دستیابی به عدالت جنسیتی در آموزش عالی / افزایش آمار زنان تحصیل کرده – شریف

دستیابی به عدالت جنسیتی در آموزش عالی / افزایش آمار زنان تحصیل کرده – شریف

به نقل از شریف: دستیابی به عدالت جنسیتی در آموزش عالی / افزایش آمار زنان تحصیل کرده

 

بررسی آماری از وضعیت آموزش عالی بعد از انقلاب حکایت از تحقق عدالت جنسیتی در دانشگاهها و همچنين افزایش آمار زنان تحصیل کرده دارد.

به گزرش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری مهر، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های داخل کشور روزهای متفاوتی را نسبت به قبل تجربه کردند.دانشجویان و همچنين اساتید پابه‌پای انقلاب رشد کردند و همچنين امروز در چهل سالگی انقلاب شاهد بلوغ و همچنين شکوفایی آنان هستیم.

چشم انداز بیست ساله کشور بر «سهم برتر منابع انسانی و همچنين سرمایه اجتماعی در تولید ملی» تاکید می‌کند. منابع انسانی یکی از مهمترین نهاده‌های علم، فناوری و همچنين نوآوری است که می‌تواند پیشران توسعه اقتصاد دانش بنیان باشد.

در سال شمسي‌های اخیر ظرفیت قابل توجه نیروی انسانی تحصیلکرده و همچنين متخصص در حوزه‌های متنوع و گوناگون و مختلف در کشور توجه نهادهای بین المللی نیز را به خود جلب کرده است. بر اساس نقل از‌های بین المللی مانند شاخص جهانی نوآوری، شاخص‌های مرتبط به منابع انسانی (مانند تعداد ثبت نام شوندگان و همچنين دانش آموختگان آموزش عالی، تعداد دانش آموختگان مهندسی و همچنين علوم پایه و همچنين …) همواره از نقاط نيرو ایران بوده است.

طبق نقل از شاخص توسعه سرمایه انسانی مجمع جهانی اقتصاد در سال شمسي ۲۰۱۵، ایران با نرخ سالانه بیش از ۲۳۳ هزار دانش آموخته در رشته‌های مهندسی، رتبه سوم جهان را بعد از روسیه و همچنين آمریکا دارد و همچنين بالاتر از کشورهایی زيرا و به درستي که ژاپن و همچنين کره جنوبی قرار گرفته است.

طبق آمار مؤسسه پژوهش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی آموزش عالی، در سال شمسي تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ حدود ۵۴ قسمت و بخش دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی دولتی و همچنين ۴۶ قسمت و بخش آنها در مؤسسات غیر دولتی تحصیل می‌کنند. از میان بیش از سه میلیون و همچنين ۶۰۰ هزار دانشجو در این سال شمسي ۲۲ قسمت و بخش آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیلند.

همچنین ۴۶.۶ قسمت و بخش آنها زن و همچنين ۵۳.۴ قسمت و بخش مرد خواهند بود. در سال شمسي‌های بعد از انقلاب اسلامی، با افزایش عدالت جنسیتی در تحصیل، نرخ باسوادی زنان افزایش یافته و همچنين فاصله آن هم با نرخ باسوادی مردان به روش پیوسته کاهش یافته است و همچنين این روند با ترکیب جنسیتی تقریباً برابر در آموزش عالی ادامه یافته است.

 

آموزش عالی، زیربنای توسعه اقتصادی و همچنين اجتماعی کشور

گسترش مراکز آموزش عالی، زمینه ساز تربیت نیروی انسانی متخصص برای پیشبرد فعالیت‌های علم، فناوری و همچنين نوآوری است. برای پاسخ به نیازهای متغاير و متفاوت صنایع و همچنين قسمت و بخش‌های متنوع و گوناگون و مختلف کسب و همچنين کار و همچنين نیز به منظور برقراری عدالت آموزشی بین منطقه ها و مناطق متنوع و گوناگون و مختلف کشور، تعداد و همچنين گستره دانشگاه‌ها در کشور، در دهه‌های قبل رشد قابل توجهی داشته و همچنين از ۲۲۳ دانشگاه و همچنين مرکز آموزش عالی در سال شمسي ۱۳۵۷ به ۲۷۴۶ دانشگاه و همچنين مرکز آموزش عالی در سال شمسي ۱۳۹۶ رسیده است. در حال حاضر بر اساس تقسیم بندی مؤسسه پژوهش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی آموزش عالی، دانشگاه‌های کشور از نظر نوع وابستگی در ۹ دسته جای می‌گیرند:

۱ دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری ۲- دانشگاه پیام نور ۳- دانشگاه جامع علمی کاربردی ۴ دانشگاه فنی حرفه‌ای ۵- دانشگاه فرهنگیان ۶- دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و همچنين آموزش پزشکی ۷- مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، غیرانتفاعی ۸ دانشگاه آزاد ۹- دانشگاه‌های وابسته به سایر دستگاه‌های اجرایی، تعداد هر یک از این دانشگاه‌ها در سال شمسي تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ اعلام شده است.

 

تعداد دانشگاه‌های کشور به تفکیک نوع وابستگی در سال شمسي تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ (منبع: مؤسسه پژوهش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی آموزش عالی)

نوع دانشگاه‌ها

تعداد

وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری

۱۴۱

دانشگاه پیام نور

۴۶۶

دانشگاه جامع علمی کاربردی

۹۵۳

دانشگاه فنی و همچنين حرفه‌ای

۱۷۰

دانشگاه فرهنگیان

۹۷

سایر دستگاه‌های اجرایی

۳۴

وزارت بهداشت، درمان و همچنين آموزش پزشکی

۶۱

مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی

۳۰۹

دانشگاه آزاد اسلامی

۵۱۵

جمع

۲۷۴۶

 

براساس این نقل از، روند رشد تعداد مراکز و همچنين مؤسسات آموزش عالی طی سه دهه قبل نشان می‌دهد، در ابتدای دهه ۷۰ مجموعاً ۲۳۲ مرکز و همچنين مؤسسه آموزش عالی در کشور وجود داشت. این رقم در ابتدای دهه ۸۰ به ۶۱۰ و همچنين ابتدای دهه ۹۰ به ۲۳۴۲ مرکز رسید. این بدان معناست که تعداد مراکز و همچنين مؤسسات آموزش عالی کشور در فاصله‌ای ۲۰ ساله تقریباً ۱۰ برابر شده است.

باید این نقطه را مدنظر قرار داد که توسعه مراکز آموزش عالی در کشور، تنها توسعه کمی نبوده است و همچنين در رتبه بندی‌های بین المللی دانشگاه‌ها در جهان، دانشگاه‌های ایرانی رتبه‌های شایسته ای کسب نموده اند. به عنوان مثال بر اساس پایگاه رتبه بندی تایمز، یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی دانشگاه‌های جهان ۲۹ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه‌های برتر جهان حضور دارند.

دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی امیرکبیر، کاشان، علم و همچنين صنعت ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی مشهد، صنعتی شریف، صنعتی شیراز، تبریز و همچنين تهران ۱۰ دانشگاه برتر ملی از میان این ۲۹ دانشگاه خواهند بود. این رتبه بندی جهانی، مؤسسات آموزش را در ۵ حوزه آموزش، چشم انداز جهانی، پژوهش، استنادها و همچنين درآمدهای صنعتی ارزیابی می‌کند. تعداد دانشگاه‌های ایرانی در این رتبه در سال شمسي ۲۰۱۹ نسبت به سال شمسي قبل ۶۰ قسمت و بخش افزایش داشته است. همچنین ایران از نظر جایگاه‌ها دانشگاه‌ها در سال شمسي ۲۰۱۹ رتبه اول کشورهای اسلامی را کسب کرده است.

 

افزایش چشمگیر نیروی انسانی دانش آموخته کشور

از دستاوردهای نظام آموزشی بعد از انقلاب می‌قدرت به افزایش قابل توجه تعداد دانشجویان مقاطع متنوع و گوناگون و مختلف تحصیلی اشاره کرد. در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، تنها ۱۷۵ هزار دانشجو در کشور تحصیل می‌کردند. در دوران بعد از انقلاب فرهنگی، ارتقای کمی و همچنين کیفی آموزش عالی به منظور تربیت نیروی انسانی تحصیلکرده مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري برای توسعه کشور همواره یکی از اولویت‌های سیاستگذاران بوده است. در کنار توسعه دانشگاه‌های سراسری، تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سال شمسي ۱۳۶۱ و همچنين گسترش آن هم در سراسر کشور، ضمن کمک به برقراری نسبی عدالت آموزشی، سهم زیادی در رشد و همچنين گسترش نظام آموزش عالی کشور داشت. نمودار سه روند رشد تعداد دانشجویان کشور را از سال شمسي تحصیلی ۱۳۷۴-۱۳۷۳ تا سال شمسي تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ نشان می‌دهد.

