طرح ساماندهی آموزش عالی؛ زمینه‌ساز کیفیت‌بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری و همچنين افزایش هم‌افزایی در ارائه سرويس ها و خدمات/ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی – شریف

طرح ساماندهی آموزش عالی؛ زمینه‌ساز کیفیت‌بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری و همچنين افزایش هم‌افزایی در ارائه سرويس ها و خدمات/ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی – شریف

به نقل از شریف: طرح ساماندهی آموزش عالی؛ زمینه‌ساز کیفیت‌بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری و همچنين افزایش هم‌افزایی در ارائه سرويس ها و خدمات/ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی

وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری، در نشستی با روسای دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی استان فارس به بررسی مسائل کلان این واحدهای آموزشی پرداخت.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر منصور غلامی در این نشست درخصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اظهار داشت: اگرچه انحلال، ادغام و همچنين تجمیع برخی واحدهای دانشگاهی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده، ولي بايد توجه داشت در مرحله اولیه اجرای طرح ساماندهی قرار نیست مرکز آموزشی منحل مي شود. این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و همچنين ضرورت صورت خواهد گرفت.
وی افزود: درخصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اطلاع‌رسانی به صورت کامل رخ نداده است؛ زیرا طرح نهایی در حال حاضر به‌صورت پیش‌نویسی اولیه نگاشته شده است.
وزیر علوم ابراز داشت: برای نهایی‌کردن این طرح با روسای موسسات آموزش عالی و همچنين دانشگاه‌ها حتماً مشورت خواهیم کرد؛ به ویژه ستاد ساماندهی در استان فارس باید نظرخواهی انجام دهد.
وی عنوان کرد: همه مسئولان مربوطه باید در مورد طرح نهایی توجیه شوند؛ ولي بايد توجه داشت هنوز به مباحث بیشتر نیاز است.
دکتر غلامی گفت: این طرح به معنای کیفیت‌بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری، افزایش هم افزایی در ارائه سرويس ها و خدمات و همچنين از این قبیل موارد است.
وی افزود: پیش‌نویس اولیه این طرح در شوراهای متنوع و گوناگون و مختلف ستادی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرخواهی شده است؛ ولي بايد توجه داشت در مراحل بعدی با دانشگاه‌ها وارد گفت‌وگو می‌شویم.
دکترغلامی تصریح کرد: به جز دانشگاه‌های علمی و همچنين کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی که باید تعطیل می‌شدند، هیچ فشاری برای تعطیلی مراکز آموزش عالی نیست، ولی برخی از این موسسات آموزش عالی به دلایل متنوع و گوناگون و مختلف شامل کاهش آمار دانشجویان تعطیل شده‌اند.
وزیر علوم در ادامه این جلسه درخصوص عملکرد دانشگاه‌های علمی و همچنين کاربردی عنوان کرد: اینکه دانشگاه علمی و همچنين کاربردی از طریق کنکور به دنبال جذب دانشجو باشد، درست نیست؛ بلکه عملکرد این مراکز باید برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی برای حرفه‌های متنوع و گوناگون و مختلف و همچنين صنایع باشد.
وی ابراز داشت: در این امر باید برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی‌های بیشتری صورت گیرد؛ همچنین قسمت و بخش خصوصی نیز وارد مي شود و همچنين یک فعالیت غیردولتی جدی برای تجربه و مهارت بالا‌افزایی شکل دهد.
دکتر غلامی تاکید کرد: قرار نیست با اجرای طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه پیام نور تعطیل مي شود، بلکه تکلیف جدیدی برای این دانشگاه تعریف شده است و همچنين آن هم آموزش مجازی است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: زمانی که دانشگاه پیام نور در رقابت با دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای متفرقه ایجاد کرد باید پیش‌بینی می‌شد چه وضعی ایجاد می‌مي شود. امروز نیز باید باید ظرفیت‌های خالی شده در این دانشگاه را پر کنیم و همچنين در حوزه فناوری و همچنين اشتغال سرويس ها و خدمات‌رسانی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور باید زیرساخت‌های آموزش مجازی را در کشور فراهم کند.
دکترغلامی بر ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی تاکید کرد و همچنين گفت: مسائل روزمره بیش از حد ما را سرگرم کرده است؛ درحالی که باید نقشه راهی را تعریف کنیم که منطبق با پیش‌بینی‌های علمی باشد.
وزیر علوم در قسمت و بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در مسائل اقتصادی و همچنين اجتماعی گفت: دانشگاه‌ها بدون آنکه انتظار دعوت داشته باشند، در این گونه مسائل اظهار نظر کنند.
وی افزود: در این زمینه نیز به دانشگاه‌ها نامه‌ای ارسال شده است؛ به ویژه با توجه به سیل اخیر در کشور، استادان دانشگاه باید مباحث مرتبط به بارش‌های هر استان را مدنظر داشته باشند و همچنين همه جوانب آن هم را مورد بررسی قرار دهند.
در ادامه دکتر مسعود برومند دست يار پژوهش و همچنين فناوری وزارت علوم گفت: ۵۲ قسمت و بخش فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه خواهند بود که این آمار نشان می‌دهد مراکز آموزشی ما باید در جذب فارغ‌التحصیلان در منطقه ها و مناطق و همچنين رشته‌های متنوع و گوناگون و مختلف بازنگری کنند.
وی تاکید کرد: جذب فارغ‌التحصیلان دکترا و همچنين کارشناسی ارشد شرایط خود را می‌طلبد و همچنين در این زمینه مراکز باید با توجه به مزیت‌های منطقه خود طرح دهند.
دکتر برومند اظهار داشت: درصورتی که دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان حوزه‌های مزیت‌دار را جذب کنند، جذب منابع از وزارت علوم نیز آسان‌تر خواهد بود.
دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و همچنين فناوری، درخصوص تجهیز دانشگاه‌های کشور گفت: در سال شمسي قبل، یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها درنظر گرفته شد، دانشگاه‌ها نیز طرح‌هایی ارایه کردند؛ ولي بايد توجه داشت تنها و فقط دو طرح حامی مالی داشتند.

دکتر برومند با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند با اخذ وام از بانک‌های عامل برای تامین تجهیزات اقدام کنند، افزود: در عین حال، تجهیز کامل همه آزمایشگاه‌ها میسر نیست.
وی افزود: تهیه برخی تجهیزات توجیه‌پذیر نیست؛ چراکه قیمت بسیاری دارد و همچنين به راحتی تعمیر نمی‌مي شود.
دکتر برومند ابراز داشت: ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است؛ ولي بايد توجه داشت با این مبلغ نمی‌قدرت همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.
دست يار پژوهش و همچنين فناوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روش‌هایی متغاير و متفاوت از قبل دست یابیم؛ دراین زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های موضوعی در هر استان می‌تواند راهگشا باشد.
وی خاطرنشان کرد: با این حال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاه‌های موضوعی را به صورت کامل در کشور ایجاد کرد و همچنين بودجه موجود جوابگوی نیازها نیست.
دکتر برومند همچنین با اشاره به توسعه رشته‌ها و همچنين آموزش‌های بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مسأله اصلی در این زمینه سرمایه گذاری است. دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها وارد شدن کنند و همچنين اعضای هیئت علمی نیز طرح‌هایی برای سرمایه‌گذاری با هدف توسعه استان ارائه دهند.
دست يار پژوهش و همچنين فناوری وزارت علوم ابراز داشت: در این حوزه می‌قدرت از قسمت و بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایه‌های سرگردان این قسمت و بخش به جای روانه شدن به بازار ارز و همچنين طلا و همچنين مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استان‌ها به کار گرفته مي شود.
وی در قسمت و بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور طی یک ماه قبل عنوان کرد: مراکز آموزش عالی موظف شده‌اند از طریق دانشگاه‌های معین در هر استان مسائل مرتبط به سیل را به صورت علمی رصد و همچنين نتیجه را اعلام کنند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست عنوان کرد: این مرکز در بحث آمایش آموزش عالی طبق ابلاغ وزیر علوم موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و همچنين موسسات پژوهشی کل کشور را رسماً در سال شمسي ۹۸ انجام خواهد داد.
دکترمحمدجواد دهقانی افزود: در این زمینه شاخص‌های ارزیابی مراکز و همچنين موسسات مشخص خواهد شد و همچنين به تصویب می‌رسد و همچنين بعد از آن هم با درنظر گرفتن ماموریت مراکز و همچنين نوع عملکرد آن هم‌ها ارزیابی می‌شوند.
وی اعلام کرد: نتایج این ارزیابی در پایان سال شمسي جاری به اطلاع مراکز تصمیم‌گیرنده ارائه خواهد شد.
در ابتدای این نشست، روسای دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و همچنين نقطه‌نظرات خود پرداختند و همچنين توانمندی‌های دانشگاه‌ها را در حوزه‌های متنوع و گوناگون و مختلف بیان کردند.
گفتنی است، وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در دومین روز از سفر به استان فارس از آزمایشگاه مرکزی و همچنين مجموعه پردیس دانشگاه شیراز بازدید کرد و همچنين از نزدیک در جریان اقدامات و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌های توسعه‌ای دانشگاه قرار گرفت.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

طرح ساماندهی آموزش عالی؛ زمینه‌ساز کیفیت‌بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری و همچنين افزایش هم‌افزایی در ارائه سرويس ها و خدمات/ضرورت آینده پژوهی در آموزش عالی در تاریخ ۲ February 1398 | 11:01 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *