موضوع استعدادهای درخشان در سیستم آموزشی کشور پارادوکسیکال است/ وجود بیش از هزار استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبایی – شریف

موضوع استعدادهای درخشان در سیستم آموزشی کشور پارادوکسیکال است/ وجود بیش از هزار استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبایی – شریف

به نقل از شریف: موضوع استعدادهای درخشان در سیستم آموزشی کشور پارادوکسیکال است/ وجود بیش از هزار استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبایی

دکتر سلیمی با بیان اینکه “موضوع استعدادهای درخشان در کشور با پارادوکس مواجه است”، بر لزوم شناسایی و همچنين بهره‌مندی از پتانسیل‌ها تاکید کرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاه‌های سراسر کشور که امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر دست يار آموزشی وزیر علوم، دکتر آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی آموزش عالی در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه (س) با طرح این پرسش که چرا برخی از موضوعات شامل استعدادهای درخشان که در سیستم‌های آموزشی دیگر یک فرصت است در سیستم آموزشی کشور ما پارادوکسیکال می‌مي شود، گفت: باید به این موضوع توجه کرد که چگونه استعدادهای درخشان در برخی نظام‌های آموزشی، بزرگترین فرصت برای بقا آن هم محسوب می‌شوند ولي بايد توجه داشت در جامعه ما این پيشامد جديد با تناقض مواجه است؟
وی با اشاره به اینکه مهمترین دلیل موفقیت دانشگاه‌های آمریکا جذب استعدادهای درخشان از کشورهای دیگر است و همچنين عمده بار پژوهشی این دانشگاه‌ها نیز بر عهده همین دانشجویان است، ادامه داد: باید به این پيشامد جديد توجه کرد که چگونه می‌قدرت استعدادهای درخشانی که از طریق نظام‌های آزمون‌گیر شناسایی نمی‌شوند را از راه‌های دیگر شناسایی کرد؟
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: با مطالعه‌ای که در این دانشگاه صورت گرفت مشخص شد که در حال حاضر ما با ۳ چالش پهناور و بزرگ در بحث استعدادهای درخشان مواجه هستیم.
دکتر سلیمی در ادامه به بیان چالش‌های موجود پرداخت و همچنين اظهار داشت: اکنون یکی از چالش‌ها، ارزیابی و همچنين چگونگی شناخت استعدادهای درخشان است. اینکه آیا صرفاً داشتن رتبه برتر، مقاله و همچنين اختراع برای شناسایی این اشخاص کافی است؟ آیا ممکن نیست پتانسیل‌های دیگری وجود داشته باشد که به هر دلیلی در جشنواره‌های علمی شرکت نکرده باشند؟
وی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم دیگر، چگونگی گریز از فرمالیزم در تشخیص استعدادهای درخشان است، مطرح کرد: متاسفانه بعضاً در سیستم‌های اداری درگیر این پيشامد جديد هستیم چراکه در هر مجموعه امتیازاتی وجود دارد که معیاری برای تشخیص استعدادهای درخشان محسوب می‌مي شود و همچنين در صورتي که فردی بااین معیارها تطابق نداشته باشد، از دید آن هم‌ها، جزو پتانسیل‌ها نیست.
رئیس دانشگاه علامه با اشاره به فرمالیزم (فرم‌گرایی) در سیستم اداری کشور، تصریح کرد: به همین دلیل است که بعضاً عده‌ای از طریق دادگاه و همچنين دیوان عدالت اداری می‌خواهند در دانشگاه‌ها استعداد درخشان شوند‌. لذا یافتن استعدادها و همچنين پتانسیل‌های واقعی شامل موضوعاتی است که باید به آن هم توجه کرد.
دکتر سلیمی با بیان اینکه نگهداری و همچنين پرورش این استعدادها، چالش دیگری در نظام آموزشی است، گفت: گاهی با استعدادهای بزرگی مواجه شدیم که در ورطه آسیب‌های اجتماعی و همچنين نظام‌های نامناسب آزمون‌ها روبرو شده‌اند بنابراین باید شرایطی را در ساختار دانشگاه‌ها ایجاد کرد که بتوان از این پتانسیل‌ها بهترین بهره را برد.
وی به چالش دیگری نیز اشاره کرد و همچنين افزود: بعد از تشخیص و همچنين پرورش استعدادهای درخشان، چگونگی ایجاد شرایط برای بهره‌مندی از ظرفیت این اشخاص، اهمیت دارد.
رئیس دانشگاه علامه ادامه داد: امروزه در برخی حوزه‌های علوم انسانی با بحران عدم استقبال استعدادهای درخشان مواجه هستیم. مثلاً در رشته تاریخ که هویت ملی کشور در آن هم نهفته است، نبود استعدادهای درخشان، سبب روی آوردن به منابع خارجی از کشور و همچنين ایجاد شرایط نامطلوب می‌مي شود.
دکتر سلیمی بیان کرد: این امر به مکانیسم‌هایی نیاز دارد که وزارت علوم باید بطور خاص از این پيشامد جديد حمایت کند. مثلاً در صورتی که پژوهشکده بزرگی ایجاد مي شود و همچنين این اشخاص در درون جذب شوند، استعدادهای درخشان فرصت بروز و همچنين ظهور خواهند داشت.
رئیس دانشگاه علامه عنوان کرد: از حدود ۱۲۰۰ استعداد درخشان دانشگاه علامه طباطبایی، تعداد زیادی در رشته‌های حقوق، روانشناسی، علوم رایانه و همچنين برخی گرایش‌های مدیریت خواهند بود ولي بايد توجه داشت این اشخاص با وجود فرایندهای بروکراتیک چه سرنوشتی خواهند داشت؟
وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، باید بیش از هر چیز، به چگونگی بهره‌مندی از پتانسیل‌ها و همچنين ظرفیت‌های استعدادهای درخشان توجه مي شود.

ز.ح ۷۴/ ع.ع ۵۷

موضوع استعدادهای درخشان در سیستم آموزشی کشور پارادوکسیکال است/ وجود بیش از هزار استعداد درخشان در دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ ۸ December 1397 | 2:11 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *