پایدارترین روش تغییر فرهنگ، آموزش است/ ضرورت تقویت مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان – شریف

پایدارترین روش تغییر فرهنگ، آموزش است/ ضرورت تقویت مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان – شریف

به نقل از شریف: پایدارترین روش تغییر فرهنگ، آموزش است/ ضرورت تقویت مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان

پنل تخصصی « مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و همچنين تنوع بخشی به مأموریت آن هم‌ها» در حاشیه چهارمین همایش ملی آموزش عالی، امروز (دوشنبه) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر حسین غریبی در این پنل درخصوص «اثربخشی اقتدار و قدرت پژوهش و همچنين فناوری دانشگاه‌های تهران و همچنين انجمن‌های علمی در توانمند سازی اجتماعی شهروندان تهرانی» اظهار داشت: می‌قدرت سه نوع نگاه به فرهنگ داشت. در صورتي که نگاه منبع یا سرمایه داشته باشیم رویکرد مدیریتی متناسب با هم‌افزایی است. در صورتي که آن هم را به عنوان چالش فرض کنیم رویکرد مدیریتی غالب، جداسازی می‌مي شود. ولي بايد توجه داشت در نگاه به عنوان مانع، رویکرد ما، تضاد و همچنين کشمکش فرهنگی است.
وی با بیان اینکه می‌قدرت نگاه برتری‌جویی را با ایجاد مسیرهایی به سمت نقش چالشی فرهنگ جابجا کرد و همچنين آن هم را آرام آرام به سمت فرهنگی به عنوان سرمایه برد تصریح کرد: پایدارترین روش تغییر فرهنگ، آموزش است و همچنين نه ایجاد قوانین و همچنين مقررات.
در ادامه دکتر غلامحسین رحیمی نیز درخصوص «بررسی روش‌های تقویت عوامل افزایش قابلیت اشتغالپذیری دانشجویان مهندسی» اظهار داشت: عمده تأکید اینجانب بر تقویت مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان در سطح هیئت علمی است.
وی افزود: این مؤلفه‌ها در سه سطح معطوف به محتوای دوره تحصیلی، پایان نامه و همچنين بازار کار قابل طرح است.
دکتر رحیمی تصریح کرد: در محتوای تحصیلی مواردی مانند اهتمام به بازدیدهای صنعتی، آشناسازی با محصولات مرتبط صنعتی تولید شده در داخل کشور مدنظر است.
وی افزود: در حوزه پایان‌نامه، اموری مانند انتخاب عنوان، آشناسازی نسبی با نرم‌افزارهای کاربردی صنعت، آشناسازی و همچنين الزام بهره بري و استفاده از استانداردهای خارج و همچنين داخل مرتبط، توجه به ماهیت، هدف، رشته و همچنين گرایش تحصیلی در طراحی محتوای پایان‌نامه، قابل توجه است.
دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: در حوزه مؤلفه‌های معطوف به بازار کار باید شرکت در دوره‌های کارآفرینی و همچنين آشنایی شغلی تشویق مي شود. ارتباط مستمر با دانش‌آموختگان برای انتقال تجربیات مدنظر قرار گیرد و همچنين جزوات مناسبی برای این کار تهیه مي شود.
دکتر محمد فاضلی نیز درخصوص «نقش دانشگاه‌های تهران جهت ساماندهی ساختارهای اجتماعی و همچنين رفتار اجتماعی شهروندان تهران در کاهش چالش‌های زیست محیطی شهرستان تهران به همکاری شهرداری تهران» گفت: یک بحث بین‌المللی این است که دانشگاه‌ها چقدر بر محیطشان اثر پایدار دارند. این ارزیابی مواردی کلی مانند سهم دانشگاه در حفاظت از میراث محیطی و همچنين کردارهای پایدار و همچنين همچنین مواردی جزئی مانند اولویت دادن به پیاده‌رو در دانشگاه و همچنين دسترسی عمومی به محیط‌های دانشگاه را لحاظ می‌کند.
وی افزود: در تبیین نسبت دانشگاه با توسعه پایدار و همچنين حل چالش‌های زیست محیطی، می‌قدرت ۵ سطح را در نظر گرفت. سطح اول، کاستن تاثيرات و همچنين اثرات منفی زیست محیطی در دانشگاه‌ها است. مواردی مانند کاستن حجم زباله، ایجاد استاندارد برای پسماندهای آزمایشگاهی، گنجاندن بندهای محیط زیستی در قراردهای دانشگاه با پیمانکاران، دیجیتال‌سازی، بهره بري و استفاده از گیاهان کم‌آب‌بر، بازسازی سیستم‌های سرمایشی و همچنين گرمایشی و همچنين حتی ایجاد استانداردهای محیط زیستی در حوزه تغذیه از این دست است.
دکتر فاضلی اظهار داشت: سطح دوم، تربیت کسي که عضو شهر است حساس به محیط زیست است. کسی که بتواند خصوصیات و همچنين ارتباط عوامل متنوع و گوناگون و مختلف آن هم را بفهمد تا بتواند بهترین کنش را انتخاب کند. این کار نیاز به ایجاد برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای مدون از ثبت‌نام تا فارغ‌التحصیلی دارد. برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای که بخشی از آن هم، گنجاندن درس‌های مرتبط با این مقوله است.
به گفته وی، سطح سوم، جهت‌گیری تحقیقات و همچنين ابتکارات به سمت حفظ محیط زیست است. برای اینکار باید پایان‌نامه‌ها و همچنين پروژه‌های تحقیقاتی را به این سمت حرکت داد.
دکتر فاضلی افزود: سطح چهارم، توسعه مشارکت محیط‌زیست‌گرایانه استادان است. برای این کار بایستی برنامه جذاب و جالب و خوب‌های تشویقی برای فعالان این حوزه در نظرگرفت. فعالیت مشترک بین دانشگاه و همچنين سمن‌ها را افزایش داد و همچنين برای مشارکت، امتیازاتی در نظر گرفت.
وی افزود: سطح پنجم، تلاش برای عمومی کردن دانش مرتبط با این حوزه است. تمام یا حداقل بخشی از استادان باید این توانایی را داشته باشند که بتوانند در یک روزنامه عمومی، سرمقاله بنویسند. دانشگاه‌ها باید ثابت کنند که به عمومی کردن دانش اهمیت می‌دهند. در اینکار، آموزش استاد و همچنين دانشجو نقش دارد؛ امتیاز و همچنين تشویق مؤثر است. خیلی از تغییرات، شروع آن هم باید از دانشگاه باشد. در این مسیر، نقش روابط عمومی دانشگاه‌ها پررنگ است و همچنين ما باید بیشتر به سازوکارهای ارتباطی با شهروندان و مردم شهر بیندیشیم.
ل.م ۵۴
 

پایدارترین روش تغییر فرهنگ، آموزش است/ ضرورت تقویت مؤلفه‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان در تاریخ ۹ February 1398 | 6:20 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *