دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور؛ واکاوی دقیق و همچنين نقادانه قبل تاریخی، ارزیابی واقع‌گرایانه امروز و همچنين نگرش عالمانه به واقعیت نهاد‌ها و همچنين نهاد‌ها – شریف

دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور؛ واکاوی دقیق و همچنين نقادانه قبل تاریخی، ارزیابی واقع‌گرایانه امروز و همچنين نگرش عالمانه به واقعیت نهاد‌ها و همچنين نهاد‌ها – شریف

به نقل از شریف: دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور؛ واکاوی دقیق و همچنين نقادانه قبل تاریخی، ارزیابی واقع‌گرایانه امروز و همچنين نگرش عالمانه به واقعیت نهاد‌ها و همچنين نهاد‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در یادداشت صفحه اول امروز (یکشنبه) روزنامه ایران باعنوان “دیروز، امروز و همچنين آینده آموزش عالی ایران” آورده است: دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور ما را به واکاوی دقیق و همچنين نقادانه قبل تاریخی، ارزیابی واقع‌گرایانه و همچنين منصفانه امروز و همچنين نگرش عالمانه به واقعیت نهاد‌ها و همچنين نهاد‌ها وا می‌دارد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، متن کامل یادداشت دکتر منصور غلامی به شرح زیر است: در آغاز سال شمسي تحصیلی جدید و همچنين فصلی جديد و تو و تازه برای نظام آموزش عالی کشور، فرصت را برای ارج نهادن به تلاش‌های پیشکسوتان، زحمتکشان و همچنين نقش‌‌آفرینان دیروز و همچنين امروز خانواده پهناور و بزرگ نظام آموزش عالی کشور مغتنم می‌شمارم. خدمت یکایک فعالان در آموزش عالی کشور، که در راه تحقق جامعه و همچنين کشوری پیشرفته، گشودن گره‌ها و همچنين نمایش افق‌های جديد و تو و تازه‌تر اهتمام می‌ورزند، با نقش‌آفرینی بی‌بدیل خود غرور ملی را قوّتی جديد و تو و تازه می‌بخشند و همچنين موجبات بالندگی هرچه بیشتر جوانان عزیز ایران را فراهم می‌آورند تبریک عرض می‌نمایم.

آموزش عالی در ایران در مقیاس ملی و همچنين منطقه‌ای شکوهمند و همچنين در طول تاریخ ایران اثرگذار بوده است؛ در توسعه و همچنين پیشرفت جامعه ایرانی نقشی پیشران داشته و همچنين به بهبود توسعه فنی، اقتصادی و همچنين اجتماعی، سیاسی و همچنين فرهنگی خدماتی ارزنده کرده است. دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور ما را به واکاوی دقیق و همچنين نقادانه قبل تاریخی، ارزیابی واقع‌گرایانه و همچنين منصفانه امروز و همچنين نگرش عالمانه به واقعیت نهاد‌ها و همچنين نهاد‌ها وا می‌دارد.

بی‌تردید، نهاد آموزش عالی بیش از هر نهاد دیگری به اعتنای جدّی به آموزه‌های تاریخی نیازمند است. مناقشه‌ها و همچنين نقدهای درون و همچنين بیرون از خانواده نظام آموزش عالی که گاهی صورت رادیکال می‌گیرند، چنین نیازی را تقویت می‌کند. نظام آموزش‌عالی، زمینه‌ای برای تغییرآفرینی است لیکن محاط در نظام‌های کلان‌تر در مقیاس ملی و همچنين حتی بین‌المللی هم هست به‌گونه‌ای که باید تحوّل کمّی و همچنين کیفی آن هم را در زمینه تاریخ و همچنين اجتماع تفسیر کنیم. اقتضائات زمانه و همچنين دگرگونی نظام‌ها و همچنين الگو‌های فکری هدایت‌کننده نظام آموزش عالی کشور است. رشد جمعیت، تحوّلات اجتماعی و همچنين سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی و همچنين رخدادهایی زيرا و به درستي که جنگ تحمیلی، بویژه پیامدهای جنگ، تقاضا برای وارد شدن به دانشگاه و همچنين گسترش نظام آموزش عالی را افزایش داد. جمعیت امروز کشور تقریباً ۲/۲ برابر جمعیت در سال شمسي پیروزی انقلاب اسلامی است. جمعیت دانشجویی امروز کشور ۲۱ برابر جمعیت دانشجویی سال شمسي ۱۳۵۷ است در حالی که در سال شمسي ۱۳۵۷ نسبت جمعیت کشور به جمعیت دانشجویی رقمی معادل ۲۱۱ بود، یعنی در برابر هر ۲۱۱ فرد يا شخص یک دانشجو بوده است ولي بايد توجه داشت امروز در برابر هر ۲۲ فرد يا شخص یک دانشجو داریم. نتیجه اینکه ضریب نفوذ جمعیت دانشجویی نزدیک به ۱۰ برابر شده است.

در سال شمسي ۱۳۵۷ سهم زنان دانشجو ۳۱ قسمت و بخش ولي بايد توجه داشت در سال شمسي ۱۳۹۶ سهم زنان ۴۷ قسمت و بخش بوده است. در سال شمسي ۱۳۵۸، ۱۸.۲ قسمت و بخش از اعضای هیأت علمی را زنان تشکیل می‌دادند ولي بايد توجه داشت در سال شمسي ۱۳۹۶ تعداد زنان عضو هیأت علمی ۲۶.۸ قسمت و بخش بوده است. چنین رشدی در حیات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنين سیاسی جامعه نقشی بسزا داشته و همچنين موجد فرصت‌هایی جديد و تو و تازه بوده است.

با این‌همه، نباید چالش‌ها، مخاطرات و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات درون و همچنين برون نظام آموزش عالی را نادیده بگیریم. واکاوی و همچنين بازنگری در سیاست‌ها، امید به فردای بهتر و همچنين عبور موفق از مسیرهای سخت اهمیت بسیار دارد. بی‌شک، نظام آموزش عالی ایران امروز با معظلات و مسائل و مشکلات و همچنين چالش‌های گوناگونی (زيرا و به درستي که تعادل‌بخشی به کمّیت و همچنين کیفیت؛ بین‌المللی شدن؛ تبادل میان جامعه و همچنين بازار کار؛ تعامل با فضای دیجیتال و همچنين…) روبه‌روست ولی دست خالی و همچنين بدون امکانات نیست. به یمن ذخیره معرفتی، دستاوردهای نوین نظام علم و همچنين فناوری، آگاهی از مسیر طی‌شده و همچنين امید به آینده‌ای بهتر مسیر‌هایی جديد و تو و تازه‌ خواهیم گشود.

مأموریت اینجانب و همچنين همکارانم در حکومت تدبیر و همچنين امید در وهله اول ایجاد فضا و همچنين محیطی ترغیب‌کننده برای بازآرایی کمّ و همچنين کیف سیاست‌ها و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌های آموزش عالی با رویکرد برنامه جذاب و جالب و خوب‌‌محور و همچنين حمایت بی‌دریغ از ابتکار و همچنين نوآوری در سه‌گانه علم، تحقیقات و همچنين فناوری است. با چنین رویکردی مساعی خود را برای تحقق موارد ذیل به کار بسته‌ایم و همچنين امیدواریم با همراهی همه مجموعه‌های سیاستگذار شاهد تحقق عملی آنها باشیم؛

* ساماندهی به آموزش عالی ایران به‌منظور تجمیع منابع و همچنين توانایی‌ها در سطح ملی و همچنين منطقه‌ای: در جهان پر‌تغییر و همچنين چالش امروز، رشد و همچنين پیشرفت بهینه و همچنين پایدار بدون هم‌افزایی ممکن نیست.

 

کمک به ارتقای سطح اختیارات دانشگاه‌ها برای دستیابی به دانشگاه کیفی، نافع و همچنين مؤثر: داشتن اختیار کافی، استعدادها را به اقتدار و قدرت و همچنين توانایی بدل نموده و همچنين باعث بروز ابتکار و همچنين نوآوری در مدیریت‌ها خواهد شد.

ایجاد فرصت همگرایی، انسجام و همچنين دادوستد علمی و همچنين مدیریتی در دانشگاه‌ها: واقعیتی که زمینه‌ساز توسعه فعالیت‌های بین‌دانشگاهی، بین‌بخشی و همچنين بین‌رشته‌ای است.

اصرار مجدّانه بر تداوم حضور در چرخه جهانی دانش و همچنين فناوری به‌رغم موانع ساختاری و همچنين مالی و همچنين فشارهای بین‌المللی تحریم‌های ظالمانه نظام استکبار جهانی

تأکید بر بازنگری برنامه جذاب و جالب و خوب‌های آموزشی و همچنين فرآیند جذب دانشجو و همچنين به روز‌رسانی آنها؛ توجه کافی به عدالت آموزشی

تدوین لایحه مقابله با تقلّب و همچنين دزدي علمی، پیگیری و همچنين تصویب آن هم: چنین امری همکاری همه اعضای خانواده نظام آموزش عالی را می‌طلبد تا فرصت را از اخلالگران در نظام آموزش عالی سلب و همچنين از جایگاه علمی کشور صیانت کنند.

گسترش پارک‌های علم و همچنين فناوری و همچنين حمایت همه‌جانبه از نخبگان و همچنين نوآوری‌های آنها و همچنين تحصیلکرده‌ها که سرمایه‌های بی‌بدیل ایران عزیزند.

حمایت از مدیریت دانش و همچنين راهبردهای نوآورانه دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و همچنين پارک‌های علم و همچنين فناوری به‌منظور میدان‌دادن به ایده‌های نوآورانه و همچنين شتاب بخشیدن به روند کیفی تحوّل در نظام آموزش دانشگاهی

توجه به روند تعامل دانشگاه و همچنين جامعه با برداشتن دیوارهای میان این دو؛ تقویت ایده دانشگاه اجتماعی که در یک سال شمسي قبل بارها بر آن هم تأکید و همچنين برای نیل به آن هم فعالیت شده است.

تداوم تحرّک‌بخشی به نوآوری و همچنين فناوری با بهره بري و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و همچنين مؤسسات پژوهشی، بویژه پارک‌های علم و همچنين فناوری، برای تعامل با قسمت و بخش‌های صنعتی، خدماتی و همچنين اجتماعی؛ افزایش سهم اشتغال از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنين مراکز رشد؛ حمایت خاص از استارتاپ‌ها و همچنين واحد‌های فناور نوپا

حمایت از شکل‌گیری خوشه‌های فکری در دانشگاه‌ها به‌منظور تعامل مؤثر با حکومت، ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه و همچنين کمک به نظام تصمیم‌سازی و همچنين تصمیم‌گیری

برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی برای گسترش صلاحیت حرفه‌ای و همچنين اخلاق علمی

تسهیل خروج نظام آموزش عالی از مدارهای بسته کنونی در آموزش و همچنين وارد شدن به قلمروهای باز و همچنين گسترده آموزش ترکیبی و همچنين مجازی

عمق بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی، ارزش‌های دینی و همچنين ملی و همچنين تقویت زندگی دانشجویی در ساحت‌های فرهنگی و همچنين اجتماعی در کنار ساحت‌های آموزشی، مهارتی و همچنين پژوهشی

شناخت آسیب‌‌های روانی، اجتماعی و همچنين فرهنگی با هدف کاهش معظلات و مسائل و مشکلات تحصیلی، روانی و همچنين اجتماعی دانشجویان

همکاران دانشگاهی بیش از اینجانب واقف‌اند که تغییرات اجتماعی، تحوّل در فرهنگ و همچنين سبک زندگی نسل جوون، پیشرفت‌های فناوری‌های نوین و همچنين البته چرخش‌های در حال وقوع در دانش و همچنين علم سبب شده است رسالت‌ها، انتظارات و همچنين کارکردهای نظام آموزش عالی فراتر از آن هم گسترش یابد که در دهه‌های قبل تصوّر می‌کردیم. چنین تحوّلاتی، همچنين و علاوه بر تأثیر بر مناسبات میان استادان و همچنين دانشجویان بر فرهنگ، شیوه‌های آموزش و همچنين یادگیری در سطوح دانشگاهی و همچنين آموزش عالی و همچنين نحوه تعامل و همچنين مفاهمه میان دانشگاه و همچنين محیط پیرامون تأثیر بسیاری داشته است. افزون بر این، نظام آموزش عالی رویکرد به آینده دارد و همچنين در برنامه جذاب و جالب و خوب‌های خود در پی ساختن انسان برای جامعه آینده است. پژوهش‌های ما و همچنين دانشجویان نیز به‌دنبال گمانه‌زنی برای گشودن پنجره‌هایی به سوی آینده است.

از همه همکاران آموزش عالی انتظار دارم برای داشتن فردایی بهتر بکوشند. در این راه، در نظر داشتن موضوعات ذیل حائز اهمیت است:

چگونگی حمایت از رویکردهای راهبردی و همچنين ایده‌های نوآورانه، ابداعات و همچنين ابتکارات در دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی

معرفی شیوه‌ها و همچنين الگوهای جدید به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش دانشگاهی

رویکرد نو به بازآرایی، ارزیابی و همچنين سنجش کیفیت برنامه جذاب و جالب و خوب‌ها و همچنين طرح‌های دانشگاهی و همچنين آموزشی

بررسی راهکارهای پیشگام شدن دانشگاه در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان به‌منظور «خود‌اتکایی ملی» و همچنين «تحرک‌بخشی به کسب‌وکارهای نوین»

طرح الگوهای همگرایی نسلی بین دانشجویان و همچنين استادان و همچنين تقویت امید و همچنين اعتماد با هدف تبادل دیدگاه‌های همکاران و همچنين درخشش در عرصه نظام آموزش عالی کشور ایمان دارم که دستیابی به اقتدار ملی، توانمندی و همچنين اقتدار و قدرت بیشتر در گرو بهره‌مندی از دانش در همه حوزه‌های علمی است. چنین امر مهمی نیازمند همفکری، عزم جدّی و همچنين اراده‌ای استوار است.

سخن خود را با کلامی از سالار شهیدان، امام و پيشوا حسین (ع)، که در ایام سوگواری ایشان قرار داریم، به پایان می‌برم؛ فرموده‌اند: «علم ریشه شناخت و همچنين آگاهی، تداوم‌دهنده تجربه فراوانی عقل و همچنين موجب شرافت و همچنين بزرگواری در تقوای الهی است».

دستاوردهای نظام آموزش عالی کشور؛ واکاوی دقیق و همچنين نقادانه قبل تاریخی، ارزیابی واقع‌گرایانه امروز و همچنين نگرش عالمانه به واقعیت نهاد‌ها و همچنين نهاد‌ها در تاریخ ۲۴ June 1398 | 6:36 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *