کارهای اجرایی، سازندگی و همچنين دفاع شده بودند.
دکتر غلامی با بیان اینکه انقلاب فرهنگی تولد جدیدی برای دانشگاه‌های کشور بود، گفت: در این دوره در یک مقطع برای تربیت نیروی انسانی، دانشگاه‌ها را توسعه دادیم؛ فضای فیزیکی و همچنين تعداد مراکز آموزشی کشور افزایش یافت و همچنين اعضای هیئت علمی جدیدی در داخل کشور تربیت کردیم.
وزیر علوم تصریح کرد: مراکزی مثل دانشگاه تربیت مدرس زاده انقلاب است و همچنين دانشگاهی است که صرفاً برای تربیت اعضای هیئت علمی ایجاد شد و همچنين همچنین تعداد قابل توجهی اعزام اساتید و همچنين دانشجویان به خارج از کشور فرستادیم تا اعضای هیئت علمی مورد نیاز کشور را تأمین کنیم؛ این بازه زمانی تا قسمتهاي آخر دهه ۶۰ تقریباً به رفع نیازهای کارشناسی جامعه ما از نظر تحصیل‌کردگان دانشگاهی معطوف شده بود.
وی با اشاره به ایجاد مقاطع تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: در اوایل دهه هفتاد اقدام به ایجاد دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد کردیم و همچنين بعد از آن هم به تدریج در قسمتهاي آخر این دهه اکثر دانشگاه‌های کشور دوره‌های دکتری را دایر کردند. در همین زمان بود که میزان اعزام به خارج از کشور بسیار کم و همچنين معطوف به تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌های کشور شد.
دکتر غلامی افزود: در دهه ۸۰ به دلیل توسعه تحصیلات تکمیلی رشد تولیدات علمی خودش را نشان داد؛ این توسعه در حال حاضر با عملکرد دانشجویان دکتری که ۱۴۱ هزار فرد يا شخص خواهند بود، منجر به تحقیقات علمی نوآورانه و همچنين برون‌داد آن هم مقالات منتشر شده در نشریات بین‌المللی شده است که امروزه جزو شاخص‌های توسعه علمی کشور محسوب می‌شوند.
وزیر علوم با بیان اینکه نیرو‌های انسانی تربیت شده در دانشگاه‌های کشور در کلیه سطوح اجرایی، صنعتی، اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند، گفت: در هر جا که به کارشناس احتیاج داشتیم، کارشناسان تربیت یافته در دانشگاه‌های کشور در آنجا مستقر خواهند بود.
وی تصریح کرد: قبلاً در بعضی از مراکز صنعتی نظیر صنعت نفت متکی به کارشناسان خارجی بودیم یا در اوایل انقلاب پزشکان خارجی را در قسمت و بخش‌های درمانی داشتیم. این جایگزینی به خوبی و همچنين با موفقیت انجام گرفت و همچنين امروزه اکثر مدیران، برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزان و همچنين کارشناسان کشور حداقل یکی از مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را در داخل کشور گذرانده‌اند؛ لذا تاثيرات و همچنين اثرات آن هم به این شکل است که برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی، اجرا و همچنين توسعه در کشور با فرزندان تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های ایران پیش می‌رود. طبیعی است در قسمت و بخش‌های متنوع و گوناگون و مختلف اجتماع به لحاظ توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنين صنعتی این تاثيرات و همچنين اثرات وجود دارد و همچنين قابل احصا و همچنين ارائه است.
دکتر غلامی افزود: کلیه خانواده‌های جوون قطعاً تحصیل‌کرده دانشگاهی خواهند بود و همچنين حتی اکثر فرزندان خانواده‌های روستایی نیز فرزندانشان تحصیلات دانشگاهی دارند. خیلی از افرادی که برمی‌گردند و همچنين کارهای اقتصادی در قسمت و بخش کشاورزی انجام می‌دهند تحصیلات دانشگاهی حداقل در مقطع کارشناسی دارند و همچنين در قسمت و بخش‌های صنعتی نیز به همین شکل است. به عبارتی درون‌مایه علمی و همچنين کارشناسی جامعه ما پر است و همچنين این خودش یک توسعه انسانی محسوب می‌مي شود. ما در شاخص‌های توسعه انسانی در مقطع ۴۰ ساله، رشد قابل توجهی داریم و همچنين در بین کشورهای دنیا در رتبه‌های ۴۵ الی ۵۰ قرار گرفتیم که در منطقه و همچنين کشورهای در حال توسعه شاخص خوبی است.

وزیر علوم درخصوص جایگاه علمی کشور در دنیا گفت: وقتی در قسمت و بخش تحقیقات، توسعه علمی را در دانشگاه‌ها و همچنين مراکز پژوهشی پیش بردیم، حاصل تحقیقات علمی مراکز پژوهشی‌مان زمانی قابل ارزیابی بین‌المللی است که در مجامع علمی بین‌المللی پذیرفته شوند. در حال حاضر به دلیل اینکه اکثر محققان ما بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری باید نوآوری علمی داشته باشند در لبه‌های علم جدید حرکت کردند؛ به همین دلیل بسیاری از مجلات علمی معتبر دنیا و همچنين مقالات پژوهشگران کشورمان را چاپ می‌کنند که موجب شده است رتبه علمی ایران به رتبه شانزدهم دنیا برسد.
وی افزود: حتی در بعضی شاخه‌های علمی مانند نانو، سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و همچنين زیست فناوری شاخص‌های خیلی بهتری داریم؛ این بدین معناست که تولیدات علمی ما به روز است و همچنين کشورهای دیگر و همچنين مراکز علمی دنیا به تولیدات علمی ما رفت و آمد و مراجعه می‌کنند و همچنين ارجاعات به مقالات علمی دانشمندان کشورمان می‌مي شود نیز بسیار بالاست.
وزیر علوم با بیان اینکه در دهه اخیر به دنبال تبدیل علم به فناوری هستیم، اظهار کرد: در دهه اخیر رویکردمان حرکت به سمت تبدیل علم و همچنين دانش به فناوری و همچنين ثروت است؛ هم اکنون قریب به ۱۹۰ مرکز رشد را در دانشگاه‌های کشور داریم که شرکت‌های کوچک، استارتاپ‌ها و همچنين برخی از تيم‌های علمی و همچنين فناوری را در خودشان جای می‌دهد.
دکتر غلامی با بیان اینکه ۴۳ پارک علم و همچنين فناوری در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: تقریباً در هر استان حداقل یک پارک وجود دارد. پارک‌های علم و همچنين فناوری محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند بود و همچنين از شرکت‌های جدید و همچنين استارت آپ‌ها حمایت می‌کنند. در نمایشگاه هفته پژوهش و همچنين فناوری سال شمسي ۹۷ در بازار فناوری، شرکت‌های زیادی حاضر بودند؛ فروش قابل توجهی فناوری‌های مبتنی بر دانش داشتند و همچنين قرارداد‌های بسیار خوبی را با شرکت‌هاو قسمت و بخش‌های صنعتی منعقد کردند و همچنين گردش مالی مطلوبی را از خود نشان دادند.
وی افزود: در قالب همین فعالیت‌ها ۴۲ هزار کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل مبتنی بر دانش و همچنين به شکل پایدار ایجاد شده است. این درحالی است که ایجاد یک کارو بار يا کسب و کار يا همان شغل در شرکت‌های دانش‌بنیان یک پنجم هزینه اشتغال در یک شرکت صنعتی هزینه دارد.
دکتر غلامی تصریح کرد: امری که امسال در هفته پژوهش و همچنين فناوری صورت گرفت، بازار عرضه و همچنين تقاضا را در بین فناوران دانش بنیان و همچنين قسمت و بخش‌های بهره بري و استفاده کننده متقابل قرار دادیم. تعدادی از شرکت‌ها و همچنين صنایع تولیدی‌ها آمدند و همچنين نیازهای فناوری را مطرح کردند و همچنين این باعث شد که قراردادهای متقابل جدیدی در این بازار منعقد شد. در این دوره زمانی که خیلی طولانی نیست وارد شدن پیدا کردیم در سرعت حرکت، گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنين درآمدهایی که این شرکت‌ها دارند حرکت‌های خوب و همچنين امیدوارکننده‌ای داشته ایم.
وی در ارتباط و رابطه با تبدیل علم به فناوری گفت: در کشور ما حرکت به سمت کاربردی شدن علم در مقایسه با کشورهای پیشرو با تاخیر آغاز شد، ولي بايد توجه داشت بعد از شروع حرکت خوبی در این زمینه صورت گرفت.
ادامه دارد…

وجود ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی مشترک بین استادان دانشگاه‌های داخل و همچنين خارج از کشور / رشد چشمگیر شاخص‌های توسعه انسانی در چهل سال شمسي قبل (قسمت و بخش اول) در تاریخ ۱۷ November 1397 | 12:53 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *