لزوم جلوگیری از انحصارطلبی دروس و همچنين واحدهای دانشگاهی/ طرح اولیه تعیین تکلیف واحدهای کوچک علمی آغاز شده است – شریف

لزوم جلوگیری از انحصارطلبی دروس و همچنين واحدهای دانشگاهی/ طرح اولیه تعیین تکلیف واحدهای کوچک علمی آغاز شده است – شریف

به نقل از شریف: لزوم جلوگیری از انحصارطلبی دروس و همچنين واحدهای دانشگاهی/ طرح اولیه تعیین تکلیف واحدهای کوچک علمی آغاز شده است

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری با بیان اینکه باید به سمت نوآوری در تمام قسمت و بخش‌ها حرکت کرده و همچنين از انحصارطلبی دروس و همچنين واحدها جلوگیری کنیم، بر افزایش همکاری بین دانشگاه‌ها و همچنين فعالان پژوهشی تاکید کرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی و همچنين گسترش آموزش عالی که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به برگزاری این گردهمایی گفت: شاید در صورتي که به تاریخچه ۴۰ سال شمسي قبل آموزش عالی نگاه کنیم، دریابیم که بسیاری از زمینه‌های فعالیت فعلی آموزش عالی در قالب قبل باقی مانده در حالی که در دنیا تحول در آموزش عالی، به شکل‌ها و همچنين دلایل متنوع و گوناگون و مختلف، پویایی با خود به دنبال داشته است‌. از طرفی در صورتي که به ۱۰ سال شمسي قبل نیز بازگردیم این تحول را احساس خواهیم کرد ولي بايد توجه داشت آیا این تغییرات در عناوین درس‌ها، تيم‌های آموزشی، دانشکده‌ها و همچنين رویکردها در دانشگاه‌ها احساس می‌مي شود؟
دکتر غلامی افزود: آنچه انتظار می‌رود با حضور اساتید در مرحله جدید اتفاق بیفتد، این است که بر روی تغییر و همچنين تحول در وضع مراکز و همچنين تيم‌های آموزشی کار کنیم لذا انتظار یک تحول جدی وجود دارد.
وی ادامه داد: بعضاً برخی از ما به عنوان اعضای هیئت علمی وقتی در یک تيم کارشناسی قرار می‌گیریم، قسمت و بخش‌های مختلفی را نقد می‌کنیم و همچنين دلیل این امر را کم‌کاری مدیران می‌بینیم ولي بايد توجه داشت طبیعی است که مدیران نه با اندیشه فردی و همچنين نه با تلاش و همچنين زحمت مجموعه کوچکی از هیئت علمی که کار مدیریت را به دست دارند می‌توانند اینکار را انجام دهند. از سویی دیگر نیز در سیستم‌های اجرایی کشور فرصتی کافی برای اندیشه نسبت به ایجاد تحول وجود ندارد لذا باید همه اعضای هیئت علمی برای بیان ایده‌های جدید در دانشگاه‌ها مشارکت کرده و همچنين حضور داشته باشند.
وزیر علوم تصریح کرد: وظیفه ستادی مجموعه حوزه برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی آموزشی وزارت علوم، هماهنگی و همچنين جمع‌بندی است و همچنين قطعاً بدون اشخاص متخصص و همچنين تيم‌های برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی نمی‌قدرت تحول را انجام داد، بنابراین حرکتی که معاونت آموزشی از باب انتخاب و همچنين مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها انجام داده، اقدامی جدی، قوی و همچنين تاثیرگذار است.
دکتر غلامی با بیان اینکه اکنون در مقطع زمانی خاصی قرار داریم و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب تصويب شده و مصوب قانون ملی و همچنين شورای عالی انقلاب فرهنگی مجموعه وزارت علوم را موظف به ایجاد تحول و همچنين اجرای برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها کرده است، عنوان کرد: دانشگاه‌ها مکرراً در نقد و همچنين بررسی‌های خود به‌روش رسمی و همچنين غیررسمی به این موضوع تاکید داشتند؛ در نتیجه مجموعه وزارت علوم وظیفه‌ای را در این زمینه پیش روی خود احساس می‌کند که تحقق آن هم با همکاری و همچنين همفکری مهندسين و متخصصين امکان‌پذیر است.
وی با تاکید بر لزوم تعیبن تکلیف مجموعه‌های کوچکی که تحت عنوان دانشگاه فعالیت می‌کنند، افزود: بعضاً ديدن شده که دانشگاهی تنها با داشتن ۱۹ عضو هیئت علمی در حال فعالیت است لذا باید در قالب ساماندهی آموزش عالی تکلیف این مجموعه‌های کوچک مشخص مي شود.
وزیر علوم با بیان اینکه با برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی‌های انجام شده در سال شمسي قبل، طرح اولیه تعیین تکلیف مجموعه‌های کوچک آغاز شده است، ادامه داد: در کنار این موضوع نیاز است تا تحولات مرتبط به قسمت و بخش آموزش را در حوزه محتوای حوزه نظری و همچنين عملی مورد توجه قرار دهیم زیرا بعضاً سوال می‌مي شود که تا چه حد تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مشاغل آن هم‌ها تطابق دارد.
دکتر غلامی گفت: آموزش‌های دانشگاهی به‌روز است و همچنين وظیفه اساتید هیئت علمی انتقال این دانش‌های جدید به دانشجویان است ولي بايد توجه داشت اینکه چگونه و چطوري می‌قدرت فارغ‌التحصیلان را برای تاثیرگذاری در تحول جامعه تربیت کرد، جای توجه و همچنين تأمل دارد.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در دروس عملی با وضع فعلی نیز می‌قدرت برای تاثیرگذاری بیشتر برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی کرد، اظهار داشت: لازمه این امر فراهم کردن امکانات از سوی دانشگاه‌ها، تصویب و همچنين ابلاغ برای اجرا و همچنين نظارت بر آن هم است.
وزیر علوم با تاکید بر تلاش جهت آمایش و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی در حوزه آموزش عالی مطرح کرد: در سامان‌دهی این حوزه به حرکتی جامع و همچنين پیوسته نیاز است در غیر این‌صورت این امکان وجود دارد که در آینده پیش رو دچار عدم هماهنگی‌ها شویم لذا زمان محدودی برای عرضه برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای منسجم و همچنين قابل ارائه در دانشگاه‌ها وجود دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه برای جلوگیری از اتلاف وقت می‌قدرت در تعریف و همچنين تدوین رشته‌ها و همچنين عناوین جدید برای گرو‌های آموزشی از تحربه‌های کشورهای دیگر بهره بري و استفاده کرد، گفت: باید نگاهمان به تحول کشور باشد و همچنين باید براساس شاخص‌های جهانی باید حضور داشته باشیم زیرا رشد علمی کشور در قسمت و بخش علوم نو است لذا باید برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها بگونه‌ای باشد تا دانشگاه‌ها را برای حضور در مجامع علمی بین‌المللی کمک کند.
وی عنوان کرد: مقاطع تحصیلی در بحث برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی برای تحول در حوزه آموزشی کشور وظایف متفاوتی دارند بنابراین باید در برنامه جذاب و جالب و خوب‌های مقاطع کاردانی و همچنين کارشناسی به فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن تحولات متنوع و گوناگون و مختلف در زمینه تعداد واحدها و همچنين تعریف جدیدی از آن هم‌ها را مد نظر قرار دهیم و همچنين برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز می‌قدرت واحدهای تکمیلی جدیدی را تعریف کنیم.
وزیر علوم با بیان اینکه برای منتقدین باید پاسخی اجرایی و همچنين اقناع‌کننده داشته باشیم، گفت: تلاش ما این است تا باور و همچنين نظر به اثرگذاری دانشگاه‌ها در حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات را تقویت کنیم.
دکتر غلامی افزود: در یکی دو سال شمسي قبل تلاش وزارت علوم و همچنين دانشگاهیان سبب تشکیل خوشه‌های علمی در تيم‌های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين بررسی مسائل جامعه شد که نتایج این بررسی‌ها به ریاست جمهوری و همچنين معاونان ارائه شد.
وی با اشاره به سابقه سلب اعتماد از دانشگاه‌ها در قسمت و بخش‌های اجرایی بیان کرد: حرکت‌های فردی یکی از مصادیقی بود که در قبل سبب عدم اعتماد به دانشگاه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی شد.
وزیر علوم گفت: باید در رویکرد جدید به نام تيم دانشگاه صحبت کنیم و همچنين با همفکری جمعی در ارائه گزارشات علمی و همچنين بحث‌های علمی به عنوان یک کار گروهی انجام دهیم.
دکتر غلامی افزود: ضروری است تا در دانشگاه‌ها بیشتر به معظلات و مسائل و مشکلات موجود و همچنين مرتبط با رشته خود در جامعه توجه کنند و همچنين دانشجویان را نیز با این مسائل آشنا و همچنين برای آن هم‌ها راه‌حل تعریف کنند تا ضمن این همکاری و همچنين کار علمی دانشجویان را نیز برای نگاه علمی به مسائل تربیت کنیم.
دکتر غلامی با بیان اینکه مقطع کنونی نقطه عطفی در تحول حوزه آموزشی وزارت علوم است گفت: باید به سمت نوآوری در تمام قسمت و بخش‌ها برویم و همچنين از انحصارطلبی دروس و همچنين واحدها جلوگیری کنیم و همچنين همکاری بین دانشگاهی افزایش پیدا کند و همچنين فعالان پژوهشی را گسترش دهیم.
وی عنوان کرد: دانشجویان باید در کار علنی همکاری مشترک داشته باشند و همچنين با کار گروهی آشنا شوند و همچنين هر کجا نیز احساس شد آیین‌نامه‌ای مانع از پیشرفت برنامه جذاب و جالب و خوب‌های علمی است به وزارت علوم جهت پیگیری اعلام مي شود.
ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

لزوم جلوگیری از انحصارطلبی دروس و همچنين واحدهای دانشگاهی/ طرح اولیه تعیین تکلیف واحدهای کوچک علمی آغاز شده است در تاریخ ۲۸ January 1398 | 5:47 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *