صدای منتقدان را می‌شنوم – شریف

صدای منتقدان را می‌شنوم – شریف

به نقل از شریف: صدای منتقدان را می‌شنوم

وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری به مناسبت پیش رو بودن هفته حکومت، در گفت وگو با روزنامه ایران و همچنين در تشریح عملکرد دو سال شمسي قبل وزارت علوم و همچنين نیز تبیین برنامه جذاب و جالب و خوب‌های پیش روی وزارت خاطرنشان کرد: دسترسی به من برای دانشگاهیان سخت نیست. تا آنجایی که فرصت بنده اجازه داده است سعی کردم حرف‌ها را بشنوم. این را بگویم که تنها و فقط حرف‌ها را نشنیده‌ام بلکه در برنامه جذاب و جالب و خوب‌هایمان هم از نقدهای آن هم‌ها بهره بري و استفاده کرده‌ایم.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مصاحبه‌کننده در لید این گفت‌وگو با اشاره به کارنامه وزیر علوم نوشته است: «حالا دو سالی می‌مي شود که او وزیر علوم سکان این وزارت خانه پرحاشیه را به دست گرفته است. وزارت خانه‌ای که به گفته بسیاری از کارشناسان دیگر آن هم سروصدا و همچنين حاشیه‌ها و همچنين جنجال‌های قبل را ندارد. غلامی در این مدت تا حدودی توانسته دانشگاه‌ها را به ریل اصلی خود بازگرداند. او نمره قبولی به عملکرد دوساله‌اش می‌دهد و همچنين می‌گوید توانسته آرامش را به دانشگاه‌ها برگرداند. غلامی از فعالیت دانشجویان و همچنين تشکل‌های دانشجویی حمایت می‌کند و همچنين معتقد است که هر دوطیف اصولگرا و همچنين اصلاح‌طلب در دانشگاه‌ها در یک فرایند قانونی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. او ولي بايد توجه داشت قبول ندارد که کمیته انضباطی، دانشجویی را به خاطر نقد سیاسی‌اش احضار کند.» در ادامه، مشروح گفت‌وگوی منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری با هدی هاشمی، روزنامه نويس و خبرنگار حوزه آموزش روزنامه ایران را بخوانید:

تو دو سالی می‌مي شود که مسئولیت وزارت خانه پر چالشی را به دست گرفته‌اید، خودتان عملکردتان را در این دو سال شمسي چگونه و چطوري ارزیابی می‌کنید؟

به‌نظرم این ارزیابی را باید دو تيم انجام دهند. یک تيم همکارانی خواهند بود که در مراکز دانشگاهی کار می‌کنند که باید از آن هم‌ها پرسید که آیا از پشتیبانی‌های وزارت علوم راضی خواهند بود یا خیر؟ در سوی دیگر گروهی مخاطب ما خواهند بود این تيم عموماً دانشجویانی خواهند بود که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند ما باید از این اشخاص بپرسیم که عملکرد ما را چگونه ارزیابی می‌کنند. بااین‌حال باید بگویم که مجموعه وزارت علوم مجموعه گسترده‌ای است و همچنين به‌طوری‌که برخی دانشگاهیان این گستردگی را مورد نقد قرار داده‌اند. خودم هم وقتی مسئولیتی در وزارت خانه نداشتم به این گستردگی نقد داشتم. بنده در صورتي که بخواهم عملکرد خود و همچنين همکارانم را در قسمت و بخش ستادی وزارت علوم ارزیابی کنم باید بگویم که تمام تلاشمان این بوده که رویکردهای جدید به آموزش عالی داشته باشیم و همچنين درواقع سیاست‌گذاری کلان آموزش عالی کشور را پیگیری می‌کنیم. این سیاست ساماندهی آموزش عالی بوده است. احساس می‌کنم در قسمت و بخش‌های متنوع و گوناگون و مختلف طرح کیفی‌سازی آموزش عالی عملکرد خوبی داشتیم.

بر این اساس چقدر خواسته‌ها و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌های تو در حوزه آموزش عالی عملیاتی شده است و همچنين تو چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟

معمولاً به دانشجویانم که نمره خوب می‌دادم. بنده در نمره دادن سختگیر نیستم. البته هنوز چالش‌هایی هم وجود دارد ولي بايد توجه داشت مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است بگویم با اختیارات و همچنين امکاناتی که داشتیم توانستم به اینجا برسم، درواقع به خودم و همچنين تیم همراهم نمره قبولی را می‌دهم.

آقای دکتر تو بر صندلی تکیه زدید که اشخاص صاحب‌نظر و همچنين خوش‌فکری قبل‌تر از تو روی آن هم نشسته بودند ولي بايد توجه داشت در مدت‌زمان کوتاهی برخی‌هایشان کنار گذاشته شدند و همچنين برخی‌های دیگر هم علاقه‌ای به حضور دوباره در این وزارت خانه نداشتند. کار در وزارت علوم چه ویژگی دارد که شرایط را برای خیلی‌ها سخت کرده بود؟

وزارت علوم یک وزارت خانه ویژه است و همچنين همین موضوع کار را برای ما سخت می‌کند. البته این نگاه همیشه بوده است و همچنين تو هم می‌دانید که شخصیت‌هایی در وزارت علوم کار می‌کنند یا کار می‌کردند که جایگاه ویژه علمی داشتند بنده با تعدادی از این اشخاص که سابق بر این سمتی در وزارت علوم داشتند همکار و همچنين البته همفکر بودم و همچنين همچنان هم ارتباط و رابطه دوستی با همدیگر داریم و همچنين با برخی‌های دیگر ارتباط کاری وجود دارد ولي بايد توجه داشت باید بگویم که یک جریان اداری و همچنين ساختاری اجرایی در وزارت علوم وجود دارد که همه باید در چارچوب قوانین کار را پیش ببرند، لذا ضوابط مقررات و همچنين آیین‌نامه‌ها مسیر ما را نشان می‌دهد در بسیاری از موارد سلیقه، نگاه و همچنين برداشت ممکن است کمک کند که ما از یک آیین‌نامه استنباط و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب اجرایی ویژه‌ای دربیاوریم و همچنين این البته با واکنشی مواجه مي شود و همچنين اینجا محل بحث بسیاری است، ولي بايد توجه داشت بهترین راه برای ما این است که در صورتي که اشکالی در آیین‌نامه وجود دارد آن هم را اصلاح کنیم. در این دو سال شمسي هم چند مورد اصلاح آیین‌نامه انجام داده‌ایم ولي بايد توجه داشت قبول دارم کار در وزارت علوم بسیار حساس است. لذا کار حتماً حساس است.

این واکنش‌ها موجب شده تا نخبگانی که سابق بر این در وزارت خانه بودند و همچنين مشاوره می‌دادند دیگر جایگاهی در وزارت آموزش عالی نداشته باشند به‌این‌علت می‌گویم که همیشه وزارت علوم محل تجمیع نخبگان بوده است و همچنين حکومت در صورتي که مشکلی برایش پیش می‌آمده به وزارت علوم رجوع می‌کرده که با توجه به نخبگانی که در وزارت علوم وجود دارد مشکل را حل کنند. دانشگاهیان مورد اعتماد حکومت بوده‌اند آیا هنوز هم این فضا در وزارت علوم وجود دارد؟

فضای هم‌اندیشی و همچنين به اشتراک گذاشتن انظار و افکار و همچنين مسائل دانشگاهیان به‌روش سنتی در وزارت علوم وجود داشته است. بنابراین بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و همچنين آیین‌نامه‌هایی که تدوین می‌مي شود خروجی همین نشست‌ها است. در وزارت علوم هم این روال همیشه بوده است. در سوی دیگر دانشگاه‌ها خواهند بود که به‌صورت شوراهای منطقه‌ای نشست‌های مختلفی دارند و همچنين رؤسای دانشگاه‌ها و همچنين معاونان‌شان هم جلسات مختلفی دارند. یکی از نقل از‌های معمولی که به وزارت علوم می‌آید صحبت‌هایی است که رؤسای دانشگاه‌ها در این نشست‌ها دارند. البته نشست‌های هیئت‌امنای دانشگاه‌ها هم جزو ارکان اصلی وزارت علوم است همه نهادهای موجود در وزارت علوم هیئت‌امنا دارند و همچنين یکی از سیاست‌گذاری‌های وزارت علوم هم بر اساس همین نشست هیئت‌امنا است. لذا این نوع همفکری و همچنين هم‌اندیشی وجود دارد. خودم شخصاً چندین جلسه با نخبگان داشتم پیشکسوتان آموزش عالی به وزارت علوم دعوت شدند و همچنين با آن هم‌ها نشست داشتم. سعی کردم در تصمیم‌گیری‌ها از نخبگان هم بهره بري و استفاده کنم.