بیشترین نرخ رشد تعداد دانشجویان مرتبط به سال شمسي‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ است. در این دوره سه ساله تعداد دانشجویان ۲.۲ برابر شده است. ولي بايد توجه داشت کاهش نرخ رشد تعداد دانشجویان در سال شمسي‌های اخیر به دلیل روندهای جمعیت شناختی اتفاق افتاده است. نرخ رشد جمعیت در دهه ۶۰ افزایش، و همچنين بعد از آن هم کاهش یافت.

 

دستیابی به عدالت جنسیتی در آموزش عالی

دستیابی به عدالت جنسیتی در آموزش، به عنوان یکی از مظاهر عدالت اجتماعی، از دستاوردهای مهم نظام آموزش و همچنين آموزش عالی کشور در سال شمسي‌های بعد از انقلاب اسلامی بوده است. به روش میانگین طی سال شمسي‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۶ سهم زنان از آموزش عالی، ۴۸ قسمت و بخش بوده است دانشجویان زن همچنین سهم بالایی در تحصیلات تکمیلی دارند. در سال شمسي تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ بیش از ۴۶ قسمت و بخش دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و همچنين نیز دکتری تخصصی و همچنين حرفه‌ای را زنان تشکیل داده‌اند. زنان ایرانی امروز پذیرای نقشی فعال در عرصه علم و همچنين فناوری ملی و همچنين بین المللی خواهند بود.

گرچه در سال شمسي تحصیلی ۶۸-۱۳۶۷ زنان تنها ۴.۳ قسمت و بخش دانشجویان فنی مهندسی را تشکیل می‌دادند، این رقم در سال شمسي ۹۶-۱۳۹۵ به ۲۳.۱ قسمت و بخش رسیده است که فاصله چندانی با میانگین کشورهای پیشرفته ندارد. همچنین نسبت زنان شاغل به تحصیل در علوم پایه در ۳۰ سال شمسي قبل تقریباً دو برابر شده است.

 

دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ پیشران پژوهش و همچنين نوآوری کشور

ارتقای تحصیلات تکمیلی همچنين و علاوه بر گسترش آموزش نیروی انسانی، در ارتقای پژوهش‌ها نیز سهم بسزایی دارد و همچنين با تربیت نیروی انسانی متخصص برای فعالیت‌های دانش بنیان، نقش مهمی در توسعه اقتصاد دانش بنیان ایفا می‌کند. با توسعه نظام آموزش عالی کشور از ابتدای دهه ۹۰ نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان کشور روندی صعودی داشته است در سال شمسي تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بیش از ۸۰۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و همچنين دکتری تخصصی و همچنين حرفه‌ای در مراکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل خواهند بود که این رقم بیش از یک پنجم کل دانشجویان را شامل می‌مي شود.

افزایش تعداد دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی موجب بهبود تجربه و مهارت بالا‌های نیروی کار در بنگاه‌ها، دانشگاه‌ها و همچنين مراکز تحقیقاتی و همچنين نیز منجر به افزایش ظرفیت تحقیقاتی کشور می‌مي شود.

 

رشد چشمگیر دانشجویان در مقاطع متنوع و گوناگون و مختلف تحصیلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

سال شمسي

۱۳۵۷

۱۳۹۷

تعداد کل دانشجویان

۱۷۵۶۷۵

۳۶۱۶۱۱۴

تعداد دانشجویان مقطع کاردانی

۵۸۸۷۱

۶۵۴۴۴۱

تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی

۹۸۹۱۷

۲۰۷۶۳۶۱

تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد

۶۳۴۰

۶۵۶۲۸۶

تعداد دانشجویان مقطع دکتری حرفه‌ای

۱۰۲۹۲

۸۷۹۴۹

تعداد دانشجویان مقطع دکتری تخصصی

۱۲۵۵

۱۴۱۰۷۷

سهم دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان

۴.۳۲

۲۲

 

دستیابی به عدالت جنسیتی در آموزش عالی / افزایش آمار زنان تحصیل کرده در تاریخ ۹ January 1398 | 12:39 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *