ضرورت حرکت موسسات علمی کوچک به سمت مأموریت‌گرایی/ گسترش کمّی مراکز آموزشی در حال حاضر توجیه ندارد – شریف

ضرورت حرکت موسسات علمی کوچک به سمت مأموریت‌گرایی/ گسترش کمّی مراکز آموزشی در حال حاضر توجیه ندارد – شریف

به نقل از شریف: ضرورت حرکت موسسات علمی کوچک به سمت مأموریت‌گرایی/ گسترش کمّی مراکز آموزشی در حال حاضر توجیه ندارد

دکتر منصور غلامی با بیان اینکه موسسات کوچک به سمت ماموریت‌گرا شدن هدایت می‌شوند، گفت: در حال حاضر گسترش کمی مراکز آموزشی توجیه ندارد ولي بايد توجه داشت این به معنای ممنوعیت ایجاد رشته‌های جدید نیست.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و همچنين فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و همچنين مؤسسات پژوهشی سراسر کشور که امروز (یکشنبه) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به شروع سال شمسي تحصیلی جدید گفت: در حال حاضر مدیریت آموزش عالی در شرایط خاص زمانی و همچنين ویژه‌ای قرار گرفته است که این امر ایجاب می‌کند در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت ازجمله توجه به خواسته‌ها و همچنين نیازهای مطرح شده و همچنين انتظارات توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مدیریت در دانشگاه‌ها، قسمت و بخش ویژه‌ای از مدیریت در کشور محسوب می‌شوند و همچنين ما با مدیریتی پویا در طول شبانه‌روز در عرصه‌های متنوع و گوناگون و مختلف آموزشی و همچنين پژوهشی مواجه هستیم، گفت: امروزه دانشگاه‌ها و همچنين مراکز علمی جایگاه خود را در کشور پیدا نموده اند هر چند گاهی نقدهایی به آن هم‌ها می‌مي شود ولي بايد توجه داشت باید به این نقطه توجه کنیم که در پس هر نقدی، ایده‌ای جدید می‌قدرت یافت.
وی با اشاره به انتظارات موجود از مجموعه آموزش عالی اظهار داشت: در جامعه اشخاص مختلفی خواهند بود که نگاهشان به دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزشی است. شامل انتظاری که بسیاری از نخبگان و همچنين مسئولان از باب تأثیرگذاری در حل مسائل کشور و همچنين چالش‌های مهم شهروندان و مردم شهر دارند فرصتی است که باید با رویکردی فعالانه با آن هم روبرو شویم.
وزیر علوم مطرح کرد: مدیریت آموزش عالی با شناختی که از سبقه علمی و همچنين آموزشی کشور دارد با یک نگاه ویژه به آینده می‌تواند طرحی را رقم بزند که در آینده از رشد سریع علم و همچنين پیشرفت در جهان غافلگیر نشود.
دکتر غلامی ادامه داد: در درجه اول مدیران آموزش عالی باید شناخت بیشتر و همچنين وسیع‌تری نسبت به مقوله‌های مدیریت آموزش و همچنين پژوهش پیدا کنند. این توصیه‌ای است که باید در وزارت علوم و همچنين دانشگاه‌ها مدنظر قرار گیرد.
وی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در وزارت علوم انجام می‌مي شود، برگزاری نشستی به منظور تبادل تجربه با رؤسای جدید و همچنين جوون دانشگاه‌های کشور است. این اقدام بسیار مختصر است ولي بايد توجه داشت در صورتي که قرار باشد که برای آموزش عالی طرح‌های جدید ریخته مي شود، به اقدامات وسیع‌تری نیاز داریم.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم افزایش اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه، گفت: در شرایط فعلی مورد بهره بري و استفاده و نياز ضروري است تا دانشگاه‌ها اثرگذاری محسوس‌تری داشته باشند و همچنين در حل مسائل محسوس و همچنين مورد سوال در جامعه پیش قدم شوند.
وزیر علوم افزود: حرکت به سمت نهادهای اجرایی و همچنين مسئول به منظور کمک به حل مسائل، می‌تواند موجب استقرار دانشگاه‌ها در هدایت و همچنين راهنمایی مجموعه کشور مي شود.
دکتر غلامی مطرح کرد: توجه به کسب منابع درآمدی موضوع مهمی در این جریان است، تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه‌ها شامل رویکردهای دانشگاه‌ها در سال شمسي‌های اخیر بوده است.
وی افزود: آنچه در حوزه پژوهش در حال رخداد است قابل دفاع و همچنين قابل طرح است. دانشگاه‌های جوون در سایر استان‌ها که در قبل بیشتر مشغول آموزش بودند، امروزه رویکرد آنها به سمت انجام پروژه‌های تحقیقاتی رفته است.
وی ادامه داد: در بحث تربیت نیروی انسانی هم بعد از گذر از توسعه کمی بسیار زیاد در حوزه آموزش عالی که در پاسخ به درخواست وسیع تقاضا برای وارد شدن به دانشگاه بود، اکنون از ما سوال می‌مي شود که نقش دانش آموختگان و همچنين دانشگاهیان در حل مسائل جامعه چقدر است؟
دکتر غلامی با بیان اینکه در حال حاضر رویکرد تجربه و مهارت بالا‌افزایی دانشجویان آغاز شده ولي بايد توجه داشت کافی نیست، گفت: نظارت قوی‌تر در ارائه دروس به دانشجویان باعث می‌مي شود اوقات دانشجویان به صورت بهینه بهره بري و استفاده مي شود. محدودیت‌هایی نیز در ارائه دروس عملی وجود داشته و همچنين دارد که ما باید با همکاری با نهادها و همچنين دستگاه‌های دیگر این مسیر را هموار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه تزریق ناامیدی در بدنه دانشجویی را بدهیم، بیان کرد: اساتید باید از ظرفیت کلاس‌ها و همچنين نشست‌های مختلفی که با دانشجویان دارند، بهره بري و استفاده کنند و همچنين امیدواری به آینده را در میان دانشجویان بیشتر کنند. امیدواری باعث خلاق‌تر و همچنين پویاتر شدن ذهن دانشجویان خواهد شد.
وزیر علوم تصریح کرد: قسمت و بخش فعال در دانشگاه‌ها بر عهده حوزه فرهنگی و همچنين نیز ارتباط آن هم با دفاتر نهاد رهبری در دانشگا‌ه‌ها بوده و همچنين در این‌باره توفیقات مطلوبی در ارائه این سرويس ها و خدمات به دانشجویان حاصل شده است.
دکتر غلامی گفت: قسمت و بخش فرهنگی دانشگاه‌ها علی‌رغم محدودیت‌ها می‌تواند با آسیب‌های حوزه فرهنگی مقابله کند. با حمایت بیشتر، محیط‌های دانشجویی پویاتری خواهیم داشت. همچنين و علاوه بر آن هم، انجمن‌های علمی، فرهنگی و همچنين هنری که در دانشگاه‌ها که در تأمین هدف امیدواری دانشجویان ما را یاری می‌کنند و همچنين به‌نوعی انجام کار جمعی و همچنين نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را به دنبال دارند، باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.
وزیر علوم گفت: محدودیت‌های مالی که در سال شمسي‌های اخیر وجود داشته امسال هم وجود دارد، ولي بايد توجه داشت قابل حل خواهد بود. تأمین و همچنين تجهیز ملزومات دانشگاه‌ها در روزهای قبل مورد بررسی قرار گرفته، بحث منابع درآمدی تغذیه دانشجویان نیز امیدواریم به زودی بررسي کننده و پروهشگر مي شود.
دکتر غلامی مطرح کرد: نهاد برنامه جذاب و جالب و خوب و همچنين بودجه در این زمینه وارد شدن کرده و همچنين امید داریم معظلات و مسائل و مشکلات مالی دانشگاه‌ها حل و همچنين فصل مي شود و همچنين نگرانی‌ها کمتر مي شود. از این رو از دانشگاه‌ها و همچنين مراکز آموزش عالی تقاضا داریم که در برخورد با بودجه سال شمسي ۹۹ فعالانه‌تر برخورد کنند.
وی گفت: بحث ساماندهی آموزش عالی در سال شمسي قبل مطرح و همچنين پیگیری شد و همچنين ساماندهی به منظور ارتقای کیفی است، لذا واحدها و همچنين مؤسسات کوچک به سمت ماموریت‌گرا شدن هدایت خواهند شد.
وزیر علوم افزود: گسترش کمی در حال حاضر توجیه ندارد ولي بايد توجه داشت این به معنای ممنوعیت ایجاد رشته‌های جدید نیست و همچنين قطعاً با مطالعه جدی و همچنين قوی می‌توانیم بازنگری در مقاطع را حوزه آموزش عالی داشته باشیم.
ز. ح ۷۴/ ل. م ۵۴/ ع. ع ۵۷

ضرورت حرکت موسسات علمی کوچک به سمت مأموریت‌گرایی/ گسترش کمّی مراکز آموزشی در حال حاضر توجیه ندارد در تاریخ ۲۴ June 1398 | 1:56 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *