
به نقل از شریف: افزایش تعداد مقالات مشترک بینالمللی؛ سیاست اصولی وزارت علوم در سال شمسي ۹۸/ ثبت ۱۳۴۰۰ مقاله علمی بینالمللی مشترک برای ایران در ۲۰۱۸
قائم مقام وزیر علوم در مسائل بین الملل و همچنين رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی، با اشاره به اینکه یکی از سیاستهای اصولی در سال شمسي ۹۸ افزایش تعداد مقالات مشترک است، گفت: «۱۳هزار و همچنين ۴۰۰مقاله علمی بینالمللی مشترک در سال شمسي ۲۰۱۸ برای ایران ثبت شده است.»
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر حسین سالارآملی، قائم مقام وزیر علوم در مسائل بینالملل و همچنين رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی با حضور در برنامه جذاب و جالب و خوب”روی خط خبر” شبکه خبر با موضوع «توسعه همکاریهای بین دانشگاهی با دانشگاههای خارجی» درخصوص برنامه جذاب و جالب و خوبهای این وزارت در سال شمسي ۹۸ و همچنين نقل از اقدامات سال شمسي ۹۷ سخن گفت.
دکتر سالارآملی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه علم و همچنين دانش در ذات خود بینالمللی است و همچنين هیچ وقت در یک محیطی اسیر نمیمي شود، گفت: «امروزه در دنیا چرخه دانش، همچون چرخه دیگر حوزهها وجود دارد، بده بستان و همچنين خرید و همچنين فروش دانش وجود دارد. ما نیز ناگزیریم که در چرخه دانش جهانی مانند چرخه اقتصادی یا چرخه ورزشی حضور پیدا کنیم و همچنين توانمندیهایمان را نشان دهیم.»
قائم مقام وزیر علوم در مسائل بینالملل در ادامه افزود: «کشور ما توانایی تولید حدود ۲درصد از علم جهان را داراست. نقطه ای که وجود دارد این است که آیا ما باید از ۹۸ قسمت و بخش باقی مانده علم صرف نظر کنیم؟ باید بستری مناسب برای بدهبستان علمی ایجاد کنیم تا بتوانیم از این ۹۸ قسمت و بخش بهره بري و استفاده کنیم. دانشگاهها و همچنين مراکز تحقیقاتی عصاره کارهای عملیاتی در این مسیر خواهند بود تا بتوانیم در چرخه علمی جهانی قرار بگیریم.»
رییس مرکز همکاریهای علمی و همچنين بین المللی درخصوص جایگاه تولید علم ایران در منطقه اظهار داشت: «در قسمت و بخش صرفاً علم در منطقه و همچنين در جهان اسلام از نظر تولید علم بر مبنای ایندکسهای آی.اس.آی و همچنين اسکوپوس مقام اول را داریم ولي بايد توجه داشت مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري به توضیح است که وقتی علم را به روش عام مطرح کنیم شامل تولید مقالات علمی، نوآوری، به نتیجه رسیدن نوآوری و همچنين تولید فناوری که تولید محصول است را شامل می مي شود. در سال شمسي ۲۰۱۸، ۲۹ دانشگاه کشور ما جزو دانشگاههای برتر دنیا بر اساس رتبهبندی (تایمزهایکیشن) قرار گرفتند. از نظر تعداد دانشگاههایی که در رتبه جهانی قرار دارند، کشور ما در منطقه و همچنين در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را دارا می باشد. بر اساس این رتبه بندی کشور ترکیه با ۲۳ دانشگاه در رتبه دوم و همچنين مصر در رتبه سوم قرار دارد.»
قائم مقام وزیر علوم در مسائل بین الملل در ادامه افزود: «ولي بايد توجه داشت از جنبه کیفی، باید گفت در میان دانشگاههای جهان اسلام، کشور عربستان در رتبه نخست است که دانشگاه ملک فیصل بالاترین رتبه را دارد و همچنين بعد کشور ترکیه و همچنين در مرتبه سوم کشور ما قرار دارد.»
وی درخصوص ارتباط با دانشگاههای بین المللی اظهار داشت: «عمدتا نگاه ما این است که دانشگاههای برتر دنیا مد نظر قرار گیرد و همچنين رشتههایی مدنظر باشد که این رشتهها در داخل کشور کمتر رشد داشتهاند، لذا کشور های هدف ما در این ارتباط و رابطه با راهاندازی دورههای آموزشی مشترک عمدتاً کشورهای صاحب علم مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین و همچنين روسیه خواهند بود. بر این اساس سال شمسي قبل ۵۰ دوره مشترک با دانشگاههای خارجی برگزار شده است. این ۵۰ دوره هر کدام برای یک رشته خاص در یک مقطع خاص در نظر گرفته شده که ۸۰ قسمت و بخش این دورهها در مقطع دکتری و همچنين ۲۰ قسمت و بخش آن هم در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. این دوره ها در سال شمسي ۱۳۹۷ تصويب شده و مصوب قانون شده و همچنين از آن هم زمان به تا حال یک سری از دوره ها اجرایی شده و همچنين یک سری را در سال شمسي ۱۳۹۸ باید اجرایی کنیم.»
دکتر سالارآملی در خصوص سازوکار انتخاب دانشجو و همچنين اساتید برای این دورهها اظهار داشت: «این دانشجویان عمدتاً توسط دانشگاهها و همچنين خارج از سیستم رواج پيدا کرده کنکور انتخاب میشوند یعنی دانشگاه بر اساس سوابق، مصاحبه و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوبهای علمی که خودش در برنامه جذاب و جالب و خوب کار دارد این دانشجویان را انتخاب می کند و همچنين بعد به نهاد سنجش اعلام کرده و همچنين مجوز میگیرد که دوره مورد تایید باشد و همچنين بعد از اینکه این مجوز به دانشگاه داده شد دانشگاه تعداد محدودی دانشجو را انتخاب می کند. در خصوص اساتید نیز زيرا و به درستي که استادهای ما در رشته های خاصی به دانشگاههای خاصی میروند انتخابشان در آن هم تيم علمی صورت میگیرد و همچنين تيم علمی مشخص میکند که چه اساتیدی میتوانند این دورهها را تدریس کنند و همچنين در هر صورت بر عهده تيم علمی دانشگاه است.»
رییس مرکز همکاریهای علمی و همچنين بینالمللی درخصوص رشتههای این دورهها گفت: «ما مسیر را به دو گونه باز کردیم مسیر اول این است که رشتههایی باشد که ما در داخل کشور کمتر توانستهایم به آنها بپردازیم به عنوان مثال رشته کارشناسی ارشد یا دکتری مهندسی فرهنگی لذا دانشگاه خواجه نصیر طوسی با دانشگاهی از کشور کره جنوبی آمد و همچنين این دوره را معرفی کرد و همچنين کار پیش رفت و همچنين اجرایی شد و همچنين یا دوره مدیریت انرژی دوره ای است که برای کشور ما حائز اهمیت است که دانشگاه صنعتی امیر کبیر با دانشگاه دلف هلند برنامه جذاب و جالب و خوبریزی کرد و همچنين دوره در حال جلو رفتن است و همچنين یک سری از این رشتهها، رشتههایی خواهند بود که در صورتي که چه ما در داخل کشور داریم ولی علاقهمند هستیم علم جهانی و همچنين آخرین پیشرفتهای جهانی را در این زمینه داشته باشیم مثلاً رشته مکانیک که ممکن است مکانیک سیالاتی باشد که در علم جهانی پیشرفت بیشتری کرده است.»
وی در مورد برنامه جذاب و جالب و خوبهای سال شمسي ۹۸ و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوبریزی جهت تولید مقالات علمی مشترک اظهار داشت: «شاخصهایی در سطح بینالمللی وجود دارد که شاخصهایی بسیار کلیدی خواهند بود. به عنوان مثال میقدرت شاخص رانندگی را شاخصی در نظر گرفت برای محاسبه میزان صبر یک جامعه یا شاخص بهداشت از طول عمر و همچنين سلامت یک جامعه خبر می دهد. در ارتباطات بینالمللی یکی از شاخصهای بسیار کلیدی میزان مقالات مشترک است، چرا که مقاله مشترک زمانی به چاپ میرسد که پشتوانه آن هم یک کار عظیم گروهی است.»
قائم مقام وزیر علوم در مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: «پروژه تحقیقاتی، استاد راهنمای مشترک، فرصت مطالعاتی چه برای اساتید و همچنين چه دانشجویان و همچنين… شامل این اقدامات پیشینی است. در پنج سال شمسي قبل همواره تعداد مقالات مشترک ایران که به عنوان یک خروجی علمی مسلم شناخته می مي شود رو به افزایش بوده و همچنين در سال شمسي ۲۰۱۸ تعداد مقالات مشترک ما به حدود ۱۳۴۰۰ مقاله مشترک بین المللی رسیده است. به عبارت دیگر بین ۱۳۴۰۰ دانشمند ایرانی و همچنين خارجی تحقیقاتی انجام شده و همچنين مقالاتی به چاپ رسیده و همچنين همکاری هایی گرفته شده است.»
سالارآملی با تاکید بر اینکه این روند باید توسعه پیدا کند گفت: «در این روند اولاً هزینههای تحقیقاتی به میزان ۵۰ قسمت و بخش کاهش پیدا میکند و همچنين دوم اینکه از علم دیگران هم بهره بري و استفاده میکنیم و همچنين این برای روند توسعه علمی و همچنين کیفی کشور ما خوب است. یکی از سیاستهای اصولی در سال شمسي ۹۸ افزایش تعداد مقالات مشترک است.»
وی در پایان سخنان خود و همچنين در جواب به سوالی درخصوص برنامه جذاب و جالب و خوبهای آموزش عالی برای اعزام دانشجو به خارج از کشور در سال شمسي ۹۸ اظهار داشت: «در سال شمسي ۹۸ برای اعزام دانشجو با بورس دولتی برنامه جذاب و جالب و خوبای نداریم. در واقع بورس طولانی مدت برای دو سال شمسي فوق لیسانس یا چهار سال شمسي دکتری به خارج کشور وجود ندارد. دلیل این موضوع نیز این بوده که سطح توانمندی دانشگاههای داخلی مناسب است. برنامه جذاب و جالب و خوبریزی ما بر روی فرصت مطالعاتی ۶ تا ۹ماهه برای دانشجوی دکتری است. در سال شمسي قبل بیش از ۱۳۰۰ دانشجو در همین قالب از فرصت مطالعاتی بهره بري و استفاده کردند و همچنين انشالله امسال هم این روند در ابعاد گستردهتری ادامه خواهد داشت. از مسئولان هم میخواهیم به ما یاری دهند تا بتوانیم از لحاظ ارزی نیز توانمندی آن هم را داشته باشیم که این اهداف را به مرحله عمل برسانیم.»
ه.ع ۷۳/ ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷
افزایش تعداد مقالات مشترک بینالمللی؛ سیاست اصولی وزارت علوم در سال شمسي ۹۸/ ثبت ۱۳۴۰۰ مقاله علمی بینالمللی مشترک برای ایران در ۲۰۱۸ در تاریخ ۳۱ January 1398 | 4:32 pm منتشر شده است