لزوم ایجاد یک شبکه در دانشگاه‌ها به منظور بررسی معظلات و مسائل و مشکلات جامعه/ دانشگاه‌ها باید نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت داشته باشند – شریف

لزوم ایجاد یک شبکه در دانشگاه‌ها به منظور بررسی معظلات و مسائل و مشکلات جامعه/ دانشگاه‌ها باید نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت داشته باشند – شریف

به نقل از شریف: لزوم ایجاد یک شبکه در دانشگاه‌ها به منظور بررسی معظلات و مسائل و مشکلات جامعه/ دانشگاه‌ها باید نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت داشته باشند

دکتر غلامرضا غفاری با اشاره به لزوم ایجاد یک شبکه در دانشگاه‌ها برای بررسی معظلات و مسائل و مشکلات جامعه، گفت: دانشگاه باید نسبت به محیط پیرامونی خود حساسیت داشته باشد و همچنين  امروزه یک نهاد به تنهایی نمی‌تواند مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات را حل کند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر غفاری در نخستین نشست “شبکه ملی جامعه و همچنين دانشگاه” که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به تدریج حسب کارکردهای جدید وظایف جدیدی را دنبال نموده اند؛ در صورتي که شروع کار دانشگاه ها را بحث‌های فلسفی در نظر بگیریم کم کم این بحث ها جدا از مسایل نظری به مسایل علمی تبدیل شد.
وی، افزود: در فرازی دیگر، دانشگاه خصلتی مبادله‌ای را پیدا می‌کند و همچنين در پی آن هم است که هم از درون و همچنين هم از بیرون سیستم مبادله‌ای داشته باشد؛ امروز از درون دانشگاه که به بیرون نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شاید شایسته‌تر باشد که دانشگاه را با جامعه پیوند دهیم.
دست يار فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه دانشگاه ها باید نسبت به مسایل پیرامونی خود حساسیت داشته باشد، تصریح کرد: در آغاز وقتی دانشگاه‌ها شکل گرفتند، مختص تيم نخبگان بودند و همچنين طبقه ممتاز با دانشگاه سروکار داشتند؛ در نقطه شروع دانشگاه نیز بحث‌های دانشگاه بیشتر وجه نظری داشت و همچنين کمتر وجه عملی آن هم مشهود بود و همچنين دانشگاه اساساً نهادی محسوب می‌شد که در آنجا بحث بر سر اندیشه و همچنين آن هم هم اندیشه ناب بود.
وی، افزود: دانشگاه باید یک نگاه سیستمی داشته باشد و همچنين باید با قسمت و بخش‌های متنوع و گوناگون و مختلف بیرونی پیوند پیدا کند در این صورت چنین دانشگاهی اجتماعی محسوب می‌مي شود یعنی دانشگاهی که هم خادم و همچنين هم نقاد جامعه است.
دکتر غفاری خاطرنشان کرد: مسائلی که امروز با آن هم مواجه هستیم دیگر مسائل ساده و همچنين عادی و همچنين یک بعدی نیست، بلکه چند بعدی شده است. چرا امروزه در دانشگاه از این صحبت می‌مي شود که دانش ما باید یک دانش چند رشته‌ای باشد؟ زیرا مسائل ما مسائلی خواهند بود که یک رشته از عهده حل آن هم‌ها بر نمی‌آید بلکه رشته‌های متنوع و گوناگون و مختلف باید در کنار یکدیگر قرار گیرند و همچنين آن هم را مورد ارزیابی قرار دهند.
وی با بیان اینکه یک نهاد و همچنين یک دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند معظلات و مسائل و مشکلات را حل کند، افزود: اینجا است که وجود یک شبکه و همچنين وارد ساختن عوامل متنوع و گوناگون و مختلف یک ضرورت است و همچنين به همین خاطر در دانشگاه‌های نسل جدید این نقطه مورد توجه است که دانشگاه باید یک نگاه سیستمی و همچنين شبکه‌ای داشته باشد.
دست يار فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه باید از نیروهایی تحت عنوان کنشگران مرزی بهره بري و استفاده کنیم، تصریح کرد: کنشگر مرزی کسی است که توانایی پیوند زدن را دارد. نخبگان دانشگاهی، اساتید دانشگاه، مدیران اصناف و همچنين مدیران NGOها و همچنين نهاد‌های غیر دولتی به دلیل اینکه جمعی را در اختیار دارند و همچنين قدرت این را دارند که انرژی یک جمع را در راستای یک مساله بسیج کنند نقش کنش‌گر مرزی را دارند.
وی، افزود: شبکه جامعه و همچنين دانشگاه در پی این است که فراتر از توانمان به میدان بیاییم و همچنين مجموعه‌های دیگر را نیز در کنار هم داشته باشیم و همچنين با بهره بري و استفاده از خرد جمعی بتوانیم در درجه اول مسائلی را که در پیرامون ما خواهند بود را مورد توجه قرار دهیم.
دکتر غفاری با تاکید بر اینکه در دنیای جدید اساساً از جامعه به عنوان جوامع ریسکی یاد می‌مي شود، ادامه داد: هرچه جوامع پیچیده تر می‌شوند مخاطرات نیز بیشتر می‌مي شود. مخاطرات در حوزه زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و همچنين سیاسی تفاوتی ندارد؛ به روش مداوم و همچنين پیوسته بر ریسک‌ها و همچنين مخاطره‌های ما افزده می‌مي شود مگر اینکه بتوانیم جلوی تغییرات را بگیریم که این مساله نیز یک امر نشدنی است.
وی ادامه داد: در صورتي که نسبت خود را با تغییرات و همچنين تحولات مشخص نکنیم تغییرات و همچنين تحولات ما را وادار می‌کنند برخی مسائل را بپذیریم و همچنين در این صورت ما اقتدار و قدرت نظارت و همچنين کنترل و همچنين وارد شدن را نخواهیم داشت.
دکتر گفت: خوزستان نیز مثل همه استان‌ها دارای ویژگی‌ها و همچنين مسائل و همچنين مشکلاتی است؛ به روش مثال دانش‌آموزانی که از این استان در سال شمسي تحصیلی ۹۷-۹۶ در کل کشور در کنکور شرکت کردند عملاً ۳۲.۴ قسمت و بخش آن هم‌ها در دانشگاه پذیرفته شدند و همچنين در رتبه‌بندی، خوزستان در مجموع رتبه ۱۹ را در بین ۳۱ استان کشور کسب کرد.
وی ادامه داد: خوزستان در رشته ریاضی رتبه ۲۶، در رشته علوم تجربی ۲۴، در رشته علوم انسانی ۲۲، در رشته زبان رتبه ۳ و همچنين در رشته هنر رتبه ۱۴ را به دست آورده است.
وی افزود: با توجه به اینکه خوزستان یک استان صنعتی می‌باشد در حوزه آموزشی نیاز است به لحاظ سیاست‌های آموزشی رتبه بالاتری از این داشته باشد.
دکتر غفاری خاطرنشان کرد: در مسیر تحقق اهداف این کارگروه به همدلی میان تمامی مسئولان استانی نیاز است که امیدواریم این امر تحقق یابد.

 

*شبکه ملی جامعه و همچنين دانشگاه سیاست‌گذاری مشارکتی را دنبال می‌کند

مدیرکل فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری نیز گفت: شبکه ملی جامعه و همچنين دانشگاه محصول بازنگری در الزام‌هایی است که لازمه جامعه امروز می‌باشد؛ ایده دانشگاه اجتماعی در وزارت علوم پیگیری می مي شود که شامل دانشگاهی است که معظلات و مسائل و مشکلات جامعه را می داند و همچنين اهل گفت و همچنين گو است و همچنين سعی دارد از طریق ساختارسازی با جامعه ارتباط برقرار نماید.
محمدهادی عسکری، اظهار کرد: شبکه ملی جامعه و همچنين دانشگاه سیاست گذاری مشارکتی را دنبال می کند و همچنين تمامی اعضای پروژه باید به اهداف اشراف داشته و همچنين بتوانند اهداف را پیش ببرند. به همین دلیل دانشگاه بهترین جا برای انجام این طرح است.
وی، افزود: باید زیست دانشگاهی را به رسمیت بشناسیم؛ دانشگاه یک زیست جهان است و همچنين با توسعه یافتگی در ارتباط است و همچنين نیاز است با توجه به شرایطی که در آن هم هستیم به سمت پرورش کنشگران مرزی برویم.
مدیرکل فرهنگی و همچنين اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: این شبکه توانسته است در برخی از استان‌ها ۱۲ نقل از راهبردی مبتنی بر مساله شناسی و همچنين سیاسی را ارایه دهد؛ کارگروه‌های فرهنگی و همچنين اجتماعی، آب، محیط زیست و همچنين کشاورزی و همچنين اقتصاد و همچنين صنعت و همچنين گردشگری در این شبکه وجود دارد و همچنين با ظرفیت‌های استان می‌قدرت به سمت تحقق اهداف شبکه پیش رفت.

*دانشگاه ها در قبال جامعه مسئول خواهند بود
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز بیان کرد: آیین نامه شبکه جامعه و همچنين دانشگاه سال شمسي ۱۳۹۷ ابلاغ شد و همچنين امروز نخستین نشست آن هم برگزار می‌مي شود.
دکتر خواجه، اظهارکرد: ایده تشکیل این شبکه ایجاد ساز‌وکار مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای تحقق مسئولیت دانشگاه است؛ دانشگاه باید پیوند ساختار خود را با جامعه تقویت کند و همچنين ظرفیت های خود را برای حل معظلات و مسائل و مشکلات جامعه به کار گیرد.
وی افزود: از این رو نیاز است باهمدلی میان تمامی اقشار جامعه بالاخص نخبگان هم اندیشی صورت گیرد.
گفتنی است در پایان این نشست که با حضور جمعی از اعضای هیات علمی و همچنين فعالان حوزه‌های متنوع و گوناگون و مختلف فرهنگی و همچنين اجتماعی برگزار شد، دکتر مهدی قمشی به عنوان مسئول کارگروه آب، محیط زیست و همچنين کشاورزی، دکتر افقه به عنوان مسئول کارگروه اقتصاد، صنعت و همچنين گردشگری و همچنين ندا شفیعی به عنوان مسئول کارگروه اجتماعی شبکه معرفی شدند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

 

 

لزوم ایجاد یک شبکه در دانشگاه‌ها به منظور بررسی معظلات و مسائل و مشکلات جامعه/ دانشگاه‌ها باید نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت داشته باشند در تاریخ ۲۳ December 1397 | 8:50 am منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *