توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی؛ زمینه‌ساز ارتقای سطح اثربخشی نهاد آموزش عالی در جامعه – شریف

توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی؛ زمینه‌ساز ارتقای سطح اثربخشی نهاد آموزش عالی در جامعه – شریف

به نقل از شریف: توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی؛ زمینه‌ساز ارتقای سطح اثربخشی نهاد آموزش عالی در جامعه

دست يار آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در نشست هم‌اندیشی در راستای پیشبرد اهداف طرح کلان ملی اقتصاد بین‌المللی، ارتقای ۵دانشگاه و همچنين ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی درخصوص تراز جهانی و همچنين منافع حاصل از گفت: توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی باعث ارتقا سطح اثربخشی در جامعه و همچنين تعامل بیشتر و همچنين انطباق شاخص‌های آموزش عالی با استانداردهای ملی و همچنين بین‌‌المللی می‌مي شود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر امروز (یکشنبه) با اشاره به اینکه دانشگاه به مثابه کارخانه‌ای انسان‌ساز است گفت: در این کلام دو رویکرد فرهنگ محوری دانشگاه و همچنين محصول محوری آن هم قابل تفسیر است و همچنين در رویکرد دوم باید دید محصول ما چقدر ارزش دارد، لذا با هماهنگی دانشگاه‌ها باید طرحی نو دراندازیم و همچنين محصول دانشگاه‌های ما مورد حمایت قرار گیرد.
وی با اشاره به تعریف دانشگاه جهانی گفت: دانشگاه جهانی موضوع گفتمان فکری بسیاری از محافل سیاست‌گذار در مراکز آموزش عالی است و همچنين واژه تراز جهانی را رتبه‌بندی یک دستگاه در یک نظام استاندارد بین‌المللی می‌دانند. بر اساس نظر نظام رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های تراز جهانی باید در مقدار و اندازه‌های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين متغاير و متفاوت ظاهر شده و همچنين نمی‌قدرت برای آنها یک مدل خاص ارائه کرد.
دست يار آموزشی وزارت علوم افزود: رسیدن به تراز جهانی به مثابه یک دو ماراتن است و همچنين پیشرفت سریع باید با برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی صحیح حاصل مي شود؛ رسیدن به تراز جهانی در طول تاریخ یک روند طولانی و همچنين پیچیده بوده است و همچنين جای تعجب نیست که دانشگاه‌های شاخص و همچنين برتر غالبا قدیمی خواهند بود.
دکتر شریعتی نیاسر تصریح کرد: در پروژه اقتصاد مقاومتی که یکی از چهار پروژه‌ای است که به معاونت آموزشی وزارت علوم واگذار شده، از مجموع متقاضیان ، ۱۶ دانشگاه و همچنين ۹ پژوهشگاه برگزیده شدند و همچنين در کنار این ۲۵ دانشگاه و همچنين پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، ۳ مرکز پژوهشی شامل پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه رویان و همچنين موسسه تحقیقات واکسن و همچنين سرم سازی رازی هم مورد تایید قرار گرفته و همچنين به این پروژه پیوسته‌اند.
وی به برخی از اقدامات انجام گرفته در این پروژه اشاره کرد و همچنين افزود: تشکیل بیش از ۹۰ جلسه کار تيم، برگزاری ۳۰ جلسه کمیته هدایت و همچنين نظارت پروژه، تهیه منابع غنی از قبیل کتب مرتبط، تنظیم جدول ارزیابی فعالیت بین‌المللی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز پژوهشی و همچنين تنظیم قرارداد برای همکاری مراکز منتخب در قالب پروژه، ارائه نقل از عملکرد مراکز منتخب، نظرسنجی از اعضا پیرامون عملکرد، برگزاری دو همایش بین‌المللی سازی آموزش عالی و همچنين درخواست تخصیص یک قسمت و بخش اعتبارات هزینه ای و همچنين ۳ الی ۵ قسمت و بخش دخل و درآمد اختصاصی مراکز منتخب برای حمایت از پروژه در هیات‌های امنا شامل این اقدامات به شمار می‌رود.
دکتر شریعتی نیاسر به تغییرات اعمال شده در شاخص‌ها بعد از بازنگری‌ها اشاره کرد و همچنين گفت: کاهش تعداد کل شاخص‌ها به ۳۷ با حذف یا تلفیق بعضی موارد، حفظ سهم ۳۰،۵۰، و همچنين ۲۰ قسمت و بخش برای آموزش و همچنين پژوهش و همچنين پشتیبانی، وارد شدن کتاب در انتشارات بین‌المللی و همچنين مقالات مشترک با صنعت به شاخص‌ها و همچنين حذف ضریب برای رتبه هیئت علمی، حذف رویکرد سرانه در شاخص‌های فناورانه، حذف شاخص دانشمندان با بیش از۱۰۰۰ استناد، حذف قیدها و همچنين ساده‌سازی برخی شاخص‌ها مانند ۱۰۰ دانشگاه برترQS وافزایش امتیاز کلی مقالات و همچنين ضریب مقالات علوم انسانی به ۵ و همچنين ۳ از تغییرات مهم اعمال شده در این پروژه است.
وی یکی از عوامل موثر در پیشبرد اهداف پروژه را هزینه کارفرمایان برای بهره بري و استفاده از محصولات دانشگاه‌ها دانست و همچنين گفت: بهره بري و استفاده‌کنندگان از این کالا باید هزینه آن هم را به تولید کننده که آن هم دانشگاه‌ها خواهند بود پرداخت کنند و همچنين در سیاست حمایت از کالای ایرانی محصول دانشگاه ها نیز از این قاعده مستثنی نیست.
س.س۵۱/ل.م ۵۴

توجه جدی‌تر به استانداردهای جهانی؛ زمینه‌ساز ارتقای سطح اثربخشی نهاد آموزش عالی در جامعه در تاریخ ۵ December 1397 | 1:29 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *