طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تلاشی است برای تقویت دانشگاه‌ها/ ضرورت پیوند دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‎های پهناور و بزرگ – شریف

طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تلاشی است برای تقویت دانشگاه‌ها/ ضرورت پیوند دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‎های پهناور و بزرگ – شریف

به نقل از شریف: طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تلاشی است برای تقویت دانشگاه‌ها/ ضرورت پیوند دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‎های پهناور و بزرگ

دکتر منصور غلامی، امروز (پنجشنبه) در آیین رونمایی از محصولات فناورانه و همچنين افتتاح پروژه‌های دانشگاه زنجان گفت: طرح ساماندهی آموزش عالی که در وزارت علوم درحال انجام می‌باشد تلاشی است برای تقویت دانشگاه‌ها و همچنين در این طرح تلاش می‌مي شود که دانشگاه‌های کوچک را به دانشگاه‎های پهناور و بزرگ پیوند بزنیم.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه زنجان، دکتر غلامی در این آیین با تبریک هفته حکومت و همچنين گرامیداشت یاد و همچنين خاطره شهید رجایی و همچنين باهنر و همچنين تمامی شهیدانی که برای اعتلای این کشور خون خود را اهداء نموده اند، مخصوصاً شهدای دانشگاهی از استاندار زنجان و همچنين مسئولان استانی و همچنين همچنین رؤسای دانشگاه‌ها برای حمایت از دانشگاه‌ها و همچنين پارک‌های علم و همچنين فناوری تشکر کرد.
دکتر غلامی با بیان اینکه تاریخ ۴۰ ساله دانشگاه‌ها را می‌قدرت در چند جمله خلاصه کرد، گفت: دراین‌خصوص باید این جمله‌ها را، تکرار کنم تا خوب جابیفتد؛ چراکه اکنون در موضعی هستیم که تکلیف سنگین‌تری داریم، ولي بايد توجه داشت این تکلیف سنگین‌تر و همچنين اهمیت امروزه این موضوع نباید زحمات قبل دانشگاهیان ما را کم‌رنگ کند.
وی دراین‌خصوص افزود: تلاش ما بعد از انقلاب اسلامی این بوده‌است که دانشگاه را توسعه و همچنين گسترش دهیم. چیزی که قبل از انقلاب وجود داشت چه به‌لحاظ تعداد ظرفیت و همچنين هم به‌لحاظ عملکرد محدود بوده‌است؛ چراکه پیش از انقلاب در اکثر مراکز چه در مراکز صنعتی و همچنين مهم اقتصادی و همچنين ارتش، کارشناسان و همچنين مستشاران خارجی داشتیم.
وزیر علوم، با بیان اینکه یکی از دلایل چنین موضوعی، کمبود تحصیلکرده ایرانی بوده‌است، بیان کرد: بعداز انقلاب این ضعف وجود داشت و همچنين یکی از وظایفی که دانشگاه‌ها داشتند و همچنين به‌نظر من به‌خوبی آن هم‌را انجام داده‌اند این است که در یک بازه تقریبی ۱۵ ساله توانستند تمام نیازهای کشور را به تحصیل‌کرده‌‌های دانشگاهی در رشته‌های متنوع و گوناگون و مختلف تامین کنند.
دکتر غلامی ادامه داد: بعد از انقلاب تحصیلکردگان ایرانی جای خالی کارشناسان خارجی را به‌خوبی پر کردند و همچنين تمام مدیران، کارشناسان و همچنين برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزان کشور همگی محصول تربیت دانشگاه‌های داخل بوده‌اند.
وی بیان کرد: تعداد کمی به‌خصوص برای تدریس در دانشگاه‌ها اعزام به خارج داشتیم که امروز آن هم هم حداقل و همچنين بسیار محدود شده‌است.
دکتر غلامی تعداد کنونی دانشجویان بورس شده در خارج از کشور را ۱۵۰ فرد يا شخص عنوان کرده و همچنين افزود: این افزاد برای رشته‌های خاص درس می‌خوانند؛ کسانی که با پول خود برای تحصیل به خارج رفته‌اند جزء برنامه جذاب و جالب و خوب حکومت برای تأمین نیازی نبوده‌اند، ولي بايد توجه داشت همه آن هم‌ها هم جزء سرمایه‌های انسانی ما خواهند بود و همچنين ان‌شاءا… بعداز اینکه درس آن هم‌ها تمام شد به کشور بازمی‌گردند و همچنين به سرمایه‌های موجود اضافه کنند.
وزیر علوم، تصریح کرد: دانشگاه‌ها وظیفه خود را در تربیت نیروی انسانی به‌خوبی انجام می‌دهند. همین نیروی انسانی کشور را روبه جلو برده، دانشگاه‌ها را تقویت کرده و همچنين در دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان داخلی ما اکنون جمعیتی بیش از فارغ‌التحصیلان خارجی است و همچنين این مرحله دوم تلاش‌های دانشگاه‌های ما بوده که آن هم تولید علم است.
وی درخصوص جایگاه علمی کشور در دنیا بیان کرد: تولید علم از اوائل دهه ۷۰ شروع شد و همچنين اکنون شاهد هستیم که در دهه ۸۰ کشور جایگاه علمی برجسته‌ای در دنیا پیدا کرده‌ایم و همچنين هنوز هم این جایگاه را حفظ می‌کنیم؛ به‌لحاظ رتبه علمی، تولیدات علمی، حضور دانشمندان ما و همچنين حضور آن هم‌ها در دنیا.
وی با بیان اینکه هم از دانشگاه تحصیلات تکمیلی و همچنين هم دانشگاه‌های دیگر از یک قسمت و بخش دانشمندان برتر دنیا، تعداد زیادی داریم و همچنين این اشخاص هم‌اکنون در کشورمان حضور دارند، گفت: در حوزه تحقیق، توسعه علمی و همچنين تولیدات علمی هم دانشگاه‌ها وظیفه خود را انجام داده‌اند.
دکتر غلامی افزود: از حدود ۱۰ سال شمسي پیش، بحث تبدیل دانش به فناوری و همچنين بعد ایجاد ثروت ازطریق علم، کمک به اشتغال و همچنين توسعه کشور را شروع کرده‌ایم. این پروسه مستمر ولي بايد توجه داشت تدریجی بوده‌است و همچنين هم‌اکنون ۱۹۶ مرکز رشد داریم که همه این دانشگاه‌ها درحال کمک و همچنين حمایت از ایده‌های جدید علمی خواهند بود. تيم‌های جوون دارای طرح و همچنين اندیشه‌های علمی را حمایت می‌کنند.
وزیر علوم گفت: هم‌اکنون ۴۳ پارک علم و همچنين فناوری در کشور وجود دارد که درون این‌ها بیش از پنج هزار شرکت دانش‌بنیان مشغول فعالیت خواهند بود و همچنين برخی از این‌ها رشدی مثال زدنی، توسعه و همچنين سرمایه قابل توجهی به‌دست آورده‌اند و همچنين تولیدات آن هم‌ها در دنیا مشتری دارد و همچنين صادرات محصولات دانش‌بنیان را انجام می‌دهند. این‎ها برای ۵۰ سال شمسي قبل نیست، بلکه مرتبط به ۱۰ سال شمسي قبل خواهند بود و همچنين گاهی سنشان به ۴ یا ۵ سال شمسي هم بیشتر نمی‎رسد.
دکتر غلامی با بیان اینکه به‌سمت آینده خوبی درحال حرکت هستیم افزود: در سال شمسي‌های قبل حکومت و همچنين به‌خصوص وزارت علوم حمایت ویژه‎ای برای این قسمت و بخش یعنی بهره بري و استفاده از علم و همچنين دانش در تولید، رشد، توسعه و همچنين به‌خصوص حمایت از تولیدات داخلی داشته است.
وی بیان کرد: دانشگاه‌های ما در دو سال شمسي قبل نقل از‌های بسیاری در زمینه مسائل اقتصادی و همچنين اجتماعی تهیه و همچنين آماده نموده اند و همچنين تحقیقات را برای حل مسائل و همچنين معظلات و مسائل و مشکلات اقتصادی و همچنين اجتماعی انجام داده‌اند و همچنين بعضاً به مقام معظم رهبری، رییس محترم جمهوری و همچنين نهادهای متولی مستقیم مثل وزارات کشور منتقل نموده اند و همچنين حاصل کار جمعی اعضای هیئت علمی به‎سمت حوزه‌های مدیریتی هدایت شده‌است.
دکتر غلامی در پایان سخنان خود بیان کرد: کارهایی که در دانشگاه زنجان انجام شده، قابل توجه خواهند بود و همچنين جایگاه علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان شناخته شده است. زحمات پروفسور ثبوتی و همچنين همکارانشان کارهایی ماندگاری است و همچنين جزء دانشگاه‌های خوب کشور محسوب می‌شوند.
وی به ظرفیت بالای دانشگاه زنجان اشاره کرد و همچنين ادامه داد: کارهای بسیار خوبی در این دانشگاه انجام شده‌است و همچنين قطعاً می‌تواند در آینده در دانشگاه‌های کشور جایگاه خود را بیشتر ارتقاء دهد.
بعد از این نشست از ۱۳ محصول فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه زنجان باعنوان‌های پلی ال گیاهی، قرص خمیردندان، پرینتر سه بعدی رزین، تصویربرداری فراطیفی، هربال اسید، مایع نافذ فلورسنت، سامانه مقدار و اندازه‌گیری غیرمخرب تنش‌های پسماند و همچنين مزايا و خاصيت هاي مکانیکی با تکنولوژی IT، کیت مولکولی تعیین ژنو تایپ اسب، کیت تشخیص الایزر و همچنين ایمنو استریپ، دستگاه تصفیه آب بر روی پره‌های کمپرسور مدل GEF6، طراحی و همچنين ساخت سامانه آزمون ضربه وزنه افتان، تدوین دانش فنی ساخت کاتالیزورهای کئوردیناسیونی برای تولید گزینشی آلفا- اولفین‌ها و همچنين پلی اولفین‌ها رونمایی شد.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

طرح ساماندهی آموزش عالی؛ تلاشی است برای تقویت دانشگاه‌ها/ ضرورت پیوند دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه‎های پهناور و بزرگ در تاریخ ۷ June 1398 | 5:21 pm منتشر شده است

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *