آموزش و همچنين پژوهش دو بال اعتلای آموزش عالی خواهند بود/ لزوم وارد شدن دانشگاه‌ها به حوزه‌های فرارشته‌ای – شریف

آموزش و همچنين پژوهش دو بال اعتلای آموزش عالی خواهند بود/ لزوم وارد شدن دانشگاه‌ها به حوزه‌های فرارشته‌ای – شریف

به نقل از شریف: آموزش و همچنين پژوهش دو بال اعتلای آموزش عالی خواهند بود/ لزوم وارد شدن دانشگاه‌ها به حوزه‌های فرارشته‌ای

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، دست يار آموزشی وزارت علوم، با تاکید بر اینکه آموزش و همچنين پژوهش بدون هم مفهومی ندارند، گفت: این دو حوزه به عنوان دوبال اعتلای آموزش عالی باید با یکدیگر دیده و همچنين پیش روند.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر شریعتی نیاسر در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين گسترش آموزش عالی که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با بیان اینکه یکی‌شدن شوراها از ویژگی‌های مهم برگزاری این دوره از کارگروه‌ها است، گفت: گسترش بدون برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی بدون گسترش بی‌معناست و همچنين آموزش و همچنين پژوهش بدون هم نیز مفهومی ندارد لذا باید این دو حوزه باهم دیده شوند.
وی افزود: طی سال شمسي قبل گفت‌و همچنين گوهای متعددی به منظور تلفیق آموزش و همچنين پژوهش صورت گرفت و همچنين تلاشمان این است تا این دو حوزه به عنوان دوبال اعتلای آموزش عالی با هم پیش روند.
دست يار آموزشی وزیر علوم با تاکید بر اینکه هیچ آموزشی نیست که به پژوهش مطلوب نینجامد و همچنين هیچ پژوهشی هم نیست که بستر آن هم را آموزش شکل نداده باشد، افزود: امروزه باید بدانیم در چه عرصه و همچنين میدانی می‌خواهیم عمل کنیم و همچنين چگونه می‌قدرت مدیران ارشد آموزش عالی را در جهت رسیدن به اهداف هدایت کنیم.
دکتر شریعتی نیاسر آگاهی از عقبه آموزش عالی را شرط برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها دانست و همچنين اظهار داشت: در ابتدا باید نسبت به وضعیت آموزش عالی آگاهی داشت سپس براساس آن هم تصمیمات درست را اتخاذ کرد.
دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به روند رخدادهای آموزش عالی بیان کرد: اوایل انقلاب تعداد دانشجویان ۱۷۵ هزار فرد يا شخص بود که این تعداد در سال شمسي ۹۲ به ۴ میلیون و همچنين هشت صد هزار فرد يا شخص افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: همچنین تعداد اعضای هیئت علمی از ۳ هزار فرد يا شخص به ۸۰۰ هزار فرد يا شخص و همچنين موسسات نیز از ۲۴۰ موسسه به ۲ هزار و همچنين هشتصدو پنجاه مورد رسید.
دکتر شریعتی نیاسر عنوان کرد: عملی شدن دانشگاه آزاد اسلامی در سال شمسي ۶۱، تفکیک رشته‌های پزشکی از غیر پزشکی، تشکیل شورای تحول علوم انسانی در سال شمسي ۸۸ و همچنين شکل‌گیری دانشگاه فنی حرفه‌ای در سال شمسي ۹۰ شامل رویدادها طی ده‌های اخیر است.
دست يار آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه اکنون قسمت و بخش علوم انسانی بیش از ۵۰ قسمت و بخش جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهد، گفت: همچنين و علاوه بر آن هم، در حال حاضر ترکیب قابل توجهی از اعضای هیئت علمی نیز اساتید علوم انسانی خواهند بود لذا باید توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشیم.
دکتر شریعتی نیاسر در ادامه به مقایسه جمعیت دانشجویی برخی رشته‌ها بر حسب زیر نظام از سال شمسي ۹۳ تا ۹۶ اشاره کرد و همچنين افزود: طی این سال شمسي‌ها وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری تفاوت کمی چندانی در حوزه علوم انسانی نداشته است. در قسمت و بخش علوم پایه نیز دانشگاه‌های هر روز خدا تغییر قابل توجهی نداشته‌اند. همچنین در حوزه کشاورزی و همچنين دامپزشکی تغییرات محسوسی در وزارت علوم صورت نگرفته است. در رشته هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با سایر زیر نظام‌ها افزایش کمّی بیشتری داشته است.
وی با اشاره به روند جمعیت دانشجویی از سال شمسي ۶۷ تا ۹۷ نیز ادامه داد: روند جمعیت دانشجویان تا سال شمسي ۹۳ سیر صعودی داشته و همچنين بعد از کمی جمعیت دانشجویان کاهش پیدا کرد که بخشی از آن هم به دلیل کم شدن متقاضیان برای وارد شدن به دانشگاه بوده است.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین با اشاره به سابقه مجوزهای گسترش از سال شمسي ۹۲ تا ۹۷ اظهار داشت: طی این مدت روند صدور مجوزها کاهشی بوده است؛ به عبارت دیگر یکی از سیاست‌ها به دلیل برخی حوزه‌هایی که رشد بی‌رویه داشته مهار وضعیت بوده است.
