لزوم انجام مأموریت‌های ملی در حرکت دانشگاه‌ها به سمت تراز جهانی – شریف

لزوم انجام مأموریت‌های ملی در حرکت دانشگاه‌ها به سمت تراز جهانی – شریف

به نقل از شریف: لزوم انجام مأموریت‌های ملی در حرکت دانشگاه‌ها به سمت تراز جهانی

دکتر غلامی با تاکید بر اینکه در حرکت به سمت تراز جهانی باید مأموریت‌های ملی مد نظر قرار گیرد، گفت: در شرایط فعلی نقدهایی نظیر عدم تطبیق دانشگاه‌ها با نیاز جامعه و همچنين عدم تأمین نیاز فنی و همچنين کارشناسی کشور از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که متأسفانه این نقدها با نگاهی سطحی توسط برخی اساتید، دانشگاهیان و همچنين مدیران تکرار می‌مي شود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در نشست ارتقای پنج دانشگاه و همچنين پنج واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز (یکشنبه) با حضور معاونین وزیر علوم و همچنين جمعی از اساتید و همچنين رؤسای دانشگاه‌های کشور در محل این وزارت برگزار شد، با تاکید بر تعریف وظایف برای مراکز علمی به منظور ارتقا به تراز بین‌المللی، اظهار داشت: برای دستیابی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی به تراز جهانی، باید یک تعریف مشخص وجود داشته باشد و همچنين بدانیم که قرار است به کدام سمت حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه ترازبندی دانشگاه‌ها منطبق با شاخص‌ها و همچنين ارزیابی‌های بین‌المللی انجام می‌مي شود و همچنين باید این شاخص‌ها در سایر مراکز علمی نیز مدنظر قرار گیرند، افزود: با تحولات صورت گرفته در حوزه‌های علمی و همچنين ارائه سرويس ها و خدمات، تغییرات روزمره‌ای را در قسمت و بخش‌های آموزشی و همچنين پژوهشی شاهد خواهیم بود که این تحولات باید ما را در یک برنامه جذاب و جالب و خوب تکمیلی قرار دهد زیرا ما در داخل کشور و همچنين خارج از کشور با یک شرایط جدید روبرو هستیم که بر همین اساس مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است تا دانشگاه‌ها بالاخص پنج دانشگاه مطرح شده، تغییرات را مد نظر قرار داده و همچنين اقدامات ضروری را انجام دهند.
وزیر علوم همچنین با تاکید بر اینکه در حرکت به سمت تراز جهانی باید مأموریت‌های ملی مد نظر قرار گیرد، اظهار داشت: یک موضوعی که مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است از منظر خانواده آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد این است که در شرایط فعلی نقدهایی نظیر عدم تطبیق دانشگاه‌ها با نیاز جامعه و همچنين عدم تأمین نیاز فنی و همچنين کارشناسی کشور از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد که متأسفانه این نقدها با نگاهی سطحی توسط برخی اساتید، دانشگاهیان و همچنين مدیران تکرار می‌مي شود.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه برخی نگاه‌های انتقادی به معنای نادیده گرفتن زحمات دانشگاه‌ها است، مطرح کرد: باید بپذیریم که اگرچه به تا حال به دلایل متنوع و گوناگون و مختلف، اهداف مورد نظر در حوزه علمی به روش کامل بررسي کننده و پروهشگر نشده ولي بايد توجه داشت نباید زحمات ۴۰ ساله در این حوزه نیز نادیده گرفته مي شود زیرا اغلب مسئولان از همین بدنه آموزشی فارغ‌التحصیل شده‌اند و همچنين بدون حضور آن هم‌ها، توفیقات امروز بدست نمی‌آمد.
وی ادامه داد: در حوزه پژوهشی نیز این موضوع صدق می‌کند و همچنين در آنجا نیز ما با افرادی مواجه هستیم که دائماً نیمه خالی لیوان را می‌بینند.
وزیر علوم با بیان اینکه در بحث ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی، باید سابقه سرويس ها و خدمات دانشگاه‌ها و همچنين عدم مغایرت این طرح با خدمت‌رسانی آن هم‌ها به جامعه یادآوری مي شود، گفت: اکنون اهداف و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها در حوزه‌های متنوع و گوناگون و مختلف آموزشی و همچنين پژوهشی مشخص شده و همچنين باید در این مسیر به جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی توجه خاص داشته باشیم و همچنين تأثیرات حال و همچنين آینده آن هم را در جامعه بررسی کنیم.
دکتر غلامی افزود: به نظر می‌رسد که پروژه ارتقای دانشگاه‌ها به تراز جهانی برای برخی اشخاص دانشگاهی و همچنين غیردانشگاهی مورد سوال است و همچنين بر همین اساس پاسخ به این پرسش‌ها بسیار اهمیت دارد لذا باید کارشناسی شده پیش رویم تا بتوانیم نگاه اشخاص در مجموعه‌های علمی و همچنين غیرعلمی را با خود همسو کنیم.
وی تصریح کرد: اکنون یکی از اهداف و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌های وزارت علوم این است که بتوان شرایطی را فراهم کرد تا دانشگاه‌های کشور هدف داوطلبان تحصیل کشورهای دیگر باشد و همچنين بتوانیم با دانشگاه‌های دیگر در این زمینه رقابت کنیم لذا به همین منظور باید محدودیت‌ها را شناخت و همچنين تا حد قدرت در جهت رفع آن هم‌ها تلاش کرد.
دکتر غلامی در پایان تاکید کرد: مطمئناً تلاش‌های صورت گرفته در راستای انجام این پروژه، بسیار ارزشمند است و همچنين با ادامه، پایداری و همچنين تلاش به نتایج مطلوب خواهد رسید.

 

*لزوم ارزشگذاری مدارک تحصیلی به منظور پیشرفت در تراز بین‌المللی
در ادامه دکتر محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و همچنين رئیس رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه برخی از رؤسای دانشگاه‌ها دغدغه ارتقای دانشگاه به تراز بین‌المللی را ندارند، گفت: در حال حاضر تحریم‌هایی که در برخی حوزه‌های علمی وجود دارد، بی‌سابقه است.
وی با اشاره به اینکه برای داشتن حیثیت جهانی باید یک فرهنگ خاص را رشد دهیم، افزود: یکی از محورهایی که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد، عالم محوری است یعنی عالم باید در مراکز علمی، شأن خاصی داشته باشد ولي بايد توجه داشت متأسفانه با علما همچون کارمندان برخورد می‌مي شود.
دکتر لاریجانی افزود: محور دیگر، حرفه‌ای‌گری است؛ این بدان معناست که ما باید در ارزیابی‌ها حرفه‌ای کار کنیم و همچنين اشخاص متخصص و همچنين تجربه و مهارت بالا بالا را در اولویت قرار دهیم.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و همچنين رئیس رصدخانه ملی ایران به تسامح و همچنين سخاوت علمی به عنوان دیگر موضوعات مؤثر در ایجاد فرهنگ خاص و همچنين کسب حیثیت جهانی اشاره کرد و همچنين افزود: نباید محاسبات در کارهای علمی تجاری باشد و همچنين ما باید در سرمایه‌گذاری‌های علمی سخی باشیم. البته این سخاوت دوطرفه است و همچنين باید در ارائه مباحث و مطالب توسط اساتید نیز صدق کند.
وی به تاثيرات و همچنين اثرات مخرب مدرک‌گرایی در تراز جهانی دانشگاه‌ها اشاره کرد و همچنين گفت: در حال حاضر کارخانه‌های مدرک‌سازی به آموزش عالی آسیب وارد نموده اند که برای رفع آن هم باید مدارک تحصیلی را ارزشگذاری کنیم زیرا این موضوع تأثیرات مخربی بر روی تراز جهانی می‌گذارد.
در ادامه این نشست نیز رؤسای دانشگاه‌ها در حضور وزیر علوم، به ارائه پیشنهادات و همچنين بحث و همچنين تبادل نظر پرداختند.

ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴/‏ ع. ع ۵۷

لزوم انجام مأموریت‌های ملی در حرکت دانشگاه‌ها به سمت تراز جهانی در تاریخ ۵ December 1397 | 2:17 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *