
به نقل از شریف: ضرورت ارتباط بیشتر دانشگاهها با جامعه شهری برای حل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در نشست مسئولان شهرهای یادگیرنده یونسکو تاکید کرد: دانشگاهها باید ارتباط بیشتری با جامعه شهری داشته باشند و همچنين در حال برنامه جذاب و جالب و خوبریزی هستیم تا مسئولان شهری معضلات شهری را با کمک و همچنين همکاری دانشگاهها حلوفصل کنند.
به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این نشست که امروز (شنبه) و همچنين با حضور دکتر حجتالله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و همچنين جمعی از اعضای کارگروههای تخصصی مرتبط در زمینه شهرهای یادگیرنده در محل وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامی با اظهار خوشنودی از انتخاب هفت شهرستان کشور بهعنوان شهرهای یادگیرنده یونسکو گفت: با توجه به جایگاه ویژه شهرداریها در شهرهای جهان، مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است که شهرهای بیشتری در کشور در ردیف شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار گیرند تا شهروندان و همچنين گردشگران بتوانند از آموزشهای مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري در خصوص مسائل شهری بهره برده و همچنين همچنین با تاریخ و همچنين فرهنگ کشورمان بیشتر آشنا شوند.
وزیر علوم بابیان اینکه بیشتر مسئولیت مسائل شهرستان ها بر عهده شهرداریها بوده و همچنين در انجام این امر، شوراهای شهری هم همکاری میکنند، اظهار داشت: در فرهنگ اسلامی ما به امر آموزش سفارش زیادی شده و همچنين خوشحالیم امروز آموزههای اسلامی و همچنين دینی در پیام نهادهای جهانی ازجمله یونسکو نیز دیده میمي شود.
وی افزود: تاریخ و همچنين فرهنگ کشورمان حرفهای زیادی برای گفتن و همچنين شناساندن آن هم به جهانیان و همچنين همچنین ملت خودمان دارد و همچنين میتوانیم گنجینههایی از این فرهنگ غنی و همچنين اصیل اسلامی ایرانی را با بهترین طراحی در المانهای شهری به همگان بشناسانیم.
دکتر غلامی بابیان اینکه شهرهای یادگیرنده یونسکو میتوانند با توجه به اهداف یادگیری، برنامه جذاب و جالب و خوبهای مختلفی را در شهرهای خودشان به اجرا درآورند، گفت: آموزش شهروندی و همچنين زندگی اجتماعی نیز امر مهمی میباشد و همچنين در این زمینه نیز همکاری با دانشگاهها و همچنين مراکز آموزش عالی و همچنين حتی آموزشوپرورش میتواند در بهبود این نوع آموزش مؤثر باشد.
وزیر علوم با تأکید بر بهره بري و استفاده از فضاهای فرهنگی و همچنين تاریخی دانشگاهها توسط مسئولان شهری و همچنين شهرداریها بهخصوص مسئولان شهرهای یادگیرنده یونسکو اظهار داشت: بهره بري و استفاده از فضاهای دانشگاهها به شکلی که در راستای سرويس ها و خدمات شهری قرار گیرند بسیار مطلوب خواهد بود و همچنين ما در نظر داریم جهت ارتباط بیشتر دانشگاه و همچنين جامعه دیوارهای دانشگاهها را حذف کنیم تا همگان با قسمت و بخشهای متنوع و گوناگون و مختلف دانشگاهها آشنا شوند.
وی با تأکید بر بهره بري و استفاده از المان شهری ازجمله بیلبورد، تندیس، سردیس، ماکت و همچنين بهره بري و استفاده از فضای پیادهروها و همچنين کوچهها در جهت آموزش شهروندان گفت: پيشامد جديدای که در شهرستان ها کمتر به چشم میخورد، ایجاد مسیر روشندلان است تا این عزیزان بهراحتی در سطح پیادهروهای شهرستان تردد کنند. این امر هم راحتی آن همها را در پی دارد و همچنين هم نشاندهنده احترام به این عزیزان است.