تو صدای منتقدان را هم می‌شنوید؟

به‌عنوان منتقد به دانشگاهیان نگاه نمی‌کنیم. بنده به‌راحتی به استادان وقت می‌دهم و همچنين با آن هم‌ها دیدار داریم و همچنين ممکن است در دیدارها نقدی هم مطرح مي شود. البته از فضای مجازی هم کمک می‌گیرم و همچنين به‌صورت مستمر با بسیاری از اعضای هیئت‌علمی دیدار دارم. آن هم‌ها موضوعات و همچنين بحث‌هایی را مطرح می‌کنند. در این جلسات ایرادات و همچنين اشکالات موجود در سیاست‌های وزارت علوم مطرح‌شده است بااین‌حال دسترسی به من برای دانشگاهیان سخت نیست. تا آنجایی که فرصت بنده اجازه داده است سعی کردم حرف‌ها را بشنوم. این را بگویم که تنها و فقط حرف‌ها را نشنیده‌ام بلکه در برنامه جذاب و جالب و خوب‌هایمان هم از نقدهای آن هم‌ها بهره بري و استفاده کرده‌ایم.

در این جلسات آیا موضوع مهمی بوده که از سوی اعضای هیئت‌علمی و همچنين دانشجویان مطرح مي شود و همچنين آن هم‌ها بخواهند تو به اطلاع رئیس‌جمهوری برسانید؟

بحث‌های مهمی که جامعه دانشگاهی را نگران می‌کند حتماً به اطلاع رئیس‌جمهوری می‌رسانم، ولي بايد توجه داشت این‌چنین نبوده که پیام خاصی را دانشگاهیان مطرح کنند. بحث‌هایی مطرح بوده حاشیه‌های نشست‌های رئیس‌جمهوری با دانشجویان بوده است موضوعاتی که در این نشست‌ها مطرح‌شده است، با رئیس‌جمهوری در میان گذاشتم. البته رئیس‌جمهوری هم موضوعی برای دانشگاهیان پیش آید را می‌پرسند و همچنين من نیز توضیح می‌دهم. رئیس‌جمهوری در مسائل دانشجویی حساس خواهند بود و همچنين مواردی که پیش می‌آید را پیگیری می‌کنند و همچنين در صورتي که نظری داشته باشند ما آن هم را بررسی می‌کنیم. این فضا در دو سال شمسي قبل در دانشگاه بوده است از طرفی دیگر در مدتی که در وزارت علوم بودم فضای دانشگاه کمتر مورد مضر و همچنين بد بهره بري و استفاده قرار گرفته است و همچنين فعالیت خود تشکل‌ها، انجمن‌ها و همچنين کانون‌ها در سال شمسي ۹۷ نسبت به سال شمسي ۹۶ بیشتر شده است درحالی‌که تنش‌ها و همچنين چالش‌ها خیلی کمتر بوده است.

مهم‌ترین موضوع مورد توجه رئیس‌جمهوری برای دانشگاه چه بوده است؟

رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌هایی که در دانشگاه داشتند موضوعات و همچنين دغدغه‌های خود را مطرح کردند آقای روحانی بارها تأکید کردند در فضای دانشگاهی فعالیت‌های سیاسی و همچنين اجتماعی دانشجویان به سمت نقد‌های منطقی پیش برود و همچنين لذا این دیدگاه وجود دارد و همچنين سعی بر این بوده که مدیران دانشگاه و همچنين رؤسای دانشگاه این موضوعات را عملیاتی کنند باوجوداین در فضای دانشگاهی نمی‌توانم بگویم همه‌چیز خوب است و همچنين همه راضی خواهند بود ممکن است هم مدیریت دانشگاهی و همچنين دانشجویان نقدهایی داشته باشند و همچنين حل این موضوعات زمان‌بر است.

تو پیش از رأی اعتماد گفته بودید در دوره مدیریت من در دانشگاه هیچ دانشجویی به خاطر فعالیت سیاسی تنبیه انضباطی نشده بود هم‌اکنون وزیر علوم هستید آیا همچنان این موضوع را تکرار می‌کنید؟

بله حتماً این‌چنین است. البته ممکن است برخی‌ها شلوغ کنند و همچنين بگویند این‌گونه نیست. در صورتي که سیاسی‌ها در احزاب و همچنين تيم‌ها در هنگام فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و همچنين فرهنگی‌شان ناخواسته دچار نقض قوانین و همچنين مقررات شوند به تخلف‌شان رسیدگی می‌مي شود. طبیعی است این جرم و جنايت سر جای خودش محفوظ است، مجری قانون نمی‌گوید زيرا و به درستي که این فرد فعالیت سیاسی می‌کند ما از تخلفی که انجام داده چشم‌پوشی کنیم. آن هم تخلف سر جای خودش بررسی می‌مي شود و همچنين فعالیت سیاسی و همچنين اجتماعی فرد هم در چارچوب قوانین پیش می‌رود لذا ممکن است کسی پیدا مي شود و همچنين بگوید من فعالیت سیاسی زیادی در دانشگاه داشتم برای همین حکم گرفتم وقتی پرونده فرد را بررسی می‌کنیم می‌بینیم یک تخلف انضباطی انجام داده است.

برخی از دانشجویان بر این باورند که همچنان سایه نهاد‌های امنیتی بر سر دانشجویان است حتی رئیس‌جمهوری هم در سخنانی اشاره کرد ممکن است هنوز فضا در دانشگاه‌ها امنیتی باشد که آن هم را نمی‌پسندد. رئیس‌جمهوری بارها اعلام کرده که در دانشگاه فضای امن می‌خواهیم نه امنیتی. دانشجویان بر این باورند که در صورتي که نقدی کنند پایشان حتماً به کمیته انضباطی کشیده می‌مي شود تو چقدر تلاش کردید تا این فضا را امن کنید؟

این موضوع را که دانشجویان می‌گویند تا نقدی می‌کنیم انضباطی می‌شویم را قبول ندارم. همه تلاش ما این بوده که فضا در دانشگاه امنیتی نباشد. ما در حکومت‌های یازدهم و همچنين دوازدهم سعی کردیم فضای دانشگاه را بازکنیم. تعداد تشکل‌های فعال در حکومت‌های یازدهم و همچنين دوازدهم افزایش پیدا کرده است. سابق بر این فعالیت دانشجویان در دانشگاه‌ها با محدودیت‌هایی همراه بوده است به‌ویژه تشکل‌های اصلاح‌طلب معظلات و مسائل و مشکلات بسیاری داشتند. ولي بايد توجه داشت هم‌اکنون مجوزهایی به تشکل‌های اصلاح‌طلب دادیم و همچنين دانشجویان در حال فعالیت خواهند بود. یک اتفاقی که در دوره فعلی افتاده است این است که فعالان تشکل‌های دانشجویی به‌ویژه در تيم‌هایی که در بازه زمانی جدید مجوز گرفتند باهم تجریبات‌شان را درمیان نمی‌گذارند. همین موجب شده تا اشتباهاتی که قبلاً برخی‌ها تکرار کرده بودند در این دوره هم اتفاق بیفتد. فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می‌کنم بندرت بتوانیم دانشجویی را پیدا کنیم که به خاطر فعالیت سیاسی و همچنين اجتماعی در محیط دانشگاه حکم انضباطی گرفته باشد. ممکن است دانشجو ندانسته اقدامی انجام دهد که مورد پیگرد قرار بگیرد و همچنين این تخلف را هم نمی‌قدرت نادیده گرفت. برای من تشکل‌ها هیچ فرقی با همدیگر ندارند زيرا و به درستي که مواضع حمایتی دارم از همه تيم‌ها دفاع می‌کنم و همچنين با همه طیف‌ها ارتباط دارم.

یکی از موضوعات مورد بحث دراین‌باره گسترش کرسی‌های آزاداندیشی است تو برای تحقق این موضوع چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید و همچنين فکر کردن و انديشيدن کردن و انديشيدن می‌کنید چقدر در این مورد موفق بودید؟ برخی از دانشجویان هم می‌گویند در این کرسی‌ها امکان نقد و همچنين آزاداندیشی وجود ندارد و همچنين کسی هم جرأت اظهارنظر در این کرسی‌ها را ندارد زيرا و به درستي که به کمیته انضباطی کشیده می‌شوند؟

در سال شمسي ۹۷ قریب به ۵۷۰ کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور برگزار شد. اینکه ما این جلسات را با این ابعاد برگزار کردیم یعنی دانشجویان توانستند در این کرسی‌ها حرف بزنند. قاعدتاً موضوع کرسی را دانشگاه طرح می‌کند که می‌تواند موضوع پرچالشی باشد. معمولاً کنار کرسی‌های آزاداندیشی استادان مرتبط با موضوع هم حضور دارند که صرفاً دانشجویان در یک محدوده اطلاعاتی نباشند و همچنين بتوانند اطلاعاتی هم دریافت کنند. نقل از‌هایی که به دست ما رسیده است نشان می‌دهد موضوعات اجتماعی، فرهنگی مباحث موردبحث کرسی‌ها بوده است و همچنين البته مباحث سیاسی در کنار موضوعات اصلی مطرح‌شده است. البته نقل از‌ها نشان داده که برگزاری کرسی‌ها با نتیجه‌گیری‌هایی همراه بوده است و همچنين دانشجویان و همچنين استادانی که در این نشست‌ها شرکت کردند هم رضایت داشته‌اند. چالش‌ها به معنای درگیری در نشست‌های کرسی‌ها کم بوده است و همچنين این موضوع نشان از آن هم دارد که فضاهای دانشجویی ما با صبر، حوصله و همچنين عقلانیت بحث‌های موردنظر را انجام می‌دهند.

از مسائل سیاسی دانشگاه‌ها که بگذریم به موضوع ساماندهی آموزش می‌رسیم، کیفیت آموزش عالی یکی از موضوعات مهم وزارت علوم بوده است همچنان این موضوع در بین دانشگاه‌ها وجود دارد برخی از دانشگاه‌ها کیفیت مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري را ندارند و همچنين البته موضوع کیفیت رشته‌های پیام نور و همچنين جامع علمی کاربردی هم همیشه مطرح بوده است که این دانشگاه‌ها در بحث استانداردهای آموزشی ضعیف عمل می‌کنند تو برای ارتقای کیفیت دانشگاه‌ها چه اقدامی انجام داده‌اید؟

ساماندهی آموزش عالی از سال شمسي ۹۳ شروع شد ما در دوره‌ای شاهد گسترش کمی بیش‌ازحد نیاز دانشگاه‌ها بودیم و همچنين زمانی که حکومت یازدهم روی کارآمد مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري بود که دانشگاه‌ها ساماندهی شوند در برنامه جذاب و جالب و خوب ششم هم به این موضوع نگاه ویژه‌ای شده است. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوبه‌ای در این زمینه دارد. که در آنجا صراحتاً به موضوع ساماندهی آموزش عالی اشاره شده است. در ساماندهی آموزش عالی تأکید شده است که این ساماندهی می‌تواند با انحلال، تجمیع و همچنين ادغام واحدهای آموزشی موجود صورت بگیرد. این موضوع به‌طورجدی در دو سال شمسي قبل دنبال شده است. اولین کار هم برای ساماندهی تعطیل کردن دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های دولتی بود البته تعدادی کمی باقی ماندند که بعضی از این مراکز یا تعطیل می‌شوند یا به مرکز دیگر واگذار می‌شوند. همچنین پذیرش دانشجو از پژوهشکده‌ها هم گرفته شده است مگر با مشارکت دانشگاه‌های کشور دانشجویی تربیت مي شود. البته هنوز پژوهشکده‌ها و همچنين پژوهشگاه‌ها قانع نشدند. در مورد دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی هم باید بگویم که بخشی از دانشگاه‌ها که وابسته به دستگاه‌های دولتی بودند تعطیل شدند و همچنين تصمیم بر این شد که دانشگاه جامع علمی کاربردی با قسمت و بخش خصوصی، صنایع و همچنين برخی از حرفه‌ها مطابق و يکدست مي شود. با اینکه در اجرای این طرح بسیار چالش داشتیم ولي بايد توجه داشت هم‌اکنون دانشگاه جامع فعالیت خود را بر اساس تصمیم وزارت علوم اجرا می‌کند. دانشگاه پیام نور هم به‌دلیل عدم وجود دانشجوی کافی فعالیت‌هایشان ضعیف شده است به این دانشگاه هم تکلیف شد که خودشان در بحث ساماندهی شرکت کنند زيرا و به درستي که ساختمان‌هایی که دارند دولتی است و همچنين به‌منظور آموزش هم ساخته شده است. ما به دانشگاه پیام نور توصیه‌هایی داشتیم که واحدهای فناوری و همچنين مراکز رشد ایجاد کنند تا از امکانات دولتی بهتر بهره بري و استفاده مي شود یا به دانشگاه‌های دیگر امکاناتشان را واگذار کنند. در بحث ساماندهی ما دانشگاه فنی و همچنين حرفه‌ای را برای تربیت نیروی ماهر در کنار دانشگاه جامع علمی کاربردی دیده‌ایم که با مشارکت هم بتوانند این قسمت و بخش را که در سال شمسي‌های اخیر خیلی ضعیف شده است، تقویت کنند. این هم بدان علت است که مدرک‌گرایی در کشور زیاد شده بود کسی قانع نبود با کاردانی یا کارشناسی به محیط کار برود ولي بايد توجه داشت حالا تعداد زیادی از دانشجویان با کاردانی وارد بازار کار می‌شوند.