دست يار آموزشی وزیر علوم افزود: در قسمت و بخش غیردولتی نیز غیر از سال شمسي ۹۵ تفاوت چندانی به لحاظ افزایش صدور مجوزها وجود ندارد و همچنين تنها در سال شمسي ۹۵ روند بی رویه‌ای اتفاق افتاد که در سال شمسي ۹۶ این وضعیت مهار شد.
وی در ارتباط و رابطه با شکل‌گیری کارگروه‌ها مطرح کرد: محوریت کارگروهایی که در قبل شکل گرفت، برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی درسی بود که بر همین اساس از سال شمسي ۹۵ به بعد قسمت و بخش عمده‌ای از برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی‌ها به دانشگاه‌ها سپرده شد.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: بعد از تشکیل شورای گسترش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين با هماهنگی‌های انجام شده با معاونت پژوهشی، این نتیجه حاصل شد که همه کارگروها بایکدیگر ادغام شوند تا در همه آن هم‌ها نگاه گسترشی، آموزشی و همچنين پژوهشی وجود داشته باشد به همین دلیل شکل‌گیری کارگروه‌های تخصصی با رویکرد انتخابی به روش جدی دنبال شد.
وی مشارکت جامعه مخاطب، ارتقای سطح اعتماد به روسای دانشگاه‌ها، ارتقای سطح اعتماد عمومی به نظام تصمیم‌گیری، شناسایی چهره‌های شاخص، افزایش سهم دانشگاه‌های توانمند، تصمیم‌سازی و همچنين امید بیشتری به برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی‌های آینده را شامل مزایای برگزاری کارگروه‌های تخصصی دانست.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین در ارتباط و رابطه با رویکردهای دوره جدید کارگرو‌های تخصصی حوزه آموزشی گفت: یکپارچه سازی در برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين گسترش در هر دو عرصه آموزش و همچنين پژوهش، ایفای نقش تصمیم‌سازی و همچنين کمک به تصمیم گیری منطقی، ارجاع حداقلی مصادیق اجرایی به کارگروه‌ها، توجه به مسائل معظلات و مسائل و مشکلات اجتماعی، نظارت بر کیفیت ارائه رشته‌ها، ارزشیابی و همچنين اعتبار سنجی دوره‌ها، توجه به مأموریت موسسات هر یک از زیر نظام‌های آموزش عالی، افزایش اختیارات دانشجو در انتخاب واحد از سایر دانشکده‌ها، تقویت حوزه‌های بین رشته‌ای به‌ویژه در مراکز تحقیقاتی و همچنين توجه به جایگاه قسمت و بخش غیردولتی در آموزش عالی کشور شامل این رویکردها است.
دست يار آموزشی وزیر علوم در ادامه به فعالیت‌های اجرایی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري در حوزه تحول آموزشی اشاره کرد و همچنين گفت: فعال شدن واحد هماهنگی کارگروه‌ها، شکل‌گیری سریع و همچنين تعیین روسای هر کارگروه ظرف ۲۰ روز، حمایت حقوقی و همچنين اعتباری از اعضای کارگروه‌ها، ساماندهی ارتباط هدفمند با بدنه جامعه دانشگاهی و همچنين ضرورت همراهی کارگروه با اعضای کمیسیون برنامه جذاب و جالب و خوب شامل فعالیت‌هایی است که در راستای تحقق اهداف دنبال می‌مي شود.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین افزود: انتظار داریم که پیوست شغلی مناسبی در دانشگاه‌ها ایجاد مي شود زیرا در حال حاضر بیش از صدهزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد که تعدادشان بیش از نیاز جامعه است.
وی همچنین با تاکید بر بهره بري و استفاده از روش‌های نوین علمی تصریح کرد: در حال حاضر دانشجویان نمی‌توانند دروس خود را در دانشگاه‌های دیگر بگذراند لذا ما باید روش‌ها و همچنين میدان عمل جدیدتری را برای آن هم‌ها ایجاد کنیم.
دست يار آموزشی وزیر علوم گفت: باید در حوزه‌های فرارشته‌ای وارد شویم و همچنين ارتباط میان رشته‌ها را تقویت کنیم زیرا دنیای امروز با علم بین‌رشته‌ای پیش می‌رود بر همین اساس پژوهشگاه‌ها نیز باید در حوزه‌های بین رشته‌ای متمرکز شوند و همچنين عرصه پژوهش را گسترش دهند.
ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴
 

آموزش و همچنين پژوهش دو بال اعتلای آموزش عالی خواهند بود/ لزوم وارد شدن دانشگاه‌ها به حوزه‌های فرارشته‌ای در تاریخ ۲۸ January 1398 | 5:41 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *