
به نقل از شریف: وزیر علوم روز ۱۲ بهمن ۵۷ کجا بود؟ / دانشجوی قبل و همچنين بعد انقلاب از نگاه غلامی
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری از حال و همچنين هوایش در سال شمسي ۱۳۵۷ سخن گفت.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، «درس و همچنين تحقیق» تعطیل؛ دانشجو مفهومی با عنوان جوینده دانش ندارد؛ دانشجو باید مزدور مهر بر دهان کوبیدهای باشد که تنها و فقط محض خالی نبودن عریضه و همچنين تنها از قشری خاص در کلاسهای جایی که نامش را دانشگاه گذاردهاند، حاضر مي شود.
جایی که نامش دانشگاه است ولي بايد توجه داشت کاری که در آن هم انجام نمیمي شود جستن دانش است؛ چرا که اصلاً نیازی نیست تا جوون ایرانی علم بیاموزد و همچنين پهناور و بزرگ مي شود؛ پس مستشاران خارجی چه کنند؟ آن همها خواهند بود و همچنين از بیتالمال ایرانیان برای پیشرفتشان بهره بري و استفاده میکنند و همچنين شهروندان و مردم شهر ایران باید در آن هم سطح ابتدایی یا حتی کمتر سواد بیاموزند تا نکند زیادتر از آنچه حکومت برایشان تعیین کرده بفهمند و همچنين به واسطه این فهم، بخواهند که حقشان را از حکومت بگیرند.
ولي بايد توجه داشت زهیخیال باطل که جوون ایرانی باهوشتر از این حرفهاست و همچنين شهروندان و مردم شهر ایران که از سلطهگری استکبار و همچنين وابستگی به بیگانه به تنگ آمدهاند، همه از هر قشر و همچنين عقیده و همچنين سن و همچنين جنسی یکدست به مقابله با دیکتاتوری که اجازه پهناور و بزرگ شدن و همچنين فهمیدن را به آن همها نمیدهد، میروند.
این تنها بخشی از شرایط جوانان دهه پنجاه بود که از ذلت و همچنين وابستگی به تنگ آمده بودند، پس عزمشان را جزم کردند و همچنين با ارادهای که برآمده از شجاعت مسلمانی و همچنين جسارت ایرانیشان بود به رهبری امام و پيشوا خمینی دیکتاتور را نابود کردند.
جوانان ایرانی دانشگاه تهران را به مهمترین مرکز تجمع مخالفان رژیم شاه تبدیل کرده بودند و همچنين دانشگاه مادر سال شمسيها به عنوان سنگر آزادی جوانان در مقابل حکومت شاه بود و همچنين این نقش بی بدیل جوانان دانشجو در آزادی و همچنين استقلال ملت ایران تا جایی بود که در صورتي که جریان دانشجویی در کنار نهضت مردمی قرار نمیگرفت، بی تردید شکاف عظیمی در جبهه ملت رخ میداد و همچنين نهضت شهروندان و مردم شهر مسلمان از مجموعه عظیم موثری که عنصر جوانی و همچنين تحصیلکردگی را با هم داشت، محروم میماند.
دانشجویان ایرانی همگام با ملت ایران در صف مقاومت ایستادند و همچنين حتی شهید شدند تا امروز جوانان هموطنشان به دانشگاههایی بروند که در رده برتر دانشگاههای دنیا قرار دارند و همچنين این استقامت و همچنين ایستادگی نتیجه داد به طوریکه امروز ما شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از فناوریها نه تنها خودکفا شده بلکه به کشور صادر کننده سرويس ها و خدمات فنی مهندسی در حوزههای صنعت نفت، کشاورزی، بهداشت، سدسازی، تراکتورسازی، هسته ای، خودروسازی، سلول های بنیادین و همچنين حوزههای دیگر تبدیل شده است.
کشور ایران در سال شمسي ۵۶ با ۳۳ میلیون جمعیت، نیازمند وارد شدن پزشک خارجی از سایر کشورها بوده است، ولي بايد توجه داشت هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و همچنين به تبع آن هم نیاز بیشتر به پزشک، با مازاد پزشک روبه رو هستیم و همچنين نه تنها نیازی نیست که شهروندان و مردم شهر کشورمان برای درمان به کشورهای دیگر بروند بلکه شهروندان و مردم شهر کشورهای دیگر به ایران میآیند تا تحت نظر پزشکان ایرانی درمان شوند.
ایران که پیش از انقلاب هیچ دانشگاهی در میان دانشگاههای برتر دنیا نداشت حالا در رتبهبندی اخیر در سال شمسي ۲۰۱۹ شاهد حضور ۲۹ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۲۵۸ دانشگاه برتر جهان از ۸۶ کشور هستیم.
پیش از انقلاب اسلامی، ایران هیچ دانشمند برتر جهانی نداشته است، ولي بايد توجه داشت در سال شمسي ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) طبق اعلام پایگاه معتبر بینالمللی وب آو ساینس، ایران دارای ۲۰۸ دانشمند برتر است که در میان یک قسمت و بخش دانشمندان برتر دنیا قرار دارند.
ایران از نظر فارغ التحصیلان STEM شامل چهار حوزه «علوم دانشی، فناوری، مهندسی، ریاضی» در جایگاه پنجم جهان قرار دارد، ایران از کشوری فاقد افتخارات و همچنين فاقد نوآوری در قبل انقلاب در حوزه فنی و همچنين مهندسی به سومین کشور در تربیت مهندس در سال شمسي ۲۰۱۸ دست یافته است.
ایران هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره است، پنجمین کشور در نانو در سال شمسي ۲۰۱۶، چهاردهمین کشور در علوم و همچنين فیزیکی هستهای در سال شمسي ۲۰۱۶، پنجمین کشور در مهندسی شیمی و همچنين مهندسی انرژی برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵، نهمین کشور در مهندسی عمران و همچنين مهندسی اقیانوس برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵، یازدهمین کشور در مهندسی هوافضا برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵، دوازدهمین کشور در مهندسی صنایع برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در ۲۰۱۵ است.
مسؤولان امروز کشور هم که برای این پیشرفت تصمیم میگیرند و همچنين اجرا میکنند، آن هم دانشجویان دیروزند که در جبهه انقلاب جنگیدند و همچنين استقلال امروز را برای جوانان کشور به ارمغان آوردند.
یکی از این مسئولان منصور غلامی است، وزیر علوم امروز که در سال شمسي ۵۷ جوانی ۲۵ ساله بوده و همچنين سال شمسيهای منتهی به انقلاب را در دانشگاه گذرانده است.
* وزیر علوم سال شمسي ۵۷ چه میکرد؟
از وزیر علوم در مورد حال و همچنين هوای آن هم روزهایش پرسیدم. اینکه غلامیِ جوون روزهای انقلاب کجا بوده و همچنين چه میکرده است؟
گفت: سال شمسي ۵۷ ایران بودم، در استان سیستان و همچنين بلوچستان خدمت مقدس سربازی را میگذراندم، ۱۲ بهمنماه ۵۷ برای استقبال از امام و پيشوا خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به تهران آمدم و همچنين در بهشتزهرای تهران حاضر شدم و همچنين مانند بقیه ملت ایران با اشتیاق به سخنرانی امام و پيشوا (ره) گوش دادم.
پرسیدم آن هم روزها دانشجو بودهاید؟
پاسخ داد: من در سال شمسي ۵۵ فارغالتحصیل شدم و همچنين سال شمسيهای منتهی به انقلاب و همچنين زمان مبارزات شهروندان و مردم شهر با حکومت، دانشجو بودم.
در مورد حال و همچنين هوای آن هم روزهای انقلاب از وزیر علوم سوال کردم.
گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم یعنی از سال شمسي ۵۱ تا سال شمسي ۵۵، فضای شروع انقلاب اسلامی در دانشگاهها حاکم بود، برنامه جذاب و جالب و خوبهایی معمولاً در محیطهای دانشجویی اجرا میشد.
پرسیدم دانشجویان مثل امروز به شکل تشکل فعالیت میکردند؟
گفت: تشکلها به صورت رسمی نبود و همچنين دانشجویان برای اجرای برنامه جذاب و جالب و خوبهایی که داشتند بیشتر بین خودشان و همچنين به صورت گروهی تصمیمگیری و همچنين بحث میکردند.
* استقبال جریان دانشجویی از انقلاب اسلامی
پرسیدم بحثهای بین دانشجویان بیشتر در چه زمینهای بود؟
پاسخ داد: بیشتر بحث راجع به شرایط اجتماعی و همچنين مسائل فرهنگی آن هم زمان بود و همچنين بحثهای اسلامی مطرح بود، تقابل ایدههای لیبرالیستی و همچنين مارکسیستی و همچنين ایدههای اسلامی بسیار بین دانشجویان مطرح میشد.
این سه زمینه اظهارنظر بیشتر در دانشگاه وجود داشت و همچنين هر کدام جمعی از دانشجویان را دور خود جمع کرده بودند و همچنين برخی دانشجویان که اصطلاحاً آنها را دانشجویان مذهبی میگفتیم به صورت قویتری در دانشگاهها بودند و همچنين ریشه قویتری داشتند و همچنين عموماً با نظر و همچنين دقت بیشتری فعالیت میکردند.
به روش کلی در حقیقت یک جریان پویا و همچنين بالندهای در محیطهای دانشگاهی برای استقبال از آنچه در سال شمسي ۵۶ و همچنين ۵۷ اتفاق افتاد وجود داشت.
* فضای فرهنگی و همچنين اعتقادی دانشگاهِ امروز خوب است
نظر وزیر علوم را در مورد فضای فعلی دانشگاهها و همچنين چگونگی دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی سوال کردم.
گفت: در حال حاضر فضای دانشگاههای ما از نظر فرهنگی و همچنين اعتقادی بسیار قویتر از زمان پیش از انقلاب است، ما امروز جوانان فرهیخته و همچنين توانمند و همچنين انقلابی زیادی داریم.
جمعیت دانشجویی که داریم حدود چهار میلیون و همچنين حتی بیشتر است که با جمعیت کمتر از ۲۰۰، ۳۰۰ هزار فرد يا شخص آن هم زمان اصلاً قابل مقایسه نیست، در نتیجه ما هم به لحاظ نسبی دانشجویان بسیار فهیم با مطالعات خوب و همچنين تفکرات عالی داریم و همچنين هم به لحاظ جمعیت عددی شرایط خیلی خوبی داریم.
فضای باز کشور اجازه صحبت کردن و همچنين اظهارنظر به بچهها میدهد و همچنين از صحبتها و همچنين نظرات دانشجویان استقبال میمي شود.
دانشجویان میتوانند به صورت تشکلهای رسمی فعالیت کنند، تشکلهایی که میتوانند نقد کنند، برنامه جذاب و جالب و خوبهای سخنرانی به مناسبتهای متنوع و گوناگون و مختلف درنظر بگیرند، مناظره برگزار کنند، این مسائل در دانشگاهها کم نیست، با سابقه ذهنی و همچنين تاریخیای که ما از فضاهای دانشجویی پیش از انقلاب داریم، اکنون شرایط برای رشد و همچنين بالندگی دانشجویان بسیار زیاد است.
البته معمولاً جوانان آرمانگرا خواهند بود و همچنين شاید نقدی داشته باشند که بگویند فرصت کم داده میمي شود ولي بايد توجه داشت به طورکلی شرایط خوب است.
* ایرانِ انقلابی در رتبه نخست شتاب علمی دنیا
در مورد روند تغییر دانشگاههای کشور از نظر علمی نسبت به پیش از انقلاب از وزیر علوم سوال کردم.
غلامی که خود دارای بیش از ۳۰ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات خارجی و همچنين بیش از ۳۰ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات داخلی و همچنين همچنین بیش از ۲۰ عنوان مقاله ارائه شده در کنفرانسهای داخلی است، گفت: ما در حال حاضر از نظر تولیدات علمی در رتبه شانزدهم دنیا قرار داریم و همچنين رتبه نخست خاورمیانه متعلق به ایران است.
حتی از نظر سرعت نسبی رشد علمی رتبه اول را در دنیا داریم (مقایسه پیشرفت از یک مرحله به مرحله دیگر).
ما با وجود عدم امکانات نسبت به سایر کشورها از نظر جایگاه علمی در بین کشورهای صاحب نام قرار داریم و همچنين این مسأله را خودمان نمیگوییم، ارزیابیهای بینالمللی از سوی نهادهای بین المللی صورت میگیرد.
از وزیر علوم پرسیدم برای بهتر شدن این شرایط هم برنامه جذاب و جالب و خوبای دارید؟
گفت: ما از ابتدا به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن ایجاد و همچنين توسعه دانشگاه کارآفرین بودهایم، به سمت تحقق دانشگاه کار آفرین پیش میرویم تا فضایی باز مي شود که محققانمان بتوانند دانشی که دارند را به ثروت و همچنين اشتغال تبدیل کنند.
پرسیدم برای دستیابی به این هدف کجای مسیر هستیم؟
پاسخ داد: امروز شرکتهای دانش بنیان متعددی در تمام استانها راهاندازی شده است به طوری که ما ۴۳ پارک علم و همچنين فناوری داریم که حامی ایده ها و همچنين فناوری های جدید خواهند بود و همچنين حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۱۲۰۰ تای آن همها در نزدیکی دانشگاهها فعالیت میکنند.
* اتکا به علم دانشمندان ایرانی در شرایط تحریم
از دکتر غلامی سوال کردم ولي بايد توجه داشت حالا ما تحریم هستیم، با وجود تحریم چگونه میتوانیم پیشرفت کنیم؟
گفت: محققان ما در تأمین تجهیزات موردنیاز برای تولید محصولاتی که شهروندان و مردم شهر ایران به آن هم نیاز دارند توانا خواهند بود، یکی از قسمت و بخش هایی که برای رفع نیازهای داخلی بیشتر و همچنين سریعتر تلاش میکنیم، تجهیزات آزمایشگاهی است که شرکتهای داخلی به خوبی اینها را تامین می کنند.
در مورد روند حمایت از محققان ایرانی از وزیر علوم سوال کردم.
گفت: صندوق هایی برای حمایت از محققان ایجاد شده است و همچنين در حد قدرت از جوانان حمایت میمي شود یعنی مسؤولان تا جایی که میتوانند برای باز کردن مسیر محققان ایرانی تلاش میکنند.
دو نهاد علمی کشور یعنی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری و همچنين معاونت علمی و همچنين فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از محققان کشورمان برنامه جذاب و جالب و خوبهایی دارند و همچنين قوانینی تصویب شده است که اجرا میکنیم.
منبع: خبرگزاری فارس
وزیر علوم روز ۱۲ بهمن ۵۷ کجا بود؟ / دانشجوی قبل و همچنين بعد انقلاب از نگاه غلامی در تاریخ ۶ November 1397 | 2:05 pm منتشر شده است