یعنی تو می‌گویید رشته‌ها متناسب با بازار کار می‌مي شود؟

بله در حال تلاش هستیم که این اتفاق بیفتد. همچنین تلاش می‌کنیم محیط‌های آموزشی متناسب با بازار کار و همچنين متناسب با سیاست‌های کلان کشور عمل کنند، نه اینکه دانشگاه‌ها سلیقه‌ای رشته‌ها را ارائه دهند.

ساماندهی در دانشگاه‌های دولتی چگونه انجام می‌مي شود؟

در دانشگاه‌های دولتی ما گسترش رشته‌های کارشناسی را متوقف کرده‌ایم مگر اینکه رشته‌های جدید و همچنين بین‌رشته‌ای باشد. در مقطع کارشناسی ارشد هم گسترش بسیار محدود و همچنين ظرفیت‌ها هم بسیار منطقی شده است. البته سیاست ما در دوره دکتری هم همین است. لذا یک ساماندهی در هنگام اجرا داریم. ولي بايد توجه داشت اصل ساماندهی این است که رشته‌های دانشگاه‌های دولتی‌مان در سراسر کشور در یک نظم منطقی قرار بگیرند. این نظم هم این است که همه دانشگاه‌ها همه رشته‌های درسی را نباید تدریس کنند. ازنظر ما هر منطقه‌ای همه رشته‌ها را نیاز ندارد که دانشگاه تدریس کند لذا بر اساس نیاز و همچنين ظرفیت منطقه رشته‌ها ارائه خواهد شد. ما به دانشگاه‌های دولتی گفتیم رقابت‌ها باید روی کیفیت باشد یعنی در صورتي که دانشجویی بخواهد دانشگاهی را انتخاب کند باید بداند این دانشگاه باوجوداینکه در شهرستان است ولي بايد توجه داشت دارای کیفیت بالاست و همچنين در رشته‌هایی سرآمد است. در مورد دانشگاه غیردولتی که زیر نظر وزارت علوم خواهند بود هم باید بگویم که در مجموعه غیرانتفاعی‌ها کیفی‌سازی اعمال می‌مي شود و همچنين روی استانداردها اصرار داریم برای همین تعدادی فعالیت‌شان متوقف شد یک تعداد هم دیدند نمی‌توانند استانداردها را رعایت کنند خودشان واحد آموزشی را تعطیل کردند.

موضوع کیفیت آموزش دانشگاه آزاد هم در این سال شمسي‌ها بارها مطرح شده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دانشگاه آزاد در برخی از واحدهایش استانداردهای آموزشی را رعایت نمی‌کند آیا وزارت علوم برای دانشگاه آزاد هم برنامه جذاب و جالب و خوب‌ای دارد؟

در ارتباط با دانشگاه آزاد تمام تلاشم این بود که از تقابل و همچنين گریز با آن هم‌ها اجتناب کنم. در ارتباط با این دانشگاه معتقدم تعدادی از مدیرانی که دانشگاه آزاد اسلامی را مدیریت می‌کنند از بدنه وزارت علوم و همچنين از دانشگاه‌های خوب کشور خواهند بود. مکرر در جلسات متنوع و گوناگون و مختلف از آن هم‌ها خواستم قدرت علمی خودشان و همچنين موقعیت‌هایی که در دانشگاه‌های دولتی داشتند این مجموعه را مدیریت کنند. که در قوانین هم وزارت علوم باید روی کیفیت آن هم‌ها نظارت داشته باشد عمده تلاش ما در دانشگاه آزاد موضوع کیفیت واحدهای آموزشی است. قسمت و بخش غیردولتی در جلسات می‌گوید ما درآمدمان متکی‌به‌خودمان است و همچنين باید دانشجو در واحدها داشته باشیم ولي بايد توجه داشت بنده به‌عنوان کسی که مسئولیت دارم می‌گویم در ارائه سرويس ها و خدمات آموزش عالی به تک‌تک شهروندان و مردم شهر و همچنين دانشجویان حداقل‌های استاندارد باید رعایت مي شود از تمامی دانشگاه‌ها خواسته‌ام حداقل استاندارد‌ها را داشته باشند و همچنين این موضوع را به‌طورجدی پیگیری می‌کنم.

صدای منتقدان را می‌شنوم در تاریخ ۲ June 1398 | 1:58 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *