
به نقل از شریف: مأموریتمحور کردن دانشگاهها؛ شامل اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی/ وزارت علوم در جهت کاهش تصدیگریها گام برمیدارد
دکتر منصور غلامی با اعلام اینکه اکنون تدوین طرح ساماندهی آموزش عالی مراحل پایانی خود را طی میکند، گفت: مأموریتمحور کردن دانشگاهها و همچنين پشتیبانی از تمامی مراکز علمی و همچنين آموزشی بهویژه دانشگاه پیامنور شامل اهداف مهم این طرح است.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مراسم پاسداشت مقام والای معلم و همچنين تکریم مقام استاد، امروز (شنبه) با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری، دکتر مسعود برومند دست يار پژوهشی وزیر علوم، دکتر محمدرضا زمانی رئیس دانشگاه پیام نور و همچنين جمعی از اساتید و همچنين اعضای هیئت علمی در این دانشگاه برگزار شد.
دکتر غلامی در این مراسم با بیان اینکه هفته معلم فرصتی برای عرض احترام به ساحت معلمان است، به تاریخچه شکلگیری دانشگاه پیام نور اشاره کرد و همچنين گفت: از ابتدا رسالت این دانشگاه و همچنين واحدهایی که به شکلگیری آن هم انجامیدند، فراهم کردن امکان تحصیل برای اشخاص شاغل در منطقه ها و مناطق متنوع و گوناگون و مختلف کشور بوده لذا مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است تا در برنامه جذاب و جالب و خوبریزیها اهداف دانشگاه را مدنظر داشته باشیم.
وی افزود: بعد از سال شمسي ۱۳۶۸ که شکلگیری دانشگاه پیام نور با نام جدید صورت گرفت، مأموریت آن هم بهصورت نیمهحضوری بود ولي بايد توجه داشت بعدها آموزش مجازی نیز به این دانشگاه محول شد.
وزیر علوم با بیان اینکه در برنامه جذاب و جالب و خوب ششم توسعه بر پیگیری آموزش مجازی دانشگاه پیام نور تأکید شده است، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در دنیا رخ میدهد در تمامی دانشگاهها نیاز به تجدیدنظر داریم تا بتوانیم دانش را براساس نیازهای جامعه پیش ببریم و همچنين خوشبختانه برنامه جذاب و جالب و خوب راهبردی دانشگاه پیام نور در این زمینه تدوین شده است.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم تحول در کشور، تصریح کرد: اکنون طرح ساماندهی آموزش عالی به عنوان یک تکلیف در حال تدوین است و همچنين مراحل آخر خود را طی میکند که براساس آن هم قرار است در اداره مراکز علمی و همچنين آموزشی کشور طرح جدیدی دنبال مي شود.
وزیر علوم با بیان اینکه هدف از طرح جدید آموزش عالی، مأموریتمحور کردن دانشگاهها و همچنين پشتیبانی از تمامی مراکز علمی و همچنين آموزشی بهویژه دانشگاه پیام نور است، گفت: در طول زمان نیازهای ما دچار تغییر میشوند به روش مثال اوایل انقلاب اسلامی نیازمند نیروی کارشناس در کشور بودیم که به خوبی توانستیم طی ۲۰ سال شمسي، بدنه اجرایی کشور را از نیروهای تحصیل کرده داخلی پر کنیم لذا در صورتي که بحث تربیت نیروی انسانی به منظور تأمین نیروی کارشناس بوده در حجم کافی این امر بررسي کننده و پروهشگر شده است.
وی با تاکید بر آموزش نیروهای کارشناس کشور با علم و همچنين فناوری روز بیان کرد: باید در همه دانشگاهها مأموریتهایی را تعریف کنیم که در دانشگاه پیام نور این کار گرفته شده است البته محولکردن مأموریت آموزش مجازی به معنی انحصار این مطلب در این دانشگاه نیست چراکه اکنون در تمام دانشگاههای دنیا این سیستم وجود دارد و همچنين در کشور ما نیز تعداد قابل توجهی از دانشجویان بهصورت غیرحضوری در حال تحصیل خواهند بود ولي بايد توجه داشت میتواند به عنوان مأموریتهای اصلی آن هم لحاظ مي شود.
وزیر علوم با بیان اینکه دو دانشگاه علمی کاربردی و همچنين پیام نور امکان تحصیل شاغلان را در کشور فراهم نموده اند، گفت: این دانشگاهها باید در کنار مشاغل و همچنين حرف شکل بگیرند و همچنين امکان ارتقای دانش و همچنين تجربه و مهارت بالا اشخاص را فراهم کنند و همچنين بتوانند در زمینههای اقتصادی و همچنين توانمندسازی تولیدکنندگان مؤثر باشند.
دکتر غلامی افزود: یکی از بحثهایی که امروزه با آن هم روبرو هستیم این است که در یک دورهای با کاهش جمعیت وارد شدن به دانشگاهها، با اشخاص و همچنين فضاهای فیزیکی بیش از نیاز مواجه شدیم تلاشمان این است از این ظرفیتها برای تأمین نیازها در سراسر کشور فراهم کنیم.
وی ادامه داد: ما در همه قسمت و بخشهای دولتی شامل حوزه وزارت علوم، نیاز به برنامه جذاب و جالب و خوبریزی برای صرفهجویی در هزینهها داریم و همچنين برای ایجاد واحدها و همچنين امکانات جدید باید کارآمدترین سیستمها را تعریف کنیم.
وزیر علوم مطرح کرد: آنچه در شرایط امروز پیش میآید، فرصتی برای جداشدن از درآمدهای نفتی را فراهم میکند لذا باید در تمامی مراکز علمی به چگونگی توسعه اقتصادی و همچنين اجتماعی کشور توجه کنیم تا در مواجهه با چالشها، آسیبپذیری را به حداقل برسانیم.
دکتر غلامی گفت: امیدواریم تحولی که در دانشگاهها طی دو دهه قبل رخ داد آینده بسیار خوبی را بر دوش علم و همچنين فناوری ایجاد کند و همچنين مجموعه دانشگاهیان این ظرفیتها را به فعلیت برسانند.
وی افزود: در وزارت علوم تلاشمان این است از تصدیگری کم کنیم و همچنين کارها را تاجای ممکن به دانشگاهها واگذار کنیم تا فرصت حمایت در مسیر برنامه جذاب و جالب و خوبهای کلان فراهم مي شود و همچنين بتوانیم به عنوان پشتیبان (همراه با نظارت و همچنين ارزیابی) در مسیر تحقق برنامه جذاب و جالب و خوبها گام برداریم.
ز.ح ۷۴/ ل.م ۵۴
مأموریتمحور کردن دانشگاهها؛ شامل اهداف اصلی طرح ساماندهی آموزش عالی/ وزارت علوم در جهت کاهش تصدیگریها گام برمیدارد در تاریخ ۱۴ February 1398 | 3:20 pm منتشر شده است