اثرگذاری فرهنگ در رفع معضلات شهری
در ادامه این نشست دکتر حجتالله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به ثبت ۴ شهرستان بهبهان، کاشان، اراک و همچنين شیراز در جمع شهرهای یادگیرنده یونسکو در ۶ سال شمسي قبل گفت: امروز نیز ۳ شهرستان یزد، مشهد و همچنين شهرستان جدید هشتگرد به مجموعه شهرهای یادگیرنده یونسکو اضافه میشوند و همچنين ۷ شهرستان از ایران درمجموع در جمع شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار میگیرند.
وی بابیان اینکه امروز ۳ و همچنين نیم میلیارد کسي که عضو شهر است در دنیا وجود دارد که در آینده این رقم به ۵ میلیارد فرد يا شخص میرسد، گفت: برای حل چالشهای شهری، جایگاه شهرداریها از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ درگذشته در صورتي که شهرداریها متولی زندگی شهری بودند، اکنون متولی جان و همچنين روح و همچنين جسم شهروندان و مردم شهر خواهند بود.
دکتر ایوبی بابیان اینکه یکی از کاربردهای علم برای مقابله با چالشها است، عنوان کرد: در تعالیم اسلامی برای کسب علم سفارش شده و همچنين علم برای زندگی و همچنين منفعت جامعه است.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به اثرگذاری فرهنگ در رفع معضلات شهری افزود: امروز بسیاری از معظلات و مسائل و مشکلات شهری همچون جمعآوری پسماندها و همچنين زبالهها، با فرهنگسازی و همچنين بهره بري و استفاده از علم قابلحل است.
دکترایوبی گفت: سال شمسي قبل اهتمام ویژهای شد و همچنين در کمیسیون ملی یونسکو پروندههای متعددی را پیگیری کردیم و همچنين در یک سال شمسي شهرهای مشهد، یزد و همچنين شهرستان جدید هشتگرد را به کاروان شهرهای یادگیرنده اضافه کردیم.
دکترایوبی تصریح کرد: کار اصلی ما شروعشده و همچنين شهرستان یادگیرنده آغاز یک کار است؛ ما در ایران باید برفراز شهرهای یادگیرنده باشیم.
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: خوشبختانه اخیراً آنچه در یونسکو از آموزش فراگیر و همچنين شهرهای یادگیرنده میشنویم ممکن است برای غرب حرف جدیدی باشد ولي بايد توجه داشت برای جهان اسلام حرف جدیدی نیست و همچنين آموزههای دینی و همچنين فرمودههای پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه علم باید برای زندگی باشد و همچنين منفعت داشته باشد و همچنين تأکیدات ائمه اطهار علیهمالسلام برای ما مسلمانان و همچنين شیعیان سخنان دیرآشنایی است.
وی یادآور شد: بهعنوان پایگاه اصلی جهان اسلام باید سعی کنیم آموزههای پیامبر اکرم (ص) و همچنين ائمه اطهار علیهمالسلام را به اجرا بگذریم.
در پایان این نشست و همچنين توسط وزیر علوم، گواهی پیوستن شهرستان ها به شبکه شهرهای یادگیرنده نهاد جهانی یونسکو به شهرداران شهرهای بهبهان، کاشان، یزد، مشهد، اراک، شیراز و همچنين شهرستان جدید هشتگرد اهدا شد.
از دیدگاه یونسکو، شهرستان یادگیرنده، شهری است که تمامی منابع خود در هر قسمت و بخش را برای تحقق ارتقای یادگیری فراگیر از پایه تا آموزش عالی، احیای یادگیری در خانوادهها و همچنين محلهها، تسهیل یادگیری برای کار و همچنين در محل کار، گسترش بهره بري و استفاده از فناوریهای نوین در یادگیری، ارتقای کیفیت یادگیری و همچنين پرورش فرهنگ یادگیری در سراسر زندگی به کار گیرد.
شرایط اصلی ایجاد یک شهرستان یادگیرنده شامل بسیج کلیه منابع و همچنين بهره بري و استفاده از آن همها، حاکمیت و همچنين مشارکت کلیه ذینفعان و همچنين تعهد و همچنين اشتیاق قوی سیاسی میباشد.
ر.ب ۴۵/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷
ضرورت ارتباط بیشتر دانشگاهها با جامعه شهری برای حل معظلات و مسائل و مشکلات شهروندان در تاریخ ۱۹ May 1398 | 12:55 pm منتشر شده است