دسترسی به آموزش عالی در کشور؛ دو برابر متوسط جهانی – شریف

دسترسی به آموزش عالی در کشور؛ دو برابر متوسط جهانی – شریف

به نقل از شریف: دسترسی به آموزش عالی در کشور؛ دو برابر متوسط جهانی

دکتر محمدتقی نظرپور دست يار اداری، مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در آیین تکریم و همچنين معارفه سرپرست دانشگاه هنر اصفهان گفت: دسترسی به آموزش عالی در کشورمان دو برابر متوسط جهانی و همچنين نزدیک به کشورهای توسعه‌یافته است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه هنر اصفهان، دکتر نظرپور در این آیین که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد با اشاره به نقش مهم آموزش عالی در توسعه و همچنين اعتلای کشور اظهار داشت: نظام آموزش عالی به دلیل سر و همچنين کار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و همچنين مدیران آینده و همچنين شکل‌دهی به سرمایه انسانی کشور و همچنين توسعه و همچنين تعالی علمی و همچنين فرهنگی، تاثیر و همچنين نقش موثری در قسمت و بخش‌های متنوع و گوناگون و مختلف دارد.
به گفته وی، همین نقش بی‌بدیل و همچنين مهم آموزش عالی است که موجب شده تا حضرت امام و پيشوا خمینی (ره) بارها به این موضوع اشاره داشته باشند و همچنين در موارد مختلفی یادآور شوند که دانشگاه باید کارخانه آدم سازی باشد؛ دانشگاه مرکز سعادت و همچنين شقاوت یک ملت است.
وی در ادامه سخنان خود، به تلاش دشمنان برای تضعیف آموزش عالی کشور اشاره کرد و همچنين افزود: به دلیل نقش کلیدی آموزش عالی، دشمنان نیز با حساسیت ویژه، به مسائل مرتبط به دانشگاه‌ها می پردازند و همچنين تلاش می‌کنند روند حرکت رو به جلوی دانشگاه را منحرف کنند و همچنين حتی از درون آن هم را تهی سازند.
دکتر نظرپور خاطرنشان کرد: تلاش مستمر دوست‌داران انقلاب برای ارتقای کشور از یک سو و همچنين تلاش شیطنت‌آمیز دشمنان از سوی دیگر، نزاعی است که از زمان پیروزی انقلاب در همه عرصه‌ها وجود داشته و همچنين آنچه هم اکنون در دانشگاه‌ها و همچنين آموزش عالی کشور جاری و همچنين ساری است خروجی همین منازعات است.
وی تاکید کرد: در صورتي که موفقیتی در این زمینه وجود دارد باید قدردان زحمات افرادی باشیم که بستر مناسب را فراهم نموده اند و همچنين در صورتي که نارسایی به چشم می‌آید باید هشداری باشد که حکایت از موفقیت دشمنان و همچنين اشخاص نادان دارد.
دست يار اداری و همچنين مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به ۲۰ برابر شدن جمعیت دانشجویان کشور از ابتدای انقلاب به تا حال، افزود: این آمار، افزایش بسیار بالای دسترسی به آموزش عالی نسبت به جمعیت را نشان می‌دهد و همچنين بررسی روند جمعیت دانشجویان به تفکیک جنسیت بیانگر آن هم است که جمعیت زنان بالغ بر ۳۰ برابر شده است.
وی با تاکید بر اینکه فارغ از کاستی‌های موجود، تلاش کشور در فراهم کردن شرایط برای بهبود دسترسی به آموزش عالی خوب ارزیابی می‌مي شود تصریح کرد: خوشبختانه روند رشد دانشجویان و همچنين میزان دسترسی به آموزش عالی در تمام منطقه ها و مناطق کشور یکسان بوده و همچنين امکانات ایجاد شده محدود به منطقه خاصی نیست و همچنين شاخص افزایش سطح دسترسی به آموزش عالی در بین زنان افزایش بیشتری نسبت به مردان داشته است.
دکتر نظرپور توضیح داد: در حال حاضر نقش راهبردی توسعه علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در توسعه پایدار و همچنين حفظ و همچنين ارتقای موقعیت علمی و همچنين اقتدار کشور در منطقه و همچنين در سطح بین‌المللی اثبات شده است و همچنين بی تردید یکی از مهم‌ترین عوامل تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران اسلامی محسوب می مي شود.
دست يار اداری و همچنين مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: دستاوردهای آموزش عالی در رشد و همچنين شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش و همچنين خط شکنی و همچنين نفوذ به حوزه‌های انحصاری فناوری‌های پیشرفته، همواره در سال شمسي‌های اخیر مورد مباهات مسئولان عالی رتبه کشور و همچنين مورد توجه خاص مقام معظم رهبری بوده است.
دکتر نظرپور با اشاره به اینکه دسترسی به آموزش عالی در کشورمان دو برابر متوسط جهانی و همچنين نزدیک به کشورهای توسعه‌یافته است، افزود: درست است که موفقیت‌های آموزش عالی و همچنين دانشگاه‌ها در برخی از موارد بسیار عالی و همچنين درخور تحسین است، ولي بايد توجه داشت معظلات و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه آموزش عالی کشور کم نیست. در صورتي که بخواهیم این معظلات و مسائل و مشکلات را در نگاهی گذرا دسته‌بندی کنیم می‌قدرت به مواردی شامل مدرک‌گرایی، نرخ بیکاران فارغ‌التحصیل، مهاجرت نخبگان به خارج کشور، عدم تطابق رشته‌های تحصیلی با مشاغل و همچنين عدم تناسب سرمایه انسانی موجود با نیازهای بازار کار اشاره کرد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر نظام آموزش عالی ایران دارای ۹ زیرنظام است که دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و همچنين حرفه‌ای، دانشگاه جامع علمی و همچنين کاربردی، موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و همچنين آموزش پزشکی، موسسات آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه آزاد اسلامی و همچنين موسسات آموزش عالی غیردولتی و همچنين غیرانتفاعی را شامل می‌مي شود.
دکتر نظرپور با بیان اینکه آمار ۲ هزار و همچنين ۹۰۰ مرکز آموزش عالی در ایران تامل برانگیز است ادامه داد: تعداد دانشگاه‌های دولتی ایران از ۶۵ دانشگاه در سال شمسي ۱۳۸۴ به بیش از ۱۴۰ دانشگاه افزایش پیدا کرده است که این افزایش منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی با توضیح اینکه دانشگاه‌ها و همچنين موسسات آموزش عالی با وجود همه پیشرفت‌هایی که دارند با مشکلاتی هم روبه‌رو است و همچنين کسی که در این شرایط و همچنين با علم به این معظلات و مسائل و مشکلات مسئولیت می‌پذیرد از خودگذشتگی می‌کند گفت: این از خودگذشتگی یعنی اینکه مسئول جديد و تو و تازه نفس می‌داند همین افزایش جمعیت دانشجویی که به عنوان نقطه نيرو از آن هم یاد شده، بدون داشتن زیرساخت‌ها و همچنين شرایط مطلوب و همچنين کیفیت مناسب در صورتي که خوب مدیریت نشود می‌تواند مشکل‌آفرین یا بحران‌زا باشد. همچنین قطعاً با این موضوع آشناست که اگرچه تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت کشور در سال شمسي‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۶ روند افزایشی داشته و همچنين از ۸ هزار و همچنين ۸۰۰ فرد يا شخص با متوسط رشد سالیانه ۶.۱ دهم درصدی به بیش از ۸۵ هزار فرد يا شخص رسیده است؛ ولي بايد توجه داشت متاسفانه در مقایسه رشد تعداد دانشجویان و همچنين هیئت علمی تمام وقت، نشان‌دهنده فاصله موجود در جذب اعضای هیئت علمی تمام وقت نسبت به جذب دانشجو در دانشگاه‌های کشور است.
دست يار اداری و همچنين مالی و همچنين مدیریت منابع وزارت علوم تاکید کرد: اگرچه آموزش عالی کشور از ۶ سند بالادستی غنی و همچنين بسیار ارزشمند سند چشم انداز، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنين سیاست‌های کلی علم و همچنين فناوری برخوردار است که می‌تواند راهنمای کلی برنامه جذاب و جالب و خوب نظام آموزشی کشور باشد ولي بايد توجه داشت از طرفی یکی از چالش‌های پیش روی آموزش عالی کشور نیز همین حجم زیاد تنوع راهبردها و همچنين اقدام‌های درنظر گرفته شده در این اسناد است.
دکتر نظرپور با اشاره به اینکه در قانون برنامه جذاب و جالب و خوب پنجم و همچنين ششم توسعه کشور و همچنين دیگر اسناد بالادستی در مجموع بالغ بر ۲۰۰ راهبرد و همچنين ۷۰۰ اقدام پیش‌بینی شده، تاکید کرد: بنابراین تدوین و همچنين اجرای برنامه جذاب و جالب و خوب بر مبنای این اسناد مستلزم اولویت‌های راهبردی و همچنين اقدامات مذکور از طریق یک فرآیند علمی و همچنين در فضایی باثبات است.
دکتر نظرپور در پایان ضمن قدردانی از زحمات چهار ساله دکتر مصطفی کیانی برای دکتر رضا نصر اصفهانی سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان آرزوی موفقیت کرد و همچنين خاطرنشان کرد: اداره مجموعه‌ای نظیر این دانشگاه که علم، دانش و همچنين هنر در آن هم در کنار یکدیگر نشسته‌اند کاری است که جز با هم‌دلی امکان‌پذیر نیست.

 

رشته‌های تخصصی دانشگاه هنر باید طلایه‌دار ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد
دکتر رضا نصر اصفهانی سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دانشگاه هنر اصفهان دانشگاهی غنی به لحاظ سرمایه انسانی ولی فقیر به لحاظ امکانات و همچنين فضای کالبدی است گفت: این دانشگاه با رشته‌های منحصر به فرد، در فضایی منحصر به فرد، گنجی پنهان در دل شهرستان گنبدهای فیروزه‌ای است؛ دانشگاهی که بر پایه تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه هنر پایه‌گذاری شده و همچنين در حال حاضر در راستای حرکت به سمت شناساندن این نیروی انسانی متخصص به جامعه است.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌مي شود دهه آینده دهه رشد و همچنين بالندگی رشته‌های هنر و همچنين گرایش‌های میان رشته‌ای آن هم با علوم انسانی و همچنين فنی مهندسی باشد، ادامه داد: باید به استقبال از این موضوع رفت و همچنين مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است زیرساخت‌ها را غنی‌تر کنیم و همچنين امکانات رفاهی برای دانشجویان مستعد کل کشور را فراهم آوریم تا بدون دغدغه بتوانند در دانشگاهی که دارای رتبه علمی ممتاز در رشته‌های هنر در کشور است تحصیل کنند.
دکتر نصر اصفهانیاز اهداف آینده گفت و همچنين یادآور شد: دانشگاه هنر قرار است در تعاملات بین المللی سرآمد حوزه تخصصی خود در کشور باشد و همچنين در حد قدرت خود به رفع مشکل اشتغال دانش‌آموختگان کمک کند. این دانشگاه در آینده نزدیک می‌تواند بر پایه کمک به ایجاد کسب‌وکارهای کوچک مقیاس و همچنين با ارزش افزوده بالا در جهت افزایش قدرت رقابتی شهرستان اصفهان و همچنين کشور گام بردارد.
دکتر نصر اصفهانی با توضیح اینکه رشته‌های هنر پتانسیل بالایی برای ایجاد کسب و همچنين کار بر پایه اقتصاد خلاق برای دانش آموختگان دارد عنوان کرد: تجربه مرکز رشد تخصصی هنر در چهار سال شمسي قبل مفید بود و همچنين مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است این تجربه را سرلوحه ایجاد پارک فرهنگ و همچنين هنر قرار داد و همچنين این موضوع که بنده تدوین کننده آن هم بودم سرلوحه تدوین برنامه جذاب و جالب و خوب راهبردی دانشگاه شد.
به گفته وی، در بررسی‌های انجام شده، رشته‌های دانشگاه هنر قدرت اشتغال‌زایی بالاتری در مقطع کارشناسی به نسبت سایر رشته‌های دانشگاهی دارند و همچنين همچنین کسب و همچنين کارهای هنربنیان، ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که می‌توانند الگوی مناسبی برای اشتغال‌آفرینی در جامعه باشند.
دکتر نصر اصفهانی عنوان کرد: رشته‌های هنری با ویژگی‌هایی زيرا و به درستي که حجم سرمایه‌گذاری پایین، پایه نیروی انسانی مهارتی، و همچنين ارزش افزوده بالا و همچنين زودبازدهی با آلایندگی کم است و همچنين باید مورد توجه جدی برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزان اقتصادی قرار بگیرند.
سرپرست دانشگاه هنر اصفهان در پایان تاکید کرد: رشته‌های تخصصی در این دانشگاه باید طلایه‌دار ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشند و همچنين الگوی زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه ترویج دهند.
دکتر مصطفی کیانی ریاست سابق دانشگاه هنراصفهان نیز با تشریح عملکرد چهارساله مدیریت خود، گفت: یکی از اهدافی که باید مورد توجه قرار بگیرد منافع دانشگاه هنر اصفهان است که باید در هر دوره مدیریتی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
دکتر مصطفی کیانی با بیان اینکه آمار دانشیاران دانشگاه از ۴ فرد يا شخص به ۲۳ فرد يا شخص رسیده است ادامه داد: به تا حال هر اتفاق خوبی در این دانشگاه به وقوع پیوسته مدیون تلاش‌های کارکنان و همچنين اساتید است و همچنين به دست آوردن رتبه‌های پژوهشی حاصل فعالیت های بی‌دریغ کادر دانشگاه و همچنين دانشجویان است.
وی توجه به خرد جمعی، بهره بري و استفاده از پتانسیل نیروی انسانی درون دانشگاه، تلاش برای ارتقای علمی دانشگاه، تلاش برای حل معظلات و مسائل و مشکلات دانشجویان با بضاعت‌های موجود دانشگاه و همچنين اصلاحات ساختاری را شامل مهم‌ترین اقدامات خود در طول ۴ سال شمسي ریاست بر دانشگاه هنر اصفهان دانست.
حجت الاسلام و همچنين المسلمین ابطحی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان نیز در این آیین با بیان اینکه مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی وظیفه‌ای برای خدمت‌رسانی است گفت: در دوره چهار ساله خدمت دکتر کیانی در دانشگاه هنر اصفهان، اتفاقات خجسته‌ای رخ داد که شامل آنها می‌قدرت به قانون‌مداری، حفظ بیت‌‎المال و همچنين حساسیت نسبت به آن هم، توجه به خردجمعی، پرکاری و همچنين حضور پررنگ مدیران در دانشگاه اشاره کرد.
وی تصریح کرد: دکتر نصر اصفهانی سرپرست جدید دانشگاه هنر اصفهان نیز از سرمایه‌های این دانشگاه خواهند بود و همچنين وی جوون‌ترین رئیس تاریخ این دانشگاه است.
حجت الاسلام و همچنين المسلمین ابطحی، دانشجویان و همچنين استادان دانشگاه هنر اصفهان را جزء سرمایه های مهم کشور و همچنين در زمره نخبه‌ترین دانش‌آموختگان فرهنگ و همچنين هنر ایران زمین دانست و همچنين تاکید کرد: این دانشگاه با این سرمایه ارزشمند انسانی، شایسته شرایط و همچنين امکاناتی به مراتب بیشتر از وضع موجود است و همچنين خواستار توجه بیشتر وزارت علوم به دانشگاه هنر اصفهان شد.
در پایان این مراسم ضمن تقدیر از سرويس ها و خدمات ارزشمند دکتر مصطفی کیانی، حکم سرپرستی دانشگاه هنر اصفهان به دکتر رضا نصر اصفهانی اعطا شد.
ل.م ۵۴// ع.ع ۵۷

دسترسی به آموزش عالی در کشور؛ دو برابر متوسط جهانی در تاریخ ۱۶ May 1398 | 8:57 